Bare 1 klokke? (med tankeprosess og boksåpning!)

Medlem
7. april 2008
Sted
Vestfold
Som mange andre har jeg lekt med tanken om å bli en en-klokke-mann. Selv om det er stas å ha mange ur å velge mellom til forskjellige anledninger, så er tanken av og til besnærende. Et ur som dekker alle behov og situasjoner? (Om ikke alle drømmer og lyster..) Et ur som noen kan arve etter meg og tenke- dette var pappas klokke (og ikke bare- dette var en av pappas klokker). Lar det seg gjøre?

I alle fall- i min søken etter denne utopien begynte jeg å definere kriterier for et ur som kunne dekke alt. Helt subjektive saker som seg hør og bør:

Skal være mekanisk. Sannsynligvis automatisk og ikke opptrekk.

Skal være i stål. Selv om jeg synes mange gullur er flotte så blir de fort liggende i boksen og brukt til bryllup og konfirmasjoner. Platina, palladium, keramisk, kobber og andre eksotiske materialer utgår også.

Skal være på lenke, men helst med mulighet for rem om jeg vil. Skal bæres på armen. Lommeur utgår.

Så langt ganske diffust altså :) Trenger å spesifisere videre.

Hva med størrelse? De siste årene har urene vokst seg større og større. Har selvfølgelig latt meg rive med av det iblant. I denne sammenhengen derimot er jeg redd 44mm + urene ikke passer inn. Jeg har ikke armene til Schwarzenegger, spiller ikke basketball og lager ikke rap musikk :p 36mm urene fra 60-tallet blir for små til hverdags. Havner altså på den gyldne middelvei 39-42mm et sted. Liker litt substans i uret, så ikke supertynnt med heller ikke av de tykkeste- må kunne gå under skjorteermet når det trengs.

Hvilke komplikasjoner trengs? Dato er fint å ha. Kronograf blir brukt iblant- og liker ofte skiver som har krono subskiver. Ellers så fins det et utall av gøyale ting jeg gjerne skulle hatt med- hadde vært superstas å hatt et ur som kunne gjenngitt klokkespillet fra Westminster- men det passer ikke helt inn i profilen her. Hold fokus! Mange komplikasjoner betyr ømfintlig urverk, som igjen betyr at det kommer til å bruke mest tid i boksen og ikke på armen.

Hva med skivefarge? Vanskelig vanskelig. Selv om det finnes utrolig mange bra kombinasjoner tror jeg det må bli litt klassisk/nøtytralt. Newman Daytona er snasent- jeg er stor fan av kontrasterende skiver/subskiver og "panda" look. I denne konteksten tror jeg likevel en eller annen form for "ensfarget" skive er tingen. Hvit blir for "pent". Sort kan bli for hardt. En mørk skive, men gjerne i retning av blått eller grått er konklusjonen. Liker sticks framfor nummer på skiva. Gjerne i kontrast til skiva for lesbarhet og utseende.

Ok- nå sirkler vi oss litt mer inn her, men valgmulighetene er fremdeles enorme.

Hvilke kriterier for urverk? Inhouse er selvfølgelig(?) mest stas. Langt viktigere enn interessant urverk er derimot utprøvd, stabilt og driftsikkert urverk for meg i denne sammenhengen. Om det blir en kronograf, så ønsker jeg meg et ekte integrert krono verk og ikke modulbasert. Zenith kanskje? (Jada- innser at ETA7750 har alt jeg spør om. Har ikke noe godt argument for å utelukke det, men kommer nok til å gjøre det uansett..)

Hvordan ser forresten hverdagene dette uret skal brukes i ut? Jeg har kontorjobb i et miljø hvor ur først og fremst brukes til å se hva klokka er. Spiller med andre ord ingen rolle hva jeg har på armen i forhold til det. Trenger ikke noe som tåler mye juling. Selv om det hender jeg vasker hendene :p tar jeg av klokka når jeg dusjer. Dykker ikke. Et og annet bad på stranda kan gjøres uten klokke. Trenger ikke noe dykkerur.

Produsenter da? Kan jeg klare å sirkle meg inn på noen, eller i det minste eliminere bort noen?
- Hadde jo vært moro med en av de store om det skal være den eneste uret i boksen… Asiatisk og fornuftig er i alle fall ikke med på denne lista. Heller ikke noe militært fra "Italia". Nei- denne skal være helsveitsisk.

