Automatisk vs manuelt verk og diverse

Medlem
15. des. 2011
Sted
Asker
Hei!

Jeg grubler fælt på å anskaffe meg en chronograph, og Speedmaster er en meget aktuell kandidat.

"Problemet" med denne er at den finnes i et utall varianter, med ulike caliber og spesifikasjoner.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil ha den originale "Moonwatch" med 1861-verk, "Sapphire Sandwich" med 1863-verk, eller om jeg rett og slett skal gå for en automatisk med 3313 caliber.

For en stund siden ville jeg ikke vurdert manuelt i det hele tatt, men nå for tiden fasinerer det meg at urverket er "simplere" og således har mindre feilkilder skulle uret bli utsatt for noe støt eller lignende.

Jeg har vel egentlig halvveis slått litt fra meg 3570-modellen da jeg ikke skal på romferd med det første og derfor ikke har stort behov for hesalite krystall. Synes det virker greit å ha safirglass så jeg slipper å bekymre meg for riper i glasset hele tiden. Har også lyst å kunne kikke inn på baksiden og beundre urverket :)

Synes også at klokka bør ha skrukrone, og minst 50m WR, helst 100m. Jeg leser noen steder at måneklokka har bare 30m, mens andre steder står det 50m. Jeg må kunne dusje med klokka, og helst svømme også.

En annen ting er jo det med presisjonen til uret - det bør jo i mitt hode være så presist som mulig, men samtidig er det jo slik at når man uansett må trekke opp fjæra hver dag eller to, så kan man jo like gjerne stille det samtidig?

Sist men ikke minst, datovindu er noe jeg virkelig liker å ha, selv om jeg sikkert kunne vendt meg til å ikke ha det. Evt. bruke kronograf-pila til en slags datomarkør...

For å oppsummere litt:
3570.50
Pro:
- manuelt verk som kanskje "tåler en støyt" mer enn de nyere automatiske verkene
- "original" Moonwatch (selv om jeg har forstått at dette caliber faktisk ikke var på månen...)
- evt. riper i hesaliten kan poleres bort relativt greit
Con:
- 30m/50m WR? (om det er kun 30m utgår denne i hvertfall...)
- mangler datovindu
- hesalite vil raskt få riper...

3573.50
Pro:
- manuelt verk som kanskje "tåler en støyt" mer enn de nyere automatiske verkene
- safirglass foran og bak som er mer ripebeskyttet, og man kan se inn bak
- skrukrone
Con:
- mangler datovindu
- kun 50m WR (holder akkurat vil jeg tro)
- ikke den "originale" moonwatch, selv om 1863 caliber egentlig er samme som 1861 (som heller ikke var månekaliberet...)

311.30.44.50.01.002 (for eksempel...)
Pro:
- automatisk, slipper å trekkes hver dag
- co-axial chronometer, så bør være rimelig presist
- skrukrone
- datovindu
- 100m WR
- safirglass
- fås i mange varianter, med ulike farger og subdial konfigurasjoner
Con:
- tåler kanskje mindre enn de manuelle variantene mtp støt?
- på ingen måte noe "Moonwatch"

Hmmm, vanskelig valg dette, men virker det som om jeg heller mot en mer "oppdatert" Speedmaster, eller kan en Sapphire Sandwich gjøre susen tror dere?

Har sett at det er kommet en enda nyere versjon med caliber 9301 også, men tipper denne blir litt over mitt budsjett dessverre. Jeg vet heller ikke om jeg egentlig liker den nye løsningen med kun 2 sub dials.

Er det noen som har noen innspill på noen av mine betraktninger over her, feks mtp hvor støtsikre de ulike verkene er, eller i forhold til hvor mye vanntett de ulike modellene er?

Ikke så kjent med de andre modellene, men ville holdt en finger på 3570.50
Sørg for å følge med på hvor store disse er, de er enten rundt Ø39 eller Ø42 (som 3570.50)

Hva gjelder Hesalite kontra Safirglass så mener jeg disse har lignende egenskaper, se heller om du har lyst på gjennomsiktig bakstykke eller et solidt et.

Som rådet alltid blir så er det kanskje best å ta turen innom AD og prøve de to størrelsene på hånden først.

Først av alt, les denne tråden, mye bra der.

