Baume et Mercier - første klokke

Medlem
2. mars 2014
Sted
Bergen
Hei!

Jeg har en stund trålet TS for inspirasjon, tips, kunnskap og læring i forbindelse med at jeg ønsker å
kjøpe min første mekaniske klokke. Jeg har lært en hel del, men mest av alt har jeg lært at det er
utrolig mye informasjon der ute, så jeg prøver meg på en egen tråd i håp om å få litt hjelp.

Jeg er altså ute etter min første mekaniske klokke, og siden arbeidsantrekket mitt er dress
ønsker jeg å kjøpe en dressklokke. For å vise hva jeg liker, rent utseendemessig, legger jeg
til noen bilder under. Med et budsjett på 15k-20k er ikke alle disse innenfor, men de gir en pekepinn
på hvordan jeg ønsker at klokken skal se ut. Av komplikasjoner er det ingenting jeg MÅ ha.

Baume & Mercier - 8591

Det jeg liker spesielt godt ved denne, foruten skiven i seg selv, er innsynet til urverket. Jeg har funnet et eksemplar på Chrono24,
men jeg kan ikke finne den på BM sine nettsider. Kan det skyldes at modellen har gått ut?

Glasshütte Original PanoMatic Lunar

En visuell nytelse

IWC Portoguese

Selv om jeg i utgangspunktet ønsker hvit skive, denne er bare fantastisk.

Jaeger LeCoultre Master Hometime

Slik jeg har tolket prisnivået er det mest nærliggende å tenke Baume & Mercier, derav navnet på tråden, og jeg har funnet
en BM8591 på Chrono24. Det jeg lurer på er altså om noen har erfaringer med BM, eller om det er andre klokker i segmentet
jeg ikke har fått med meg? (Noe som er nær 100% sannsynlig)

Baume & Mercier CLASSIMA til salgs for kr*15*818 fra en Trusted Seller på Chrono24

Beklager på forhånd for eventuelle bildeblemmer i min første post på forumet :)

Christian

Frederique Constant

Hei og velkommen til forumet @CT1860! :)

I denne prisklassen ville jeg sett på Frederique Constant. Med deres in house-urverk er vel dette noe av det som gir mest "bang for the buck" innenfor budsjettet ditt
Her ser du forside og bakside av Frederique Constant Moonphase Manufacture:

1470940-dos-f-constant-jpg_1393103.jpg

Redigert av en moderator:
Husk at det tilkommer frakt, fortollingsgebyr og mva i tillegg til den prisen.

På B&M Hjemmesider finner du oversikt over 2014 modellene.

Litt off topic, men @Fyrsten vet du hvorfor det kom et rødt utropstegn i tittelfeltet på innlegget mitt rett over her?

Har du sjekket urverket.no angående Baumen?

Ellers Bifaller jeg på Fredrik. Månefasen er rett og slett nydelig. Så på den hos David Andersen. Urmakeren der har en personlig og var mektig imponert over den. Koster riktignok 25k, men det er verdt det.

Det kan nok godt hende @Fyrsten. Takk for fiksen :)

Har du sjekket urverket.no angående Baumen?

Ellers Bifaller jeg på Fredrik. Månefasen er rett og slett nydelig. Så på den hos David Andersen. Urmakeren der har en personlig og var mektig imponert over den. Koster riktignok 25k, men det er verdt det.

Med litt rabatt fra Tidemann tror jeg den kan havne veeeelsig nær budsjettet ;)

Hva med Longines Master av noe slag?
Nesten overasket at du ikke slår et slag for Longines @acnorway, pleier ikke du å være en forkjemper for dette merket?:rolleyes:

Hva med Longines Master av noe slag?
Nesten overasket at du ikke slår et slag for Longines @acnorway, pleier ikke du å være en forkjemper for dette merket?:rolleyes:

Hehe ikke mye som går ubemerket forbi her inne :p

Jo Longines er absolutt verdt å se på det også! I prissjiktet rett under det det er snakk om her er det jo det som er fasitsvaret ( ;) ), men i det prissjiktet det er snakk om her er det mye konkurranse. Spesielt i den øvre delen av skalaen :)

Longines:
longines-L4.796.4.78.2_MED.jpg

Ellers er jo mange av Heritage modellene pene, en dog noe enkle kanskje?

Denne Baumen har de på urverket:
baume-and-mercier-classima-8688_MED.jpg
Ligner den del på den du ser etter, men ikke heeeelt lik altså.

Så har du også denne til Fredrik: Frédérique Constant | Uhr - FC-720RM6B6 (obs obs, ikke in house som månefasen!)

Takker så mye for mottakelse og innspill, @acnorway, @benbjo og @lantin. Både Longines og FC har noen flotte ur i den prisklassen.

Jeg merker at månefase er en komplikasjon jeg på ingen måte trenger, men som ser meget bra ut ;)

Jeg bor i Bergen, men kjenner ikke til hvilke urmakere som kan føre de nevnte merkene. Er det noen bergensere
som kanskje har kunskap om det? Jeg har ikke prøvd mange klokker på hånden, og ønsker å få testet litt
størrelser før jeg bestemmer meg.

Iversen&Co på Lagunen storsenter fører ihvertfall Longines og Baume et Mercier. J. Gjertsen på Galleriet fører også Longines!:)

Jeg merker at månefase er en komplikasjon jeg på ingen måte trenger

Si ikke det @CT1860. Still den inn slik at den viser fullmåne et par dager før PMS'en til fruen slår ut for fullt så har du plutselig tidenes nyttigste komplikasjon ;) :rolleyes:

Si ikke det @CT1860. Still den inn slik at den viser fullmåne et par dager PMS'en til fruen slår ut for fullt så har du plutselig tidenes nyttigste komplikasjon ;) :rolleyes:

Fantastisk. Jeg har aldri sette visen med å ha en klokke med månekomplikasjon, men ser jo nå at jeg bare finne meg en klokke med dette på. Ble plutselig enhver manns viktigste komplikasjon.:D