Armida watches

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.189
Sted
Oslo
Kunne ikke se at det var en tråd med dette merket - så da drar jeg i gang en.

Armida watches er nok kjent for de fleste på TS. Dog har det intet med Armida SA å gjøre (en sveitsisk ur produsent som forsvant lenge før quartz-bølgen) Armida ble etablert i 2009 og har siden levert en rekke modeller i hovedsak dykkere - der alle starter med A og talltegn. Undertegnede oppdaget Armida for første gang, på en blog for dykker-ur. Der fikk merket gode skussmål for å levere "no-nonsense tool-divere"

Armida er et såkalt boutique merke - selger direkte til kunder - som er eid av et østerriksk konsortium med base i Hong Kong. De får laget sine ur hos Fullswing Industrial Company Ltd - et firma som har drevet produksjon av urkasser og tilbehør siden 1992. FIC har spesialisert seg på dykker-ur og leverer ferdige ur på vegne av en rekke merker, blant annet Helson. Slektskapet er særdeles tydelig i beholderen som urene kommer i !!!

Mitt ur er en A1 42 - og selv om de har lånt en rekke design elementer i fra andre, er det likevel ikke noen "kopi". Størrelsen er - i mine øyne - fornuftige 42mm - med ur-skive og visere som faller i smak hos de som ikke lengre har falkeblikk. Av samme grunn ble dato utelatt. Mot normalt, så gikk jeg for en blå skive - sunburst - som helt klart klart kler denne dykkeren. WR er innenfor ISO-6425 med 300meter.

Bestillingen gikk via nettet på en lørdag - og onsdag kveld var det besøk i fra FedEx. Ikke noe å si på ekspedisjon og leveranse. Ett lite skår i gleden var at uret kom kun med gummi-reim - selv om jeg hadde bestilt lenke og reim. Ja, for se hvordan det løser seg..... Reima er helt grei og en "Asia kopi" av Isofrane. Uret virker forseggjort i mine øyne og lumen er førsteklasse.

Prisen - 419$ på lenken og med gummi-reim, tilsier at noe er gjort rimeligere enn teks Helson sine ur. Dette merkes best på bezelen, som ikke gir noen "luksus-følelse" når den vris og "tennene" er ikke barnevennlige - les oste-høvel. Urverket er levert av Seiko - NH35a automatic. Pussig nok synes noen at dette er stusselig og at de også burde ha valgt Miyota på A1. Selv har jeg kun gode erfaringer med Seiko sine urverk - selv om NH35 ikke er noen toppmodell.

Uansett - mr Davis har fått seg en ny beater og atter en dykker med blå skive.....

Teknisk data:
Urkasse - Stainless steel
Urkasse: omkrets 42mm
Glass: Safir "dome" 2.8mm
Lug til lug; 46mm
Lug: 22mm
Urverk: Seiko NH35a

_20161019_190017.jpg

Design lånt av Von Büren, men likevel har Armida sine særkjenne

_20161019_183932.jpg

"Tennene" rundt bezelen er akkurat slik som de ser ut....men gir et godt grep

_20161019_185706.jpg

Revers - med nødvendig info

_20161019_191235.jpg

Lug holes og forseggjort krone - der logo er frest inn.

_20161019_194101.jpg

Lumen er noe Armida er kjent for - C3

_20161019_220437.jpg

Uret passer godt på håndleddet - og plassering er i tråd med tydelig føring i fra en ur-maker på 80 tallet!!
 
Takk for informativ førstepost!

Jeg hadde en Armida for et par år siden, en A8 i messing med dato og grønn skive, som jeg savner titt og ofte - særlig siden @Olando laget en rimelig grom kanvasrem til den :(

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: mikabango og Mr Davis
  • Liker
Reaksjoner: LarsHa og Preacher
Ikke noe å utsette på kommunikasjon og service i fra Armida, - selv med en tidsforskjell på + 8 UTC/GMT. Fikk svar i fra Chris som beklaget feilen med "uteglemt lenke". Jeg kunne få denne tilsendt eller refundert differensen. Jeg valgte det siste og slik ble den saken løst. Thank You Armida