Apple Watch - hvordan vil det påvirke markedet for vanlige klokker?

Hvordan vil Apple Watch påvirke eksisterende klokkeindustri?

• Apple Watch flopper, og ting fortsetter som tidligere.

Stemmer: 24 61,5%
  • Det vil medføre økt salg av vanlige klokker.

Stemmer: 9 23,1%
  • Klokkemarkedet kollapser og man får en quartz-krise.

Stemmer: 5 12,8%
  • Sveitserne vil dominere smartklokkemarkedet.

Stemmer: 1 2,6%

• Antall stemmer
    39
  • Avstemningen stengte .
Tja, jeg synes @kvasbo er inne på noe vesentlig (og "skummelt"). Smartklokken har potensiale til å ta over plassen på håndleddet hvis den tilbyr funksjoner som vi ikke ønsker å være foruten.

Analogien med kvartskrisen er ikke helt treffende, siden våre mekaniske klokker i det vesentligste gjør akkurat det samme som en kvartsklokke (om enn noe mer tungvint). (Gårs-)Dagens pulsklokker har liten funksjon utenom i treningssammenheng, og kan derfor også trygt fnyses over til kontorbruk.

Redigert av en moderator:
Joda, ser den, men samtidig så fjerner ikke alle disse funksjonene det faktum at den ikke er en analog, gammeldags 3-viser klokke med 300 deler inni som trekkes opp ved hjelp av din egen kraft. ;)

Akkurat denne mest basale faktoren med hobbyen tror jeg sikrer hele fremtiden til disse klokkene, akkurat som analoge gitarforsterkere også har funnet sin plass etter at digital amp-modellering har kommet inn (jeg er selv skyldig der forresten da jeg er en stolt eier av en Axe-Fx 2) :rolleyes:

Personlig så frister ikke en smartklokke for meg nettopp fordi at mesteparten av funksjonene har jeg på mobilen, og den fikler jeg med hele tiden uansett. På armen skal det for meg sitte en klassisk klokke, med klokkedesign og klokkeinnmat. :D

Redigert:
"Noen år", kanskje. Mange? Neppe.

Kortbetaling er allerede basert på at ting er på nett, og nfc er på full fart inn. Låser bruker radio alle andre steder enn hjemme og funker helt fint. Bilen min kan allerede startes med en app, ingen grunn til at ikke NFC skal komme for fullt allerede nå.

Forhåpentligvis blir alt mulig fra mobil også, ikke bare håndledds-wearables, men jeg er nervøs for at mekaniske klokker taper konkurransen på sikt. Ikke som klokker, men som "det man har på håndleddet". Og det blir jo i praksis det samme.

Det vil selvsagt alltid være et marked for mekaniske ur, men det kan fort bli mer som markedet for skrivemaskiner og fyllepenner enn det store og lønnsomme markedet vi har i dag.

Jeg tror det er potensiale for at dette ikke er en ny quartz-krise, men noe verre. Ikke i år, og ikke neste år, men om fem.

Dei prøver seg jo til stadighet på fingeravtrykk gjenkjenning , voice control , håndbevegelser og ansiktgjenkjenning men det virker jo aldri så muligens de klarer å få til noke som faktisk virker innen en 4-5 år. Det er ihvertfall et meget sårbart system , og frem til der blir lagt ned nokre systemstandarer produsentane i mellom so kjem det aldri til å ta av.

Personlig så frister ikke en smartklokke for meg nettopp fordi at mesteparten av funksjonene har jeg på mobilen, og den fikler jeg med hele tiden uansett. På armen skal det for meg sitte en klassisk klokke, med klokkedesign og klokkeinnmat. :D

Helt enig, og det er det jeg håper på: at smartklokken ikke klarer å tilby noe vesentlig utover det mobilen allerede kan (eventuelt i tospann med en blåtann aktivitetsmåler som under tvil kan få sitte på høyre håndledd).

Joda, ser den, men samtidig så fjerner ikke alle disse funksjonene det faktum at den ikke er en analog, gammeldags 3-viser klokke med 300 deler inni som trekkes opp ved hjelp av din egen kraft. ;)

Akkurat denne mest basale faktoren med hobbyen tror jeg sikrer hele fremtiden til disse klokkene, akkurat som analoge gitarforsterkere også har funnet sin plass etter at digital amp-modellering har kommet inn

Fin sammenlikning det. Jeg tviler på om analoge gitarforsterker-industrien er på samme høyder som den var før de digitale kom...

Det vil alltid være en plass for nisjeprodusenter. Men Rolex og Omega er gigantkonsern, ikke nisjeprodusenter.

MB&F og Apple Watch (uten sammenligning for øvrig) har det til felles at de nettopp har vunnet den anerkjente designprisen Red Dot Award
Når Apple Watch først kommer på markedet tror jeg alle andre Smart Watches av denne design-grunnen alene kommer til å bli blåst av banen, hvertfall inntil J-C.Biver og TH sammen med Google får sving på samarbeidet
Forøvrig tenker jeg på Apple Watch som en helt ny produktkategori (wearable-tech) for Apple på samme måte som den første IPod'en var det for 10år siden. Så kom Iphone 5 år etterpå. La oss si at denne gangen har de ikke fullt så god tid på seg, men poenget er at det blir litt tidlig å trekke konklusjonen på hva Apple Watch kommer til å bety basert på den første iterasjonen av produktet. For oss 'heste-elskere' blir spørsmålet om vi kan leve med å bruke begge håndledd eller om vi blir nødt til å velge, eller bruke hesten i Weekenden :)
Apple-Watch-Red-Dot-Award.jpg

MBF-HM6-watch-red-dot.jpg

Redigert:
Jeg kommer aldri til å ha en elektronisk "dings" på armen. Det holder i massevis å ha mobil i lommen.