Arvet Roamer - noen som vet

Medlem
4. mai 2014
Jeg er helt ny her og kan ikke så mye om dette, men jeg lurer på noen her kan si noe om en vintage Roamer jeg har arvet. Den trekkes opp manuelt, og fungerer fint.

Jeg har prøvd å lete litt på nettet, men finner ikke ut så mye mer om klokken der. Jeg lurer særlig på om noen vet om det er mulig å finne ut når klokken er fra, og eventuelt hva annen info man kan få ut det som er inngravert under urskiven.

For det andre vil jeg gjerne ta godt vare på den, og vil gjerne ha råd om jeg bør levere inn klokken til vedlikehold for at den skal vare. Regner ikke med at den er verdt så mye, men den har stor affeksjonsverdi for meg.

Legger inn bilder under.

Redigert:
Jeg er helt ny her og kan ikke så mye om dette, men jeg lurer på noen her kan si noe om en vintage Roamer jeg har arvet.

Velkommen! Minimum bilder må til. Også eventuelle modellnavn og nummer du finner på klokka. Så skal vi hjelpe deg! :)

Bilder

IMG_7240_zps5cfc091c.jpg

IMG_7241_zps821b2c22.jpg

IMG_7239_zpsdbcb2bd9.jpg

Generelt sett kan man si at vintage dame-ur ikke er så interessant som vintage herre-ur. Dessverre. Roamer var et relativt billig merke på 60-tallet med lange tradisjoner, så langt tilbake som slutten av 1800-tallet. Du kan lese mer her: Vintage Roamer Watch Site

De jobbet med en del interessante egenutviklede urverk på 50- og 60-tallet men fikk problemer utover 60-tallet.

Regner med at du lurer på verdi? Vel, her må jeg nok skuffe deg. Vintage dame-ur er ikke så attraktive, da de er veldig små. Damer i dag går med klokker som er større en herre-klokkene var på 60-tallet, så dameklokker som ligger på 25-30mm i diameter er det derfor begrenset interesse for.

Men den har jo stor affeksjonsverdi for deg, så verdi burde ikke være det som styrer deg her vil jeg tro. Ønsker du en service, er det flere urmakere som burde kunne hjelpe deg. Det eneste som må sjekkes er hvordan dele-situasjonen er. Er du i Oslo kan du høre med Ossur Soleim i Tordenskjolds gate, eventuelt Walther Bjerke på Sagene, som nå drives av vår egen @Arcticboy.

Usikker på service, men hvis deler er å oppdrive må du regne med en tusenlapp eller to.

Redigert av en moderator:
Hei, Roamer var en profilert sveitsisk produsent som laget kvalitetsklokker. Meyer&Studeli, senere Roamer Watch Co S.A, produserte selv en lang rekke urverk. Som du selv sier så er det affeksjonsverdien som gjelder, og siden klokken fungerer fint er det sannsynlig kun en rens som er nødvendig hvis du har tenkt å bruke den ofte. I tillegg til nevnte urmakere her i tråden kan jeg også anbefale Vidar på Kolbotn Ur. Den ser jo ellers ut til å være i fin stand! Tipper den er fra 1960+-

Min første gutteklokke var også en Roamer :)

Redigert:
Hei, Roamer var en profilert sveitsisk produsent som laget kvalitetsklokker. Meyer&Studeli, senere Roamer Watch Co S.A, produserte selv en lang rekke urverk. Som du selv sier så er det affeksjonsverdien som gjelder, og siden klokken fungerer fint er det sannsynlig kun en rens som er nødvendig hvis du har tenkt å bruke den ofte. I tillegg til nevnte urmakere her i tråden kan jeg også anbefale Vidar på Kolbotn Ur. Den ser jo ellers ut til å være i fin stand! Tipper den er fra 1960+-

Min første gutteklokke var også en Roamer :)

Tusen takk for svar til deg og Spacecowboy! Det var veldig nyttig!

Jeg tar med meg tipsene om urmakere, og leverer den på rens.