Back 2 Basics.

Medlem
10. april 2008
Min klokkeinteresse startet for snart 8 år siden, da jeg kjøpte en sliten TT Datejust i 25-årsgave til meg selv.. Følelsen med å få den på armen var enorm, og klokkeinteressen var plantet. Denne er forøvrig videresolgt til en onkel, og brukes daglig der til stor glede for eieren.

En rask opptelling hodet gir meg tallet 46 - som er antall klokker som har vært innom håndleddet siden da, hovedsakelig Rolex og Omega, samt litt av ymse andre merker (Zenith, IWC, TH++)

Klokker har blitt kjøpt og solgt ettersom kapitalbehov til andre investeringer har meldt seg, men jeg har alltid hatt minst 2 klokker å bytte på med. Jeg har sågar laget flere galleritråder: her og her

Men hvor mange klokker trenger man egentlig? 1?3?12?

For å ha litt "for enhver anledning", har jeg kommet til at jeg iallefall må ha 3 - en sportsklokke, en penklokke og en "dagligklokke". Og det er nettopp det fokuset jeg har hatt for de siste klokkeinvesteringene..

Så, nok snakk - voila, mitt lille søte klokkeskrin tatt med på hjembesøk fra sin mørke safe-hverdag på kontoret:
IMG_2256.jpg

Penklokke: Rolex Day Date (Bark-finish) modell 18248
Denne klokka ble første gang båret ut fra Bjerke i Prisensgate 7.januar 1992, og hadde en eier frem til han døde i 2011. Verditakst fra kjøpsdato viser at den den gang kostet kr. 83.200,- Arvingene leverte klokka inn til kommisjonssalg hos Jonny - der den fikk ligge et par dager før jeg slo til.

Selv om den har en ryddig eierhistorikk, var det ikke en "komplett pakke" Både sertifikat og brettet klokka ligger på inni boksen manglet. Men tidligere eier var jo ikke akkurat tilgjengelig for spørsmål, så da må man ta det som er. Kanskje dukker det opp, kanskje ikke - for meg er det uansett ikke så farlig.

Jeg har hatt en Day Date før, og var veldig klar for en ny. For meg er dette "Rolexen over alle Rolexer" - den kalles jo ikke President uten grunn. Kjøpsbeslutningen på denne var enkel å ta, da den var utrolig hel og pen, med bra lenke og en skive som kledde klokka veldig bra. Bark-finishen gjør klokka spesiell, samtidig som liten bruk av polerte deler senker "bling-faktoren" noe.

Rolex Day Date ble jo lansert på 50-tallet, så det er mange årganger og detaljer å velge imellom på brukten. Jeg var utelukkende ute etter nyere modeller, med double-quickset, safirglass og skjult lås - denne innfrir alt dette. Selv om jeg ser sjarmen med pie-pan skive og plexiglass - er de mer moderne praktiske og robuste løsningene mer viktig for meg.

Hos meg står klokka i boks/winder 80-90% av tiden, men skulle jeg brukt den til daglig ville jeg nok unngått Bark, og gått for den vanlige finishen. Med all teksturen er det liksom ikke bare å "feie over med dremelen" dersom man skulle være uheldig å få en skramme på midtleddet. Denne klokka har klart seg greit oppigjennom årene, dere kan på bildene skimte et par ledd med noe slitasje.

Er utrolig fornøyd med å være Day Date eier, og koser meg hver gang jeg har den på håndleddet - stort sett i helgene, da jeg lar være å bruke den på jobben.

Noen bilder:
IMG_2299.jpg

IMG_2303.jpg

IMG_2302.jpg

Dagligklokke: Rolex Datejust modell 116200
Dette er en av de to kokkene som går i "daglig drift" - omtrent halvt om halvt med Aquanauten. Den ble levert fra Askeland i oktober 2010, og var et jubileumsur som ble gitt fra selskapet Transocean for 20 eller 25 års tjeneste. Det ble delt ut flere like Datejuster, en annen ble omsatt her på TS rundt påsketider og det er ikke lenge siden det lå en på Finn.. Jeg er tredje eier, og jubileumsgraveringen på baklokket har blitt fjernet før min tid. Dette er vel også et av de bedre kjøpene jeg har gjort oppigjennom årene.

Datejusten er i mine øyne en skikkelig klassiker fra Rolex, og den har laaaang historie tilbake i tid. Jeg har gjennom årene hatt flere stykker i forskjellige versjoner i SS og TT med både gult og rosa gull. Jeg ble også forsøkt lurt ved kjøpet av en Datejust da den hadde falsk lenke - men heldigvis løste det seg greit. Jeg kjøpte også en Datejust til min samboer til jul, og lurer på det samme til min far til 80-årsdagen til sommeren.. Vi får se!

Mitt eksemplar er av den oppdaterte utgaven som kom rundt 2004, med litt svulstigere polert kasse samt den nye lenken som er helt fantastisk. Med massive ledd og skjult lås er den milevis bedre enn de tidligere modellene. Kvalitetsfølelsen er helt rå!

Fargekombinasjonen på denne er meget clean. Med den sølvfargede skiven og den glatte bezelringen kan den brukes til det meste. Har en våt drøm om en diamantskive på denne, men det blir nok med tanken.

Jeg har også lyst på flere Datejuster! Både stål med oysterlenke og en TT av nyere dato er hotte kandidater..

Et par bilder:
IMG_2314.jpg

IMG_2312.jpg

Sportsklokke: Patek Philippe Aquanaut 5060

Takk for oppmerksomheten!

Meget pent, HenrikTA - meget pent!
Virkelig en flott samling!

Alle urene fyller sine funksjoner og bruksområder, så åpenbart. Det blir spennende å følge fortsettelsen og se hvor det ender.
Rettere sagt; - dette ender jo aldri....;)

Meget! Dette må være den ultimate trio. Har ikke helt falt for bark, men ser jo at det har noe spesielt over seg.

Lekkert. Har litt å spare til hvis jeg skal kjøpe disse når de flippes:D

3 nydelige godbiter! Jeg er litt i samme båt som deg, men mangler pen-klokka, den skal inn i løpet av 2012. Ditt alternativ er jo meget flott :)

Skal man ha en samling av 3 ur så må dette være en av de som kan fremstå som en av de mest optimale!

Gleder meg til du utvider :D

Jeg er enig med deg i at tre egentlig hadde gjort susen, problemet er at da hadde jeg ikke klart å bestemme meg.. Du har 3 fantastiske ur der, men som du hinter frempå må det jo bli fler. Tenker 7 (en til hver dag) opp mot 10! Når dette er standarden din kan jeg ikke vente.. Nydelig samling!

Imponerende!!!!

Men har du virkelig kun disse tre? Med en slik hverdagsklokke eller sportsklokke hadde jeg aldri turt å bedrive hjemmesnekring, rydding i garasjen, hagearbeid osv......

:)

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger:D Jeg trives veldig godt med denne trioen!

Skal prøve å få tatt litt bilder av hver enkelt klokke neste gang jeg har mulighet i dagslys - for å fremheve de detaljene jeg liker ved dem.

Nyyyydelig henrik :)

Nå mangler du bare, en gmt, en sub, en vintage, en daytona. en en en en......

You get the picture ? :p

Neida, en kjempetrio du har :) Ser at jeg må skaffe meg en dedisert dressklokke :)