Auksjon

Auksjon, ønsker vi muligheten?

• Ja

Stemmer: 17 89,5%
  • Nei

Stemmer: 2 10,5%

• Antall stemmer
    19

flyback

Støttemedlem
Medlem
12. okt. 2010
Sted
Inderøy
Jeg tror det hadde vært både praktisk, morsomt og interessant om vi åpnet for auksjon som et tillegg til den K/S-løsningen vi har i dag. Vi slipper kanskje disse "gi bud" annonsene, tungsolgte klokker som bumpes i en evighet, klokker som er vanskelig å prisette. Kanskje tror jeg som selger at en auksjon vil gi meg best pris?

Det blir også litt morsomt å se hvem som stikker av med hva, til hvilken pris.

Skal dette fungere må løsningen være åpen, ryddig og strukturert.

Utkast til regelverket.

Vilkår auksjon

- Krav til bilder, annonsen må inneholde bilder av den faktiske gjenstanden som blir auksjonert bort.
- Beskrivelse av produktets stand. (Bruksmerker, service, avvik osv)
- Alle ting som følger med må oppgis.
- Utropspris, minstepris, budøkning og "kjøp nå" pris må spesifiseres om auksjonisten ønsker å bruke dette.
- Det må oppgis om frakt er inkludert i prisen eller ikke.
- Alle bud må gis i auksjonstråden. (Her må vi finne en løsning der vi åpner for at andre en trådstarter kan poste i tråden)
- Det må settes en sluttid for auksjonen. Den som har det høyeste budet på dette tidspunktet vinner auksjonen.
- Blir det registrert bud senere en 5 minutter før auksjonslutt forlenges auksjonen automatisk med 15 minutter. Eks sluttid, kl 2000, bud kl1958, ny sluttid kl 2015.
- Forumklokken angir sluttid.
- Auksjonen kan trekkes dersom ingen har gitt bud, eller minstepris ikke er oppnådd i auksjoner med minstepris.

Eksempel

A: OMEGA Speedmaster Professional 3570.50

Kjøpt ny av meg hos Lervik ur, garantikort datert 21.11.2011. Jeg vurderer klokken som meget pent brukt. Noen få hairlines på kasse, lenkelås og hesalit.

Uret kommer komplett med boks, garantikort og tilbehør.

Utropspris 13000kr

Minimum budøkning 200kr

Auksjon slutt, fredag 22 mars, kl 2000.

Frakt er ikke inkludert, varen befinner seg i Nord-Trøndelag.

OMEGA Watches: Speedmaster Professional "Moonwatch" - Steel on steel - 3570.50.00

659803e0.jpg

5cd0a34c.jpg

c907f60a.jpg

e70f7265.jpg

793cd453.jpg

1e2deca9.jpg

Hva sier folket? :D

Redigert:
Idéen har jeg vært positiv til og dette forslaget skulle jeg i så fall synes være en god base å stå på i den forbindelse.
Umiddelbar kommentar, bør det gis en rettningslinje for hvor lenge (eller kort) en auksjon kan være med.
Ditt forslag her insinuerer jo en uke. Spontant tenker jeg 1-7 dager er en fin ramme.

Kan fint ta ansvar og sørge for at det blir lagt et første bud på 13K for denne skjønnheten ;)

Dette er en god ide, men det er jo ingenting som stopper noen fra å starte en auksjon akkurat som du har gjort nå?
Spørsmålet er om det bør startes et eget auksjonsforum?
Nå er det sikkert noen som må ta pilla si bare av forslaget, men det får våge seg.

Dette er en god ide, men det er jo ingenting som stopper noen fra å starte en auksjon akkurat som du har gjort nå?
Spørsmålet er om det bør startes et eget auksjonsforum?
Nå er det sikkert noen som må ta pilla si bare av forslaget, men det får våge seg.

Problemet er at man ikke kan svare i en K/S tråd, litt av meningen må være at man skal se budene som kommer inn. Hvis man skulle hatt det nå, måtte man sendt inn bud per PM og da er litt av meningen borte, synes jeg.

