Jeg ser flere kommenterer kjøp i denne tråden... Hvordan ville dere ha gjort det dersom dere skulle handlet en 15202 eller en 15400 i dag? Det er jo litt knot med mva osv hvis man kjøper i utlandet. Er det anstendig å kjøpe fra urverket.no?
Ingen rot uavhengig av hvor du kjøper. Det er jo bare å betale MVA. Enkelt og greit. Dersom du får den sendt til deg får du faktura fra DHL/UPS etc. Og hvis du handler selv i utlandet, så går du bare på rødt.
Alltid mer artig å handle hos en AD, fordi det er en helt egen opplevelse. Dog kan det ofte være billigere å finne en ordentlig og troverdig selger på nett. Så det kommer litt an på hvor mye du kan få prutet hos en AD.
Kjøper du nytt betaler du kun norsk mva. Om prisen som oppgis er med eller uten det aktuelle landets mva må du spørre om.
Kjøper du brukt får du ikke igjen det aktuelle landets mva, og du må legge norsk mva på prisen.
Men det absolutt minst skumle ved å hente en brukt klokke til landet er å betale mva, selv om det er kjipe penger.
Henter du klokken selv, sørger du for tax refund (som du har rett i at de ofte tar en avgift for å behandle) og går på rødt ved ankomst Norge. Kjøper du på nett ordner speditøren alt for deg, du får bare beskjed om å betale norsk mva til deres konto.
Ingen grunn til å la mva stoppe deg altså.
Trodde ikke UK VAT er 25%, men dette har du sikkert undersøkt.
Om du velger AD, gråmarkedet, urverket eller privat kommer helt an på hva du vektlegger. Alt kan funke, men det er kun du som må finne ut av det.
Kjøper du nytt må du ta med garantier i vurderingen hvis du handler andre steder enn AD. Selv om du skulle kjøpe en klokke gjennom urverket, og som det finnes AD på I Norge, vil denne AD kunne fakturere deg for å stå for forsendelsen om klokken må til Sveits. Dette slipper du om du kjøper av AD. Og hvis du tenker gjensalgsverdi på sonen ser du jo at verdien er høyere om den har AD-papirer, og aller helst norsk.
Min mening: styr unna gråmarkedet. Nytt kjøper du gjennom AD, brukt gjennom renommerte forhandlere og da en klokke med AD-papirer. Eventuelt trygt her på sonen!
Vis vedlegg 49525 Vis vedlegg 49526 Vis vedlegg 49527 Vis vedlegg 49524
Hei folkens!
Har funnet det jeg tror er en 15400 på nett til en unaturlig lav pris. Synes imidlertid det ser ganske bra ut, selv om bildene kunne vært bedre... Vad tycks, er dette ekte vare?
Fake.Vis vedlegg 49525 Vis vedlegg 49526 Vis vedlegg 49527 Vis vedlegg 49524
Hei folkens!
Har funnet det jeg tror er en 15400 på nett til en unaturlig lav pris. Synes imidlertid det ser ganske bra ut, selv om bildene kunne vært bedre... Vad tycks, er dette ekte vare?
Vis vedlegg 55616 Vis vedlegg 55617 Noen som har en 15450, 14790 eller tilsvarende i Oslo? Skulle så inderlig gjerne ha prøvd en på hånden.. bilder tatt fra Google