Så anbefaler jeg deg absolutt en 3573 om du er immun mot purister og ønsker deg en klassisk Speedy. Jeg har den selv:)

For en stund siden ville jeg ikke vurdert manuelt i det hele tatt, men nå for tiden fasinerer det meg at urverket er "simplere" og således har mindre feilkilder skulle uret bli utsatt for noe støt eller lignende.
Om verket er noe mer støtsikkert fordi det er manuelt kontra automatisk ser jeg egentlig ikke for meg. Jeg vet ikke helt hva som skulle vært årsaken til det? Man tar bort rotoren, så denne kan ikke løsne ved et støt, men jeg tipper at balansen er vesentlig mer utsatt ved støt enn rotoren er. Om jeg tar helt feil, setter jeg pris på om noen kan korrigere meg.

Synes også at klokka bør ha skrukrone, og minst 50m WR, helst 100m. Jeg leser noen steder at måneklokka har bare 30m, mens andre steder står det 50m. Jeg må kunne dusje med klokka, og helst svømme også.
Glem dusjing og bading med Speedmaster. For det første, glem dusjing med en hvilken som helst klokke. Varmt vann og såpe er etter sigende ikke noe særlig for pakninger og den slags. Jeg har egentlig aldri forstått hva som er greia med klokke i dusjen. Trenger du den der inne, gjør du noe feil.

For det andre, Speedmaster kan ikke bades med, uavhengig av om den har 30 eller 50m WR. Den har ikke screw-down krone, eller noen form for beskyttelse på pusherne. Den tåler håndvask, regnvær, skitt, lort, svette samt måne- og fisketurer. Men ikke bading.

Sist men ikke minst, datovindu er noe jeg virkelig liker å ha, selv om jeg sikkert kunne vendt meg til å ikke ha det. Evt. bruke kronograf-pila til en slags datomarkør...
Er du avhengig av Speedy med dato kan du jo fleske til og kjøpe den nye! Lekker.....

Jeg liker denne veldig godt. Her har du alt du ser etter; safirglass fremme og bak, dato, 100m vanntetthet, automatisk co-axial chronometer med kolonnehjul.

Har du denne på lenke kan du bade med god samvittighet :smile:

omega-speedmaster-broad-arrow-xl.jpg

Ja den var flott! Hvilket modellnummer har den?
EDIT: fant den.

Eneste jeg har å utsette på denne, er at jeg synes det er litt usymmetrisk når bare den ene viseren har sånn pil-spiss, og ikke den andre. Var egentlig grunnen til at jeg ikke vurderte Broad Arrow i utgangspunktet. Ellers er jo prisen på denne noe stivere også da...

Kan også anbefale 3573, er meget fornøyd.

Selv bader jeg med klokken, men planlegger også å trykkteste den en gang i året.

Først av alt, les denne tråden, mye bra der.

Så anbefaler jeg deg absolutt en 3573 om du er immun mot purister og ønsker deg en klassisk Speedy. Jeg har den selv:)

Om verket er noe mer støtsikkert fordi det er manuelt kontra automatisk ser jeg egentlig ikke for meg. Jeg vet ikke helt hva som skulle vært årsaken til det? Man tar bort rotoren, så denne kan ikke løsne ved et støt, men jeg tipper at balansen er vesentlig mer utsatt ved støt enn rotoren er. Om jeg tar helt feil, setter jeg pris på om noen kan korrigere meg.

Glem dusjing og bading med Speedmaster. For det første, glem dusjing med en hvilken som helst klokke. Varmt vann og såpe er etter sigende ikke noe særlig for pakninger og den slags. Jeg har egentlig aldri forstått hva som er greia med klokke i dusjen. Trenger du den der inne, gjør du noe feil.

For det andre, Speedmaster kan ikke bades med, uavhengig av om den har 30 eller 50m WR. Den har ikke screw-down krone, eller noen form for beskyttelse på pusherne. Den tåler håndvask, regnvær, skitt, lort, svette samt måne- og fisketurer. Men ikke bading.

Er du avhengig av Speedy med dato kan du jo fleske til og kjøpe den nye! Lekker.....

Krille oppsummerer det viktigste her! :)

Ser ut som du har bestemt deg :)

Ser frem til bildene :)

Hehe ikke hold pusten da, dette blir nok et stykke frem i tid dessverre :(

Men viktig å ha planene klare til finansene kommer i orden igjen :)

Kan jo fort hende jeg har om bestemt meg igjen innen den tid da, og havner på den lekre Broad Arrow varianten du la inn i stedet :)