Omsider tilbake fra en rundtur på havet og et par dager i Barcelona.
Somlet med reservasjonen og fikk derfor ikke plass på noen av de aktuelle 2-stjerne-restaurantene:
- Moments holder for tiden stengt i 1 mnd.
- ABaC og Lassarte kunne bare tilby lunsj på såpass kort varsel.
Noe tilfeldig endte vi opp på
Restaurant Gaig (*). Restauranten har nylig flyttet inn i lokalene til nå stengte "Fonda Gaig" som var et mindre formelt restaurantkonsept (vær OBS på forskjellen dersom dere vurderer å spise der og gjør litt forarbeide med å lese reviews på nett), og spesielt inngang og hovedparti holdt Michelin-standard. Veien frem til toalettene og plasseringen av kjøkkenets plassering opplevde jeg som suboptimalt (men det kan naturligvis ha vært vinen
)
Maten var en moderne (men ikke altfor moderne) vri på katalansk cuisine. Ikke noe som fikk deg til å ramle av stolen, men gode råvarer og rendyrkede smaker. Vi gikk for en 6-retters smaksmeny - som med amuse-bouche, ost, petits fours m.m. endte opp på rundt 11 retter.
Noe skuffende hadde de ingen matchende vinpakke, men sommelieren skal ha skryt for å være svært hjelpsom med valget av vin. At han ikke automatisk prøvde å selge inn de dyreste flaskene er et meget godt tegn - da det motsatte trolig er en god indikator på dårlige restauranter. Ønsket noe lokalt og endte opp med et par relativt gode flasker hvitt og rødt.
Personlig syns jeg måltidet var jevnt over solid. Spesielt godt likte jeg deres tolkning av gazpacho, samt signaturretten cannelloni med storfe. Nydelig!
Ellers er det få ting som matcher enkle ting som et akkurat passe stort stykke grillet foie gras eller skikkelig god spansk olivenolje.
Dessertene ble imidlertid i overkant søte for min smak: En av Chef'ens signaturretter - en vri på crema catalana, og en relativt kraftig sjokoladerett. Her kunne man med fordel hatt noe friskt som stod mer i stil til det som ellers var et temmelig "lett" måltid (i alle fall etter fransk standard).
Servicen var i snitt god, men variasjonen mellom servitørene gikk fra akkurat akseptabelt (for en slik restaurant) til meget god. Her må det nok tas noen grep dersom man har ambisjoner om flere stjerner, og kanskje de også skal passe seg for en inspektør på en litt dårlig dag
Prisnivået er etter det jeg kan forstå omkring det ordinære for denne typen restauranter i Spania, og sluttregningen endte opp på rundt halvparten av hva et tilsvarende måltid fort beløper seg til hjemme i Oslo.
Karakter 4+