Artikkel i Teknisk Ukeblad

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Siste nr av Teknisk Ukeblad lå på døra mi i dag. Særlig én artikkel fenget interessen min... Dessverre går forfatteren i fella når det gjelder hvorfor Speedmaster ble valgt til astronautur.

TlxKb3X.jpg

edit: bildet er stort nok til å lese artikkelen, men du må kanskje høyreklikke og lagre eller åpne i ny fane for å få zoomet litt inn.

Takk Krille. Tenkte å laste den opp selv, men nå slapp jeg det.

Siste nr av Teknisk Ukeblad lå på døra mi i dag. Særlig én artikkel fenget interessen min... Dessverre går forfatteren i fella når det gjelder hvorfor Speedmaster ble valgt til astronautur.
Den trenger da ikke gravitasjon så lenge rotoren har masse og får tilført bevegelsesenergi? Merkelig at en journalist i TU ikke har såpass oversikt. Jeg tok ikke engang realfag på VGS.

red: haha, ikke meningen å mobbe deg amaskater. Du spurte jo i det minste, det burde journalisten også gjort. ^^

I sakens anledning, et intervju med mannen som først brukte en automatisk klokke i verdensrommet, William R. Pogue.

Som ifølge intervjuet var en Seiko 6139-6002:

lf.jpg

Et interessant spørsmål som blir stilt er hva som skjer med Speedmasterene etter endt romferd:

Do you keep you Omega Speedmaster from your NASA missions (or maybe it is official material from the Agency that must be returned after each mission)?

They are all sent to the Smithsonian Institution. They must have hundreds.

Snedig at en journalist i TU ikke catcher at det er inertia, ikke tyngdekraft, som skal til for å bevege rotoren i en selvtrekkende klokke ;)

Snedig at en journalist i TU ikke catcher at det er inertia, ikke tyngdekraft, som skal til for å bevege rotoren i en selvtrekkende klokke ;)

NASA catchet det jo heller ikke ;) vil bare spesifisere at moment som snakket om i denne sammenheng er treghetsmoment. Legg din mekaniske klokke med, dersom du har det, glassbaksiden opp. Deretter akselerer du klokke fra side til side. Voilá rotor vil prøve å henge igjen og du får en relativbevegelse. Men klokken drives også av tyngdekraftens akselerasjon, så om du lever rolig dager i rommet spørs det om du klarer holde liv i den uten en daglig jager eller ti...

Hehe, bra kommentar der Relox. Bra artikkel og deilig å se at TU fornyer seg litt og :) må si jeg reagerte litt på kommentaren rundt speedy, det var nok et "vellykket" innsalg fra Omega's i de glade astronaut dager...