Beslutningsvegring -- Seiko Presage SARW011 (emalje-skive)

Medlem
23. jan. 2015
Innlegg
3
Hallo! Jeg har lusket litt rundt på forumet en periode, men dette er min første post. Jeg har vært veldig glad i mekaniske klokker en god stund og har nå seks eller sju i boksen. (De fleste av dem er relativt rimelige, og ingen av dem koster over ti tusen.)

Kortversjon: jeg er i sterk tvil om jeg liker denne klokken, en Seiko SARW011, godt nok til å kjøpe den BNIB til knappe 6000 kr i USA. (Jeg er fortsatt fersk nok som klokke-interessert til å se på det som en betydelig sum å legge i en klokke jeg ikke er sikker på om jeg vil like.) Bør jeg ta sjansen selv om jeg er i tvil? På tross av alle rasjonelle “feil” med denne klokken er jeg fortsatt tiltrukket av den. Har noen med mer kjøpe-/flippe-erfaring noen gode tips til hva man gjør når man har såpass blandede følelser? Setter stor pris på alle innspill på om denne klokken fungerer eller ikke.

Bilde fra SeiyaJapan (ikke like bra som de i annonsen linket til under):
S-SARW011_c_1024x1024.jpg


Denne salgsannonsen har noen bilder jeg synes får frem noen av kvalitetene ved skiven. Emalje-skive ser fantastisk ut, og jeg liker de blå leaf-viserne(?) veldig godt. Jeg er sjelden fan av power reserve, men her synes jeg de har fått det til godt, og til og med klart å skape en apellerende skjevhet som ikke ødelegger balansen i skiven. Vanligvis liker jeg ikke romertall i det hele tatt, men igjen er det noe som stemmer med hvordan de har gjort det her. Det største problemet er kanskje dato-subdialen for meg. Vanligvis synes jeg subdial eller andre løsninger er mye bedre enn vindu for dato, men jeg veksler mellom å like og sterkt mislike denne subdialen. Som nevnt liker jeg uregelmessigheten i 5, 7, 8, 9, 10, men måten 6 er kuttet av på ser virkelig ikke bra ut. Markering av hver femte dato ser også litt rart ut, kanskje spesielt hvordan 30 og 1 rotter seg sammen i toppen. På denne typen klokke hadde kanskje sett bedre ut uten sekundmarkeringer utenfor time-markeringene også? I tillegg skulle jeg vel ønske den hadde manuelt opptrekk og kanskje at den var 38 mm i stedet for 40 mm.

Etter hva jeg har klart å lese meg til er 6R27 et solid urverk (28.800 b/h, hack, wind), stort sett regulert godt, og kvalitetsmessig på høyde med et standard 2824.

Hvis alt går etter planen kan jeg få denne for rett under 6000 kr BNIB i USA (er der nå og slipper i så fall moms til Norge), fra av en som kjøpte den og angret. Prisen er det altså ingen ting å si på, men det er noe som holder meg igjen. Kanskje spesielt når det er høyst usikkert om jeg i det hele tatt ville fått solgt den igjen, og til hvilken pris. (Ikke det at det ville ødelagt økonomien, men store prosentvise tap setter erfaringsmessig en demper på klokkegleden en god stund fremover. Kanskje en god ting?) Jeg har fra før av en Stowa Marine med hvit skive og blå visere, men er ikke så veldig bekymret for overlapp — jeg liker best å kjøpe klokker jeg har lyst på uten å tenke så mye på helheten i klokkeboksen.

Et alternativ er SARX019 (også emalje-skive) med dato-vindu klokken 3, men jeg liker vanligvis ikke datovindu og synes ikke de gjør noen god jobb her. Måten 3 er overskrevet på her fungerer enda dårligere enn hvordan 6 (samt 5 og 7) påvirkes av dato-subdialen på SARW011.
 
Redigert:
Kortversjon: jeg er i sterk tvil om jeg liker denne klokken, en Seiko SARW011, godt nok til å kjøpe den BNIB [...]

For meg høres det ut som om du liker klokken godt nok! Bildene i den annonsen du lenket til var og særdeles fine.

Jeg har for noen dager siden begynt å se nærmere på