Audi A5

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Kikker på en Audi A5 Sportsback, og lurer på hvilken versjon jeg skal gå for. Budsjett 500 000 - 550 000.

Jeg vet ikke om jeg vil ha 2.0 TFSI (bensin) med 200hk og quattro eller 2.0 TDI 177hk quattro... Bensinutgaven er litt dyrere, så om jeg vil ha det meste av utstyr, så må jeg nok gå for en 2012-2013 modell istedenfor en 2013-2014 modell dieselversjon. Hva tenker dere? Både med tanke på kjøreglede, gjensalg osv..

Legger ved to linker her, en til diesel og en til bensin

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52332398

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52666034&searchclickthrough=true
 
Redigert:
Budsjett = 500kr - 500.000kr ? (rettskrivning og grammatikktråden, hehe)

På slik bil hadde jeg valgt bensin.
 
Bensin!

Har denne bensinmotoren (Skoda dog) og den har nesten like mye mye dreiemoment som dieselutgaven med 184hk (360nm vs 380nm). Motorregisteret oppleves dermed som mye bredere siden man har dreiemomentet i bunn og toppeffekten på topp slik man får i turbomatede bensinmotorer. I min bok gjør det at bensinvarianten føles freshere.

I tillegg har det vært mye diskusjon de siste 2 årene om diesel er oppskrytt i forhold til bensin osv. Svaret på det er nok veldig personlig betont, men utviklingen på bensinmotorene har vært veldig bra de siste 2-3 årene. Det kan ingen bestride.
 
Både vedlikeholdskostnader og eventuelt større reparasjoner er dyrere på diesel enn bensin. Og er ikke så mye bedre "drag" i en diesel. Så lenge man ikke stadig er ute og lufter båten på henger da.
 
Det beste tipset er nok å ta turen å teste begge :) Kan ikke uttale meg om dieselversjonen, men jeg stortrives med bensinmotor på denne modellen.
 
Jeg stortrives med diesel i denne, har du mye småkjøring er kombinasjonen diesel og partikkelfilter ikke å anbefale.
Tom
 
Godfølelsen ved prøvekjøring bør avgjøre. Bensin er vel også lettere som gir bedre veiegenskaper. Uansett bør du vurdere å komplettere med denne nye Audi Sport modellen fra Oris :)
1beb96fda90c723c0ce11f9ef3132054.jpg
 
Redigert:
Heller også litt mot bensin... Det er dog noen ting som taler bensin i mot, må kjøpe en eldre bil pga budsjett, den har høyere forbruk og vil tro den er mer tungsolgt.

Noen som vet realistisk forbruk på 2.0 TFSI med quattro og automat? Min forrige bil, en 2013 modell Mercedes A180 med 122hk og automat brukte som regel 0,7 på mila ved blandet kjøring, dette var en 1.6!
 
Heller også litt mot bensin... Det er dog noen ting som taler bensin i mot, må kjøpe en eldre bil pga budsjett, den har høyere forbruk og vil tro den er mer tungsolgt.

Noen som vet realistisk forbruk på 2.0 TFSI med quattro og automat? Min forrige bil, en 2013 modell Mercedes A180 med 122hk og automat brukte som regel 0,7 på mila ved blandet kjøring, dette var en 1.6!

Gå for bensin! 2.0 TFSI med quattro og automat er en fortreffelig drivlinje. Har selv hatt A4 Avant med denne kombinasjonen, på langkjøring var jeg nede i 0.55 - 0.6 per mil. På korte turer, bykjøring og ved kaldstart synes jeg derimot bilen var urovekkende tørst - du kan i hvert fall gange langkjøringsforbruket med to. Tror jeg hadde et snittforbruk på rundt 0,8 "over all", hvis jeg ikke husker feil.
 
Heller også litt mot bensin... Det er dog noen ting som taler bensin i mot, må kjøpe en eldre bil pga budsjett, den har høyere forbruk og vil tro den er mer tungsolgt.

Noen som vet realistisk forbruk på 2.0 TFSI med quattro og automat? Min forrige bil, en 2013 modell Mercedes A180 med 122hk og automat brukte som regel 0,7 på mila ved blandet kjøring, dette var en 1.6!

jeg ligger på 0,77 på min 2.0tfsi
 
Gå for bensin! 2.0 TFSI med quattro og automat er en fortreffelig drivlinje. Har selv hatt A4 Avant med denne kombinasjonen, på langkjøring var jeg nede i 0.55 - 0.6 per mil. På korte turer, bykjøring og ved kaldstart synes jeg derimot bilen var urovekkende tørst - du kan i hvert fall gange langkjøringsforbruket med to. Tror jeg hadde et snittforbruk på rundt 0,8 "over all", hvis jeg ikke husker feil.

Det var i grunn det jeg fryktet. Blir lite langkjøring på meg, og et forbruk på over liter på mila, det er høyt :( Men sett fra en annen side, jeg kjører ikke mer en 10 000 i året, så det gjør kanskje ikke så mye.
 
IMHO A5 fortjener bensinmotoren, skal du ha diesel i A5 er det bare 3.0 TDI som gjelder. Ja, et annet prisleie, men dette er jo TS
 
Svigermor har 3.0 TDI i sin Q5, tørr ikke tenke på hvordan det er i en A5.