Aquastar Benthos 500

Glemte å si det, men Benthos 500 kan ikke trekkes via krone, den trekkes ved å riste eller snurre på den. Schild-verket som er i denne er et automatikkverk, selv om det ikke står "Automatic" på skiva, og det er da rotoren inni klokka som trekker verket gjennom bevegelsene man gjør med armen. Vanligvis kan man med automatikk-verk trekke dem både via krone og bevegelse, men altså ikke i dette tilfellet.

Men er den ikke brukt på flere ti-år, skal du ikke se bort i fra at den nok står selv om man trekker den. Ang. hva som er galt her er vanskelig å si, da må en urmaker sjekke verket. Mest sannsynlig må den nok ha en service i form av demontering, smøring, montering og justering og ikke så mye mer enn det. Dette er en klokke som skal tåle litt tøff behandling, også av en smårolling. :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: H.K
OK, takk skal du ha for svar og info.
Vil verdien fra et samlers ståsted forringes om jeg får en "vanlig" urmaker til å se på den, eller må den til IWW eller lignende som er spesialister? Det er ikke sånn at i det den åpnes av noen som ikke er ekspert på denne klokka, så vil dere samlere se en annen vei? :)

Det er i såfall disse som er et bra alternativ til "vanlige urmakere" her i Norge, som nevnt tidligere i tråden?
"Her har du bl.a. Urmaker Sutterud a.k.a. @Arcticboy og sonens egne @Greg og @Superlite"

Håper ikke jeg fornærmer noen urmakere nå ved å generalisere, hehe..
Det er vel som i alle bransjer mange på dusinet av urmakere og noen her som alle andre bransjer som utmerker seg eller spesialiserer seg.

Den har et AS-verk som bør være plankekjøring for enhver urmaker. Og minutt-telleren bør ikke være en for stor utfordring. Jeg vet ikke om baklokkspakning og tetting av krona er standard- men for en samler spiller vel ikke vanntetthet til 500 meter så stor rolle? Så å sende den bort er ikke nødvendig - finn en fagurmaker i nærområdet så går det nok bra.

Jo dessverre så er minutt-telleren en utfordring. Det vet jeg av egen erfaring.

• Liker
Vil verdien fra et samlers ståsted forringes om jeg får en "vanlig" urmaker til å se på den, eller må den til IWW eller lignende som er spesialister? Det er ikke sånn at i det den åpnes av noen som ikke er ekspert på denne klokka, så vil dere samlere se en annen vei? :)

Det er i såfall disse som er et bra alternativ til "vanlige urmakere" her i Norge, som nevnt tidligere i tråden?
"Her har du bl.a. Urmaker Sutterud a.k.a. @Arcticboy og sonens egne @Greg og @Superlite"

Håper ikke jeg fornærmer noen urmakere nå ved å generalisere, hehe..
Det er vel som i alle bransjer mange på dusinet av urmakere og noen her som alle andre bransjer som utmerker seg eller spesialiserer seg.

Nei, å bruke norske urmakere er ikke et problem og samlere har ikke problemer med at service utføres av "vanlig" urmaker. Men du bør finne urmakere som vet hvordan de skal gjøre en service på vintage-klokker, de du nevner over kan det.

Grunnen til at jeg nevnte IWW var at jeg vet han kan fikse minutt-telleren hvis nødvendig, noe som (så langt) urmakere her på berget har hatt utfordringer med.

• Liker