Arvegods - verdt å gjøre noe med?

Medlem
15. april 2010
Innlegg
7
Sted
Skien
Hei,

Så langt tilbake som -93/94 arvet jeg en klokke etter min bestefar. Det var det eneste jeg arvet etter bestefar og tenkte ikke noe mere på den. Her en dag rotet jeg litt rundt om hjemme, så dukket det avglemte "arvegodset" frem igjen. Klokka har ikke original lenke, er full av malingsflekker og generelt slitt i chassi og glass. Skal innrømme at jeg har en Rolex til daglig bruk, men har forøvrig ikke peiling på klokker i det dete hele tatt. Så til sakens kjerne; klokka er en Certina DS-2, automatic, dag/dato (certiday), hvor på stigen i klokkeverden ligger en Certina på en skala fra 0-10? En gammel Certina prod mellom 68-75, er den verdt å restaurere?

Og siden jeg ikke finner ut hvordan jeg får lagt til bilde, så får dere en link;

http://www.vintagecertinas.ch/en/galerieeng.html

(andre rad, bilde tre, to klokker på bildet, den til venstre).
 
Guide til bildeopplasting på tidssonen.

Certina er et godt gammelt merke som har produsert kvalitetsur i mange år. Uten å være noen vintage Certina-ekspert, tviler jeg på at uret ditt er noe spesielt når det kommer til samlerverdi el.l. Det er uansett et ærverdig, gammelt ur som har høy affeksjonsverdi for deg, og synes du at det er fint å ha noe pent etter din bestefar synes jeg du skal restaurere det og ha det som et flott minne. Med god restaurering og, vedlikehold og skånsom bruk kan du helt sikkert ha det til det er på tide å gi det videre til dine barnebarn igjen:)
 
jeg arvet også en certina etter min bestefar, som var sliten og herjet med. +/- 1970. Dette er fra tiden Certina laget egne urverk og var et veldig populært merke i Norge. Så flotte ur, men også sinnsykt mange av dem. jeg brukte mye mer enn uret er verdt på å pusse det opp, men er veldig fornøyd. uret har stor affeksjonsverdi, men liten verdi på bruktmarkedet tror jeg. uansett er det en kul følelse med historisk sus å gå rundt med bestefars klokke.

før:
P1010033.jpg

etter:
P1010219.jpg
 
Jeg leverte nettopp inn en Certina DS2 jeg sannsynligvis ikke kommer til å bruke noen gang til service.
Fikk pris på service'n i dag og det kom på 3000-3500.
Dum som jeg er sa jeg kjør på :)

Men kult at ting er i orden også!
 
Jeg leverte nettopp inn en Certina DS2 jeg sannsynligvis ikke kommer til å bruke noen gang til service.
Fikk pris på service'n i dag og det kom på 3000-3500.
Dum som jeg er sa jeg kjør på :)

Men kult at ting er i orden også!

Vel, jeg synes ikke at du var dum der... Det er verdt å ta vare på gamle klokker, selv om servicekostnadene overstiger verdien på klokka. Man får en bra klokke tilbake etterpå :)
 
Om det er verdt å gjøre noe med gammelt ærverdig arvegods, så må svaret bli JA.
Det har jo poppet opp noen lignende tråder her tidligere, og kan ikke huske at noen har rådet til å hive det gamle ræl'et i søpla.
Jeg blir litt misunnelig på alle de som har muligheten til å ta vare på en gammel klokke fra et familiemedlem. At uret ikke er verdt så mye i kroner og øre har vel null å si.:)
Dette er jo "ekte" vintage, ikke kjøpt vintage.
 
Jeg ville nok tatt den kostnaden. Denne Rutinaen var kanskje verdt en hundrelapp før service, men det var min fars første klokke, så jeg brukte et par tusen på å få den i stand. Nå er den verdt i alle fall to hundrelapper...;)

IMG_5745.jpg
 
Har vært innom Urmaker Skorve, de forhandler bla. Certina. Har blitt enig om å levere klokka inn og få ett prisoverslag. I tillegg til overhaling av selv urverket må klokka ha nytt glass og ny lenke. Stikker innom til uka. Tenkte samtidig å høre om han kunne ta noen bilder underveis slik at jeg kunne lage en "prosjekttråd" her inne på tidssonen.no
 
Har vært innom Urmaker Skorve, de forhandler bla. Certina. Har blitt enig om å levere klokka inn og få ett prisoverslag. I tillegg til overhaling av selv urverket må klokka ha nytt glass og ny lenke. Stikker innom til uka. Tenkte samtidig å høre om han kunne ta noen bilder underveis slik at jeg kunne lage en "prosjekttråd" her inne på tidssonen.no

Det hørtes ut som et kjempetiltak. Ellers kan du jo be dem ringe deg når jobben starter, så du kan stikke ned å knipse selv.
Bilder av overhalingsjobben er hjertelig velkomne.:D