Arvegods Omega Seamaster

Medlem
9. mars 2012
Hei.
Mitt navn er Snorre Skistad.
Som tittelen sier så har jeg arvet ei klokke og i den forbindelse så har jeg noen spørsmål, kanskje noen her inne kan hjelpe meg.
Jeg ser jo at det er en Omega Seamaster, men dem finnes det mange av har jeg skjønt:)

Kan noen her fortelle meg om hvilken modell dette er? Navn? Alder? Verdi? Etc?

Den er jo brukt i endel år og dette synes. Reima er slitt og bør muligens byttes, men jeg aner ikke slikt så har ikke gjort noe. Klokka går som ei klokke;)

Jo mer jo bedre.
Tusen takk.

Front.
6820318106_3a3601763f_b.jpg

Side.
6966438257_0e0b597e91_b.jpg

Bak.
6820317000_4f472bb49d_b.jpg

Grattis med flott klokke :) Jeg har akkurat arvet en gammel gull omega selv og har funnet mye info om klokka på disse sidene: http://www.omega-fanatic.com/ http://www.old-omegas.com/
Der ligger det orginale kataloger, bilder, info om urverk osv.
Jeg har fått god hjelp med min hos Protid Christensen i Oslo for å finne ut litt, bytte pakning og rem. Bor du i området så kan du jo stikke nedom og spørre etter en som heter Thomas (hvis jeg ikke husker helt feil)

Litt vanskelig å se ut fra bildene, men om baklokket på klokken er i stål er nok uret bare gullbelagt. Er derimot baklokket i gull kan du anta at uret er i helgull.

Gratulerer med flott klokke, en ny rem, polering av plexi og den er klar til å følge deg i mange år.

Takker.
Baklokket er stål ja. Alt annet også urskive er gull/gullbelagt:)
Har ikke turt å ta av baklokket da jeg ikke vet åssen det sitter. For der hadde jeg vel funnet nummert på klokka og funnet ut eksakt hvem den er?

Bor i Kongsberg-området så Oslo er jo ikke langt unna.

Man ser tydelig på bildene at det er en gull-på-stål modell. Den er ellers lik med den som emcee linket til og verdt litt omsorg.

Omsorg er det helt klart at den skal få.

Jeg visste ikke at det fantes så mange modeller, var inne på Omega sine sider, her
http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas
og ble helt satt ut da jeg skulle prøve å finne den:)

Ja, den siten er, unnskyld uttrykket, et helvete. :)

Det du har der er en såkalt Seamaster med C-shape urkasse (1969-1971 vil jeg tippe). For å kartlegge ytterligere, foreslår jeg følgende:

Ta den med til en urmaker, få den åpnet og noter deg hhv. referansenummeret på baklokket og serienummeret som sitter på verket. Referansenummeret er av typen 166 067, serienummeret vil antageligvis være mellom 28xxxxxxx og 31xxxxxxx. Noter deg også kaliberet på verket (antar at det er i 500 eller 600-serien).

Med denne informasjonen kan du pinpointe mer årstall for klokka og lese deg opp på nettet både ift historikk for modellen, sjekke andre tilsvarende modeller og gjøre en prisvurdering av den.

Som en samler av vintage Omega, vil jeg i dette tilfellet anbefale en full service og oppussing av klokka. Den er ikke så sjelden at det ligger store fordeler i å beholde den urestaurert. Når det er sagt så er urverket, hvis det er i 500 eller 600-serien antageligvis noe av det beste Omega har produsert, også sammenlignet med de nye urverkene. Sikkert noen som vil diskutere dette, og dra frem fortreffeligheten med de ny co-axial-verkene, men dette er nå min mening... :) En oppussing, service og justering vil antageligvis gi deg ein klokke som går +/- 3-5 sekunder i døgnet, kanskje enda bedre. Og da er vi på nivå med moderne mekaniske armbåndsur. En annen fin ting er at Omega fortsatt produserer deler til verk i 500 og 600-serien.

Min urmaker er Ossur Soleim i Tordenskjolds gt. her i Oslo. Han er kanonflink med Omega, men har mye å gjøre. Så en service tar tid, gjerne 9-12 måneder. Tlf. er 22 42 53 44.

Ja, den siten er, unnskyld uttrykket, et helvete. :)

Det du har der er en såkalt Seamaster med C-shape urkasse (1969-1971 vil jeg tippe). For å kartlegge ytterligere, foreslår jeg følgende:

Ta den med til en urmaker, få den åpnet og noter deg hhv. referansenummeret på baklokket og serienummeret som sitter på verket. Referansenummeret er av typen 166 067, serienummeret vil antageligvis være mellom 28xxxxxxx og 31xxxxxxx. Noter deg også kaliberet på verket (antar at det er i 500 eller 600-serien).

Med denne informasjonen kan du pinpointe mer årstall for klokka og lese deg opp på nettet både ift historikk for modellen, sjekke andre tilsvarende modeller og gjøre en prisvurdering av den.

Som en samler av vintage Omega, vil jeg i dette tilfellet anbefale en full service og oppussing av klokka. Den er ikke så sjelden at det ligger store fordeler i å beholde den urestaurert. Når det er sagt så er urverket, hvis det er i 500 eller 600-serien antageligvis noe av det beste Omega har produsert, også sammenlignet med de nye urverkene. Sikkert noen som vil diskutere dette, og dra frem fortreffeligheten med de ny co-axial-verkene, men dette er nå min mening... :) En oppussing, service og justering vil antageligvis gi deg ein klokke som går +/- 3-5 sekunder i døgnet, kanskje enda bedre. Og da er vi på nivå med moderne mekaniske armbåndsur. En annen fin ting er at Omega fortsatt produserer deler til verk i 500 og 600-serien.

Min urmaker er Ossur Soleim i Tordenskjolds gt. her i Oslo. Han er kanonflink med Omega, men har mye å gjøre. Så en service tar tid, gjerne 9-12 måneder. Tlf. er 22 42 53 44.

Hjertelig takk for utfyllende svar:)

Når det er sagt så er urverket, hvis det er i 500 eller 600-serien antageligvis noe av det beste Omega har produsert, også sammenlignet med de nye urverkene.

+1

Mange gode svar her. Kan også anbefale Vidar på Kolbotn Ur for service på denne, han utfører service rimelig kjapt og har gode priser.