Automatisk (ikke kvarts) klokke til 10-15k

Medlem
4. des. 2012
Heisann!

Er helt fersk her.. Har prøvd å søke i forumet, men ikke funnet svar på det jeg lurer på: hva mener dere er den beste automatiske klokken man får til 10-15 000 kr? Er ute etter en clean&classy klokke, ikke for mye dilldall og gull&glitter..

Holder for øvrig til i Stavanger, er det andre butikker å anbefale enn Askeland?

På forhånd takk!

DSC05057_.jpg

Omega Speedmaster Professional

Koster ikke den ca dobbelt så mye som mitt budsjett..?
Ligger en på kjøp og salg til 17 000. Normalt vil disse gå brukt for 10-17 avhengig av alder, stand om det er boks og papirer osv.
Det ville absolutt vært mitt førstevalg i den prisklassen. Fredowich har en som ligger ute til 9900 uten lenke, boks og papirer. Den er litt slitt, men jeg liker looken.

På bruktmarkedet er det mulig å få denne innenfor budsjett.
Hvis du ser etter utelukkende nye klokker blir den nok 10' for dyr.

Hva slags klokke vil du ha? Hva er bruksområdene? Må det være fra norsk forhandler eller vil du kjøpe fra utenlandsk nettbutikk? Hvilken størrelse er du komfortabel med?
Det er masse fint å få innenfor ditt budsjett, men det kommer selvfølgelig ann på hva du er ute etter.

Hvis det skal kjøpes nytt i Norge ville jeg tittet på Longines Flagship

Denne får du også i stål, og vil være innenfor budsjett
longines-heritage-L4.746.8.72.0_MED.jpg

Hvorfor ikke kjøpe 2?

For de fleste av oss her inne har det startet med et skikkelig ur. Så har lyden av det hypnotiske utverket sendt oss rett inn i en form for deilig galskap. Så hvorfor ikke starte galskapen med en gang og kjøpe 2.

For en fin og enkel dressklokke som det ikke er for dyr, men alikevel står litt respekt av i klokkeskapet kan du kjøpe denne pent brukt på finn.no.
Baume & Mercier Classima
FINN.no - Mulighetenes marked

Da har du 2100,- til 7100 kroner igjen på budsjettet ditt(mulig mer med pruting). For dette kan du kjøpe deg en deilig tøff hverdagsbeater.

Her skal jeg ikke komme med forslag, men det har sikkert resten av forumet.

Angående speedmaster kjenner jeg desverre ikke godt nok til dem til å anbefale, men det ligger en på finn til 10 000
Omega speedmaster - FINN Torget

Lykke til med galskapen:p

Klokken skal brukes daglig, så jeg er vel på utkikk etter en allrounder. Jobber med større kontrakter i oljebransjen og trenger derfor noe som funker til skjorte og genser samt dress av og til, men også til dongeri/fritid. Vil som sagt ikke ha noe som er alt for prangende, men heller noe som kjennere legger merke til (er fan av stealth wealth). Har ikke akkurat verdens største armer/hender/håndledd, så vil helt klart unngå de største klokkene. Klarer ikke helt bestemme meg for skinn vs metall reim..

Er i utgangspunktet skeptisk til å kjøpe brukt. Mtp norsk vs utenlandsk nettbutikk er det ganske hipp som happ gitt at det er serøse aktører.

Longines Flagship så ikke dum ut, men er kanskje hakket for konservativt igjen (jeg er 30).

Godt mulig at jeg gjør meg vanskelig nå + at smak som kjent er særdeles subjektivt, men tar gjerne i mot flere tips! :)

Begynner du med å velge bort chronograffunksjon så er penger spart der. Altså, dropp Speedmasteren. Du har et hav av muligheter innenfor budsjettet ditt, gud så kjekt :D
2037874.jpg

Pent, tøft , holdbar som bare f. status i mine øyne fordi du da har valgt kvalitet og noe ikke alle har fremfor noe alle har. Mye annet derifra også www.sinn.de

Redigert:
Enig med siste taler, en Sinn er tingen og du får den også i denne versjonen:

img56036034.jpg

Elsket av klokkernerder, topgrade urverk, veldig robust. Barskeste dressklokken som finnes - i alle fall i den prisklassen. Og jeg ville kjøpt ny klokke nå, bruktmarkedet er scary når man er fersk.

Lykke til!

Ps. Speedmaster professional har ikke auromatic på skiven, det er det lillebror speedmaster reduced som har. Speedy redused får du for under 10k. Men det er den manuelle speedy pro de fleste begjærer.

Sånn ellers tror jeg du nå kan glemme drømmen om å kjøpe en klokke og ikke tenke mer på den saken;) her får du lett basiller:)

Speedy er fin, men jeg synes det høres helt perfekt ut med en brukt Planet Ocean 42mm (rundt 15-16 med litt leting) eller en Seamaster pro 300m (10-12). Brukt er helt ok om du kjøper her på forumet og finner en selger med litt gode referanser i goodguystråden. Vær forsiktig med ebay/qxl og bruk hodet med finn.no.

Da har man en ærlig, bunnsolid og lite flashy klokke som fungerer flott i de fleste settinger.

Litt maritimt preg egner seg jo bra i oljebransjen.

Takker for mange gode tips! Etter å ha sett og tenkt meg om tror jeg at jeg lander på denne:

Sinn Uhren: Modell 556 I med lenke: Stainless steel, fine link bracelet , satinized

Noen som vet hva den koster (sånn ca nøyaktig :p)? Sinn har ikke priser på sine nettsider, men fra det jeg ser på andre nettsider ser det ut som om den ligger i en 7-9k range?

Sinn er et godt valg, men 556 er for "toolish" til å være eneste klokke IMHO...

Linker derfor til klokken som står øverst på egen ønskeliste i denne prisklassen, Stowa 1938 Chrono...
Har dere sett på maken til nydelig klokke???

5243e0c0b841abe6e6a9fe1a556f4a55.jpg

Fantastisk flott, den stowaen. For meg blir den desverre for lik en portuguese 7 days, som jeg heller ville hatt:)