Men jeg synes dette hadde vært veldig moro å fått til, så dette støtter jeg :)

Problemet er at man ikke kan svare i en K/S tråd, litt av meningen må være at man skal se budene som kommer inn. Hvis man skulle hatt det nå, måtte man sendt inn bud per PM og da er litt av meningen borte, synes jeg.

Jepp, dette er meget viktig. Åpen budrunde.

Du kan ha det nå, akkurat som trådstarter har gjort, men tråden kan ikke ligge i K/S.
Hvorfor man ikke kan svare i K/S skjønner jeg ikke helt, men jeg aner at det har tatt litt av der inne en eller annen gang før i tiden?

Du kan ha det nå, akkurat som trådstarter har gjort, men tråden kan ikke ligge i K/S.
Hvorfor man ikke kan svare i K/S skjønner jeg ikke helt, men jeg aner at det har tatt litt av der inne en eller annen gang før i tiden?

Jeg mener dette må inn i K/S av praktiske årsaker. K/S var rimelig texas før ja IMO :D

Idéen har jeg vært positiv til og dette forslaget skulle jeg i så fall synes være en god base å stå på i den forbindelse.
Umiddelbar kommentar, bør det gis en rettningslinje for hvor lenge (eller kort) en auksjon kan være med.
Ditt forslag her insinuerer jo en uke. Spontant tenker jeg 1-7 dager er en fin ramme.

Kan fint ta ansvar og sørge for at det blir lagt et første bud på 13K for denne skjønnheten ;)

Godt innspill Adam, enig i ramme for tid. Klokken er dessverre long gone ;)

Liker ideen, men tror kanskje det beste hadde vært om det fantes en "auksjonsmodul" til forumet.

Hva mener du med auksjonsmudul? Jeg har null greie på det tekniske aspektet.
Jeg tenker at auksjonser må inn i et eget underforumet til K/S slik som eks "Ønskes kjøpt"

Eneste som MÅ gjøres da er åpne for andre en trådstarter kan poste i tråden. (Bud)
Dette gjelder da bare for auksjoner, ellers beholde resten av K/S slik det fungerer i dag.

Redigert:
Jeg synes dette høres ut som et spennende forslag! En ting som må nevnes er hva slags krav / sanksjoner som skal stilles til kjøper i denne sammenheng. Et bud bør jo være bindende, men det kan hende at man må trekke seg fra kjøpet selv om man har vunnet budrunden.... bare en tanke...

Jeg syntes dette virket som en knall ide.
Å ha auksjoner sånn som K/S forum delen er satt opp nå hadde ikke fungert. Som nevnt tidligere i tråden hadde det vært en god ide å bygge på en slags modul med funksjonene som trengs for å ha en auksjon. Om dette er mulig eller ikke vet jeg ingenting om, men her står det mere på viljen enn muligheten.:)

Det problemet vi hadde støtet på med auksjoner sånn som ting ligger an på forumet i dag, er å holde det ryddig, og oversiktlig.
Det er jo tross alt mennesker her som selger klokker til flere titalls tusen uten å merke tråden med "*SOLGT*" eller "*FSOT*".
Kanskje en bagatell, men er det virkelig så vanskelig å lese guiden, og ihvertfall prøve bidra til at det ser sånn nogelunde ryddig ut her?

My 0.02 USD

Hvis man byr direkte i forumtråden vil jo annonsen hoppe til topps ved hvert bud, og det er jo slett ikke sikkert alle er komfortable med å gi bud i full åpenhet..? Jeg synes ideen er god, og det bør være mulig å få en auksjonsmodul?

Hvis man byr direkte i forumtråden vil jo annonsen hoppe til topps ved hvert bud, og det er jo slett ikke sikkert alle er komfortable med å gi bud i full åpenhet..? Jeg synes ideen er god, og det bør være mulig å få en auksjonsmodul?

Auksjon høres bra ut, og jeg stiller meg gjerne bak forslaget. Men det må være en egen auksjonsmodul. Å bruke et forumoppsett vil ikke fungere til dette formålet.

