Arvet Certina gullklokke, ønsker tips om salg

Medlem
23. juni 2010
Innlegg
10
Sted
Oslo
Heisann!
Mitt første innlegg her. Dere virker som en gjeng med mye kompetanse! Derfor denne henvendelsen.

Jeg har arvet en Certina Quartz gullklokke. Lenke er 585, kasse er 14K (i hvert fall merket 65).
Jeg ønsker å selge denne og benytte pengene til å kjøpe meg et mer moderne stålur.

Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem? Klokken trenger en rens, bør jeg levere den til rens og taksering? Noen som vet hva dette koster, i så fall?
Den bærer preg av å være brukt, med noe slitasje på glasset. Hva tror dere noen vil betale for denne?

Mvh
Andy

index.php
 
Hei, og velkommen til Tidssonen!

Jeg har ikke noe særlig greie på slike klokker, men jeg kan fortelle deg med en gang at du ikke bør ha så veldig store forventninger til hva du kan få for en slik. Jeg tror etterspørselen etter den type klokker er minimal, og jeg ser ofte folk som legger ut lignende ur på Finn for fantasipriser. Priser de gjerne har fått ved å få den lokale urmakeren til å se på den og vurdere gjenkjøpsverdien.

Prøv for all del å legge den ut på Finn for å teste markedet, men var jeg deg ville jeg også ha sjekket hva du kan få for å "slakte" den, dvs selge den til en gullsmed for gullprisen.

Å ha den inne til service og rens bør du kun gjøre om du tror du har mulighet til å øke prisen du kan få for den ved å koste på den noe.

Beklager om dette høres litt negativt ut, men det er nå min oppfatning. Test markedet først, og sjekk hav du evt får for gullvekta er mine tips.
 
Hei Krill!
Takk for gode innspill!
Jeg var heldigvis allerede klar over dette. Det er et umoderne ur, og det er ikke i en slik stand at det blir veldig attraktivt for samlere. Helt ok, men bruksmerker på både klokke og lenke.

"Slakting" har definitivt vært innom tankene. Har du (eller noen andre) noen anelse om hva en slik slakt i så fall kunne gitt av kronasje?

Mvh
Andy
 
Jeg anbefaler en rens etc., for deretter å beholde den og la minnene etter arven vare evig...
 
Jeg anbefaler en rens etc., for deretter å beholde den og la minnene etter arven vare evig...

Ja, hvis det kun er småpenger å hente så blir klokken uten tvil renset og beholdt.
Hvem vet, kanskje de kommer på moten igjen en dag. Jamfør dagens 80-tallsoutfits. :)

Mvh
Andy
 
Sett den på en brun croco-rem med litt kvalitet så har du et utmerket dressur. Gull er og har alltid vært lekkert til penbruk, spør du meg. Gullenken tror jeg dessverre ikke kommer til å bli poppis igjen med det første ;)
 
Hvis kassen er merket "65" og ikke 14k er den gullbelagt med 65 micron gull. Tipper det er ca 45 gr. 14k totalt og dagens "slaktepris" hos gullvekten.no er: 105,- kr grammet. Dvs ca 4725,- kr i slakt. :)
 
Hvis kassen er merket "65" og ikke 14k er den gullbelagt med 65 micron gull. Tipper det er ca 45 gr. 14k totalt og dagens "slaktepris" hos gullvekten.no er: 105,- kr grammet. Dvs ca 4725,- kr i slakt. :)

Hei
Ser at lenken er av typen "fixo-flex", og det ser ut til at den kun har gullplater ytterst og at det er stål innerst som utgjør hovedmassen. Gullplatene er i underkant av 1mm tykke. Dermed blir vel slakteprisen noe lavere.
Men jeg ser ikke helt bort i fra at jeg kan komme til å gjøre som Anders sier; slakte lenken og kjøpe croco. Ikke dumt tips, det.
Nummeret bak på kassen er forøvrig 750 3006 65, noe som passer bra med "65 mikron".

Andy
 
Oppdatering

En liten oppdatering er vel på sinn plass..
Da er klokken renset og restaurert hos Bjerke. Nytt glass og ny vrider (hva heter det på siden som man vrir på?). Kostet rett over 2000.

Fulgte rådet om å prøve krokodilleskinn. Fant ikke noe jeg likte hos Bjerke, så jeg kjøpte noe i medium kvalitet (300,-) på Bjørklund.
Synes det ble ganske pent.

Jeg merker meg imidlertid at sekundviseren ikke treffer presis (heller midt i mellom to markører). Bør en ikke forvente at dette rettes på service?

Takk for alle innspill!

Andy

index.php
 
Heisann. Den ble jo riktig så snaisen med ny reim.
Sekundviseren burde så absolutt ha blitt rettet på. Ikke at det har allverden å si, men det er jo en smal sak for en urmaker å fikse slikt.
 
Det ble et meget godt resultat! Syntes den ble veldig classy med crocorem.
Det er jo noe missvisning på et quartzverk også så jeg tror sekundviseren
om en måned vil gå bein med markørene, for så ikke gjøre det igjen. Det
er iallefall min erfaring med quartzklokker.