Arvet en Omega Klokke, noen som vet ca verdi?

Medlem
22. juni 2023
Innlegg
7
Sted
Arendal
Arvet nylig en omega klokke av min bestefar, kan lite om klokker. Bestemor sa den ble kjøpt ny ca i 1972. Noen som kan noe som helst om denne og eventuelt kan fortelle meg litt? Er ganske ny på klokker.
Vet at den nylig var på en service og at det er en nyere reim som er på.
 

Vedlegg

  • 947FE10D-4DEE-47C5-9BBB-82BEB46574A4.jpeg
    947FE10D-4DEE-47C5-9BBB-82BEB46574A4.jpeg
    85,3 KB · Visninger: 0
  • 5F9D23CE-6604-41BB-A683-E898FD236E39.jpeg
    5F9D23CE-6604-41BB-A683-E898FD236E39.jpeg
    74,6 KB · Visninger: 0
  • D5B3E6D0-37D2-42B3-BE76-7A0355BD5D18.jpeg
    D5B3E6D0-37D2-42B3-BE76-7A0355BD5D18.jpeg
    63,7 KB · Visninger: 0
Ca, 5K. Viserne ser ut som de er malt hvite eller kommer fra en annen lignende modell?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tobleif
En såkalt «hummer», fordi den ikke tikker men har en veldig karakteristisk hummelyd når den går. Den har stemmegaffel urverk (tuning fork på engelsk), forløperen til quarts urverkene. I sin tid en kostbar klokke dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tobleif
Og her har du urverket Omega Kaliber 1250 . Dette var et urverk ISA lagde på lisens fra Bulova . og det ble brukt i alle Sveitsiske stemmegaffel ur fra IWC til Certina . Bruk den med litt forsiktighet for de tåler ikke mye støt og slag og er svin dyre og reparere og vanskelig å finne deler .
20230610_172208.jpg
 
Og her har du urverket Omega Kaliber 1250 . Dette var et urverk ISA lagde på lisens fra Bulova . og det ble brukt i alle Sveitsiske stemmegaffel ur fra IWC til Certina . Bruk den med litt forsiktighet for de tåler ikke mye støt og slag og er svin dyre og reparere og vanskelig å finne deler . Vis vedlegg 336500
Skjønner, kult! Tusen takk for at du tok deg tid. Dette var virkelig interessant!
 
Noen som vet om dette er et populært «funn»? Kommer nok ikke til å bruke den selv, så kunne vært interessert i å bytte den mot noe annet. Den har selvfølgelig litt affeksjonsverdi for meg, så må være rett klokke isåfall :p
 
Ta en titt her på finn.

Nå har jeg blitt såpass preget av denne interessen at jeg ikke lenger føler 5000 kr er mye for en klokke. Så mitt råd er at du beholder denne kuriositeten og eventuelt kjøper en rimelig Seiko dykkerklokke eller morsom Hamilton feltklokke med automatisk urverk. Gitt at du ser du kan ta deg råd til det. Dersom du skulle komme til å like klokker og bli bitt av basillen, så er det kjedelig å ha solgt unna et såpass stilig arvegods. Men det er jo min enkle mening.
 
En kul feature, i tillegg til lyden, er jo også at sekundviseren går helt jevnt.

En klokke du bør bruke til pent.
--------
Edit: Fornuftige ord fra @seiltid . Hør på han.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Det er kun her i Norge man kan få kjøpt en sånn Omega for 5 til 6k . Internasjonalt går disse for det doble . Mitt råd er også ta vare på klokka og bruk den med stolthet . det er en både pen og stor fin vintage klokke . 38mm var en stor klokke den gangen . Som Seiltid skrev kjøp deg en billig Seiko diver Og behold arve klokka . Du kommer til å angre senere hvis du selger den .
 
... er det bestefar som har satt på den remmen? Det ser vitterlig ut som en Tropic fra Uncle Straps, og må (?) være skaffet av en entusiast.