Om det skal være åpen eller lukket budrunde er jeg ikke sikker på. QXL kjører åpen og Ebay kjører sensurerte brukernavn. Merker jeg personlig ville satt mest pris på Ebays løsning (litt diskresjon når det er snakk om store summer tror jeg de fleste setter pris på).

Hva mener du med auksjonsmudul? Jeg har null greie på det tekniske aspektet.
Jeg tenker at auksjonser må inn i et eget underforumet til K/S slik som eks "Ønskes kjøpt"

Eneste som MÅ gjøres da er åpne for andre en trådstarter kan poste i tråden. (Bud)
Dette gjelder da bare for auksjoner, ellers beholde resten av K/S slik det fungerer i dag.

Synes også dette er morsomt. Hvis det er en egen underkategori som er auksjon så synes jeg ikke det gjør noe at annonsen blir bumpet hver gang det kommer et nytt bud. Det er jo til hjelp for deltagere i budrunden.

Det er to ting som er viktig å tenke på IMHO. Det ene er at det ikke kan være mulig å redigere postene i auksjonen. Altså, man kan ikke gå inn å endre feks summen man byr etc. etterpå.

Det andre er; Man må ha et reglement eller en løsning på hva som skjer den siste halvtimen eller timen av en budrunde. Jeg mener det blir for dumt om det blir slik at det kommer to bud helt på tampen, også rekker ikke en av disse å svare pga tiden gikk ut. Foreslår derfor at man den siste tiden før auksjonen avsluttes opererer slik at nye bud automatisk har 10 min varighet.
Eksempelvis; Hvis en budrunde slutter Mandag kl 18.00 og det kommer inn et bud 17.55 så blir automatisk auskjonen forlenget til 18.10. Hvis det så kommer inn et nytt bud 18.07 så blir neste frist 18.20. Mao. budrunden forlenges med ti min etter forrige frist.
Da kan man ikke manipulere budrunden på tampen.

Tenker forøvrig at ti minutter er greit da det er vanlig som korteste frist på kjøp av bolig, og gjør at man feks rekker at noe oppstår og allikevel bør kunne rekke å by.

(krøkkete formulert, men.. likefullt formulert)

Auksjon høres bra ut, og jeg stiller meg gjerne bak forslaget.

Om det skal være åpen eller lukket budrunde er jeg ikke sikker på. QXL kjører åpen og Ebay kjører sensurerte brukernavn. Merker jeg personlig ville satt mest pris på Ebays løsning (litt diskresjon når det er snakk om store summer tror jeg de fleste setter pris på).

Synes også dette er morsomt. Hvis det er en egen underkategori som er auksjon så synes jeg ikke det gjør noe at annonsen blir bumpet hver gang det kommer et nytt bud. Det er jo til hjelp for deltagere i budrunden.

Det er to ting som er viktig å tenke på IMHO. Det ene er at det ikke kan være mulig å redigere postene i auksjonen. Altså, man kan ikke gå inn å endre feks summen man byr etc. etterpå.

Det andre er; Man må ha et reglement eller en løsning på hva som skjer den siste halvtimen eller timen av en budrunde. Jeg mener det blir for dumt om det blir slik at det kommer to bud helt på tampen, også rekker ikke en av disse å svare pga tiden gikk ut. Foreslår derfor at man den siste tiden før auksjonen avsluttes opererer slik at nye bud automatisk har 10 min varighet.
Eksempelvis; Hvis en budrunde slutter Mandag kl 18.00 og det kommer inn et bud 17.55 så blir automatisk auskjonen forlenget til 18.10. Hvis det så kommer inn et nytt bud 18.07 så blir neste frist 18.20. Mao. budrunden forlenges med ti min etter forrige frist.
Da kan man ikke manipulere budrunden på tampen.

Tenker forøvrig at ti minutter er greit da det er vanlig som korteste frist på kjøp av bolig, og gjør at man feks rekker at noe oppstår og allikevel bør kunne rekke å by.

(krøkkete formulert, men.. likefullt formulert)

Spot on og enig angående "snipebud."