Consigliere
Støttemedlem
- Medlem
- 7. mars 2014
Jeg bruker DNB så får dele noen erfaringer derfra. Presiserer samtidig at jeg er veldig fornøyd med håndteringen av mine behov.
For dyre klokker (Smurf, Aquanaut) så har det ikke vært nok med sertifikat og henvisning til prisliste, men jeg har også måtte fremvise forsikringstakst fra urmaker.
Ellers har tatt bilde av klokke og sert, oppgitt referansenummer og nypris, og sendt dette på mail.
Men! Det som også er kjekt å vite er verdien man forsikrer. Eks: Rolex Daytona 116509 fra 2007, opprinnelig kjøpt i utlandet, kjøpt brukt til 170.000,- og med en nypris i dag på omtrent det dobbelte, ca 340.000,-. I forsikringstaksten fra urmaker vil det stå noe alla: "pris for tilsvarende ny klokke i dag er 340.000,-". Å forsikre en verdigjenstand for 340´ koster ca 3-4´ per år. Å forsikre en klokke til 170´koster det halve. Min kunderådgiver var ganske tydelig på at det er "tilsvarende" det som tapes som erstattes. Tilsvarende vil i dette tilfellet være 170´. Så da er det heller ikke noe poeng å forsikre nyprisen!
Jeg bruker også DNB, og har bare blitt bedt om å sende inn kjøpskvittering som dokumentasjon. Det er, som du skriver, helt riktig at man må være nøye med forsikringssummen - skal man forsikre seg mot prisøkningene må forsikringssummen heves ved hver prisøkning. Jeg har tidligere fått beskjed om at økning i forsikringssum er kurant, DNB trenger kun bekreftelse på nypris fra AD.