Dette har jo IWC bedrevet i mangfoldige årAudemars Piguet med nye perpetual idag.
Alt kan nå stilles fra kronen, imponerende spør du meg!
Det vet jeg. Men første gang AP gjør det, noen ganger må «de beste» lære av de nest beste også (subjektiv mening dette altså)Dette har jo IWC bedrevet i mangfoldige år![]()
Dette har jo IWC bedrevet i mangfoldige år![]()
Er ikke IWC sin løsning både enklere og bedre da? Det er vel like greit å stille alt i en smell.Men det er en ikke ubetydelig forskjell. På AP sin kalender kan man justere hver individuelle indikator, mens IWC sin kalender er "synkronisert" og man i praksis må justere seg "gjennom" alle årets dager.
Man kan ikke gå tilbake - må vente hvis man stiller for langt. I tillegg blir det mye skruing hvis klokken ikke er brukt på en lang stund - med de nye fra AP er det enkelere å justere seg frem og tilbake til rett innstilling.Er ikke IWC sin løsning både enklere og bedre da? Det er vel like greit å stille alt i en smell.
Man kan ikke gå tilbake - må vente hvis man stiller for langt. I tillegg blir det mye skruing hvis klokken ikke er brukt på en lang stund - med de nye fra AP er det enkelere å justere seg frem og tilbake til rett innstilling.
Kjøp QuartzEr ikke IWC sin løsning både enklere og bedre da? Det er vel like greit å stille alt i en smell.
Eller en klokke med som har dato. Hviken dag, måned og år det er vet jeg stort sett fra før. Og nei, Quartz er uaktuelt. Bortsett fra Breitling Aerospace, de er kule. Men kommer aldri til å bruke komplikasjonene uansett.Kjøp Quartz![]()
Hvorfor skal den havne ute av synk? Det er jo hele poenget at den ikke skal det.Dette – og om kalenderen til IWC havner "ute av synk", så må den altså en tur til urmakeren.
Hvorfor skal den havne ute av synk? Det er jo hele poenget at den ikke skal det.
Om den gjør det er den jo ødelagt og må til urmaker uansett. Om AP sin blir ødelagt må den også til urmakeren, og man pantsette huset og ofre en nyre for å få den i orden igjen.
Sant nok. Jeg ville nok foretrukket IWC sin patent uansett, kjenner meg selv såpass godt at hvis jeg må ta frem verktøy hver gang jeg skal bruke klokken så blir den liggende i boksen.Den kan visstnok havne ut av sync hvis man er litt uvøren i justeringen og noe glipper. Som vel ikke nødvendigvis er ensbetydende med at hele verket trenger en reparasjon eller service.
Sant nok. Jeg ville nok foretrukket IWC sin patent uansett, kjenner meg selv såpass godt at hvis jeg må ta frem verktøy hver gang jeg skal bruke klokken så blir den liggende i boksen.
Selvfølgelig - brainfart fra meg her nåPoenget med AP sin nye kalender er jo nettopp at du slipper verktøyAlle de individuelle indikatorene kan stilles via kronen, i ulike posisjoner.
Kunst spør du meg. Kan altså stille og tilbakestille en perpetual «on the go».Sykt ingeniørarbeid vedr. kronas funksjon da. Pos. 1-2-3 ut, og når du begynner og trykke krona inn igjen, kommer pos 4-5 er det vel….