Baretter

Medlem
27. okt. 2011
Innlegg
12
Jeg prøver meg igjen med dette spørsmålet: Er det stor kvalitetsforskjell på baretter? Er det merker eller typer man bør kjøpe/unngå? Stiller noen typer/merker av klokker eller remmer krav til spesielle baretter, eller er dette "unifit"?



Melding fra admin: Aktuelt spørsmål for flere, så jeg flyttet dette ut i en egen tråd :)
 
Jeg har merket meg to (tre typer)
Single og double shoulder - en eller to kraver.
En krave passer kun kasse med lugholes som er gjennomgående, doubleshoulder å foretrekke når det ikke er hull.
Tredje type er curved. Men det er sære saker.
Så har du da forskjellige tykkelse som kommer ann på reimen eller mer kritisk lenkens endestykkers diameter, her er originale å foretrekke for nato/reimer er det mindre nøye.
På mange paneraireimer kjøper du tubes som tres på baren som en fortykkende strømpe


Happy hunting :)
 
Om du skriver hva slags klokke du skal ha til kan noen sikkert peke deg i riktig retning. Seiko sine 22 mm singel sholder er de kraftigste jeg har vært borti.
 
Om du skriver hva slags klokke du skal ha til kan noen sikkert peke deg i riktig retning. Seiko sine 22 mm singel sholder er de kraftigste jeg har vært borti.

Det handler ikke om spesifikke klokkemerker, men mer om baretter generelt.
Jeg har for eksempel et lite lager av baretter i diverse størrelser til de urene hvor jeg har ekstra remmer og lenker. Fjerner jeg den originale lenken på et ur for å montere en rem, lar jeg barettene følge lenken og benytter nye baretter til skinnremmen. Dette fordi jeg antar at den originale passer originallenken best og at til en rem passer det meste uansett uten spesielle tilpassninger.

Men; Er det kvalitetsforskjeller på innvendige fjærer, stållegeringer, bruddstyrke, osv på fabrikat av disse? Barettene mine er stort sett kjøpt i poser a`10 stk i kjente utenlandske nettbutikker sammen med rem- og lenkekjøp. Men det har slått meg om noen av disse kan være av dårlig kvalitet, og tanken på at Portuguese`en går i asfalten på grunn av en dårlig barett er ikke så hyggelig.
Baretter kan jo kjøpes hos alt fra Clas Ohlson til urmakere og på nettet, og min nysgjerrriget spør bare om "alt" er ok?
 
Her er det vel også et spørsmål om diameter på endene som skal passe i hullet i kassa... Seiko har banske fete baretter på enkelte modeller, men også når det kommer til andre produsenter innbiller jeg meg at det kan være forskjeller...