Kunne sikkert vært helt ok med en svart submariner. Går bra til det meste. Tror bare ikke den kan slukke lysten på andre ur- og det må være en del av det hele når målet er bare en. Daytona? Absolutt et godt alternativ.. gjerne med El Primero, men mangler dato (selv om det ikke er det viktigste i dette oppsettet. Hmmm tenke tenke)

Slik har jeg altså kost meg med tankerekka en god stund. En kveld etter noen gode glass rødvin (høres kjent ut?) Ble bestilling på det som helt sikkert skule dekke alle behov lagt inn.

Nå har den kommet…. unboxing/boksåpning kommer!

Herregud, TS er full av luremuser :D

Ja- du vet må jo få det meste ut av den lille action vi ser :p Er det ikke deilig :)

"Skal bare finne kameraet"
"Kameraet er tomt for strøm"
"Må bare spise middag"
"Må bare reise på to ukers ferie"

..skal klare å dra ut denne noen måneder før jeg endelig publiserer 10 bilder av det høyre øyet mitt- og flau kunngjør at jeg holdt kameraet feil vei.

Veldig spennende og absolutt en artig tankeprosess.

Jeg har dog en følelse av at de fleste av oss er litt for glade i jakten, letingen, forskningen, lesing av reviews, klager på førstegenerasjons urverk med bugs og problemer med fjærer og balanser og skruer og rotorer, finne ut hvilke årsmodeller som unngår dette, finne ut hvor man kan finne et slikt ut uten å bli lurt, snuble over et alternativ når alt var klart og starte helt på nytt.

Igjen og igjen og igjen og igjen.

Den prosessen er noe av det som gjør dette til en hobby og ikke bare et ønske om en fin klokke på armen ;).

Uansett, gleder meg til å se hva du har funnet ut at er the one watch to rule them all!

Personlig er jeg fryktelig usikker på om det ene uret finnes for meg... liker prosessen og aspektet med å samle så alt for godt.

Det høres ut som du har havnet på en explorer (39mm)- Alle kriteriene dine oppfylles i alle fall av denne :) (Om jeg skulle bli helt tullete og bare ha ett igjen, måtte det bare blir exploreren...)

Det blir spennende å se hva som dukker opp :p

Morsom tankerekke, men den henger (som du sikkert vet selv;)) ikke på greip.:)
Hvis du skulle få flere barn, hvem er det da som arver fars klokke?
Ergo, jo flere barn, jo flere unnskyldninger til å kjøpe seg flere klokker.:p

Jeg har forsøkt meg på denne øvelsen mange ganger. Men åpenbart ikke med hell :D

Du skal altså kjøpe et ur i stål, ikke for tykt, ikke for tynt, integrert chronoverk, kanskje dato, grå eller blå skive. Om du dropper dato har du kanskje gått for Daytonaen? Eller har du gått for en AP Royal Oak eller Nautilus? Alle gode kandidater for the one :D Zenith og IWC har vel og egnede kandidater med de fleste av kravene dine. Hm.

Spennende :D

En Audemars Piguet Royal Oak høres ut som å passe deg. Chronograph versjonen har vel et modulbasert chronoverk, så den utgår (offshore modellen blir for store til dine ønsker).

Nei, her tipper jeg på en 15300 med blå skive! :)

bracelet.jpg

Jeg lurer på hvor mange barn Anders, Hopalong og Moore har tenkt å skaffe seg...:)

Bare én klokke går ikke. To kvalitetsur må det være. Og kanskje et par i reserve.

Jeg har forsøkt meg på denne øvelsen mange ganger. Men åpenbart ikke med hell :D

Du skal altså kjøpe et ur i stål, ikke for tykt, ikke for tynt, integrert chronoverk, kanskje dato, grå eller blå skive. Om du dropper dato har du kanskje gått for Daytonaen? Eller har du gått for en AP Royal Oak eller Nautilus? Alle gode kandidater for the one :D Zenith og IWC har vel og egnede kandidater med de fleste av kravene dine. Hm.

Spennende :D

Tampen brenner..

Ingen planer er vanntette :)

Jeg ville nå svart Speedmaster jeg, så dere som svarte AP var jo litt mer rutinerte enn meg der.. ;)

En Audemars Piguet Royal Oak høres ut som å passe deg. Chronograph versjonen har vel et modulbasert chronoverk, så den utgår (offshore modellen blir for store til dine ønsker).

Nei, her tipper jeg på en 15300 med blå skive! :)

Du har noe rett- og noe feil.. Chronograph versjonen av Royal Oak har ikke modulbasert verk (men offshore har). ROC urverket har F. Piguets 1185 integrerte chrono.

http://www.timezone.com/library/horologium/horologium631672754676986923

Og da har jeg vel avslørt det meste:

IMG_0622.jpg