Gleder meg til å se resultatet @Timewarp
Har selv hatt gleden av både Musling, Wesling - og Yngling, fantastiske båter!
Jeg inviterer på båttur når den er klar, jeg tror våren 2017 er realistisk.
Gleder meg til å se resultatet @Timewarp
Har selv hatt gleden av både Musling, Wesling - og Yngling, fantastiske båter!
Må den pusses ned? Regner med den bare må mattes for å skape heft til den nye bunnsmøringen, i så tilfelle er dette forholdsvis fort gjort med mindre det er en 60 fots Princess. Da er det bare snakk om lett sliping over hele arealet.Skal bunnsmøre en sprellny båt, og leser at den må pusses ned med P150-papir. Gjøres dette for hånd? Det blir vel litt drastisk og bruke maskin? Jotun anbefaler antipest istedenfor primer, hva er forskjellen på dette i grunn?
Må den pusses ned? Regner med den bare må mattes for å skape heft til den nye bunnsmøringen, i så tilfelle er dette forholdsvis fort gjort med mindre det er en 60 fots Princess. Da er det bare snakk om lett sliping over hele arealet.
Jeg liker å kjøre fort. Selv om jeg ellers har mange kjennetegn på langt fremskreden middelalderdom, blir jeg som en førerkortfersk attenåring når jeg er alene i bilen eller på motorsykkelen på de svingete veiene distriktet her er fullt av. Men å kjøre fort med båt gir meg ingenting. Nå skal det sies at jeg aldri har hatt en båt som går virkelig fort. Mine erfaringer er med båter med maksfart på rundt førti knop. Båtkjøring i slik fart er som å kjøre full fart på en motorvei - det krever lite av sjåføren, er fullstendig usosialt, det bråker, koster mye, og man kommer fram altfor fort og uten å ha sett noe særlig av skjærgården. Familiens båtturer besto tidligere av at ungene maste om å kjøre fortere og kona mest av alt ønsket å komme tilbake til hytta, mens jeg stadig lurte på hvorfor jeg egentlig kjørte i denne hastigheten - jeg skulle jo ikke noe sted.
Da jeg endelig innså dette for et par år siden, solgte jeg hurtigbåten og kjøpte en snekke. Det er noe av det lureste jeg har gjort. Den har god plass til hele familien med bikkjer og gjester og piknikkurv, flott lyd, pene linjer og gode seter. Nå sitter jeg i rorkulten med en pils i den ene hånden og kona i den andre, og kan faktisk snakke med familien uten å brøle. (Samtalene går stort sett ut på å forklare ungene hvorfor jeg har oppgradert til en båt som går sent) En handletur til byen tar nå halve dagen, og det passer meg utmerket. Jeg har ingen hast - jeg har fri og er på tur. Først nå opplever jeg ro og sjelefred på sjøen, mens jeg ser på speedbåtene hyle forbi. Aldri mer.
Ingen bilder, men jeg har en Polar 20 plastsnekke med 25 hk volvo penta. Maksfart? Aner ikke. I tillegg har jeg en 14 fot Askeladd med 30hk til fiske og som gir ungene litt av farten de savner.
Edit: Bilde fra fabrikantens hjemmeside:
Hva med en Uttern 55 DC eller tilsvarende i skjærgårdsjeep? Enkle og hendige båter på 18 fot som ligger godt på vannet. Daycruiser'n har et praktisk stuverom. Hva enn du gjør, velg utenbordsmotorer. Så mye enklere på alle måter. Båten må ikke på land hvis det minste går galt. Og skulle alt gå til helvete er det bare å hive av motoren og sette på en ny. Hold det så spartansk som du kan. Påhengsmotor og enkel styrekonsoll. Da kan lite gå galt.Vurderer å bli båtmann. Mange år siden sist, og da i en god, gammel 14 fots Askeladden. Som fersk innen markedet, så håper jeg noen her kan bidra med råd og tips.
Budsjett: ca. 100 000.
Type båt: åpen for det meste, men må kunne flytte seg med noenlunde hastighet, så dagsturer av litt lengde er mulig.
Fordel om det er mulig å ha båten på henger og dra opp og ned selv.
Påhengsmotor vs. Innenbords? Fordeler/ulemper?
Windy lagde veldig flotte båter før Så klart er nyere utgaver også flotte, men mistet en del av særpreget. Jeg synes 9800 er veldig fin.Pleide å ha en finfin Windy 24DC, men solgte den da vi fikk hytte ved sjøen. En viss sannsynlighet for at det blir en Wesling 16HT til sommeren om yngstemann blir er par hakk mer forutsigbar. Om ikke vi tar til fornuften og kjøper noe som ikke planer, har egentlig null behov for fart.
Flotte linjer, og et nydelig skrog Er det Volvo som står for fremdriften fortsatt?
Jeg er båtløs nå, men har eid en Saga 27, Draco 24 Styling og en Hatteras 43 før helsa sa stopp. Ser det ligger en Draco og Mørebas ved siden av deg. Flotte båter det også.
Flott maskin, og tydelig å se at båten blir passet på Liker å se påskrift når filtre og lignende er skiftet.Volvo enda , begynner å bli litt sliten men holder koken enda. Vis vedlegg 212937
Korrekt observert med dracoen og Mørebasen, men begge ser ut til å være ubåt kandidater i nærmeste fremtid, kunne likså godt stått i skogen
Herwa har jo noen halvplanende som går godt i sjøen og har linjer som en liten fjordterne.Pleide å ha en finfin Windy 24DC, men solgte den da vi fikk hytte ved sjøen. En viss sannsynlighet for at det blir en Wesling 16HT til sommeren om yngstemann blir er par hakk mer forutsigbar. Om ikke vi tar til fornuften og kjøper noe som ikke planer, har egentlig null behov for fart.
Wesling er en flott klassiker. Ordentlig kosebåt om sommeren.Pleide å ha en finfin Windy 24DC, men solgte den da vi fikk hytte ved sjøen. En viss sannsynlighet for at det blir en Wesling 16HT til sommeren om yngstemann blir er par hakk mer forutsigbar. Om ikke vi tar til fornuften og kjøper noe som ikke planer, har egentlig null behov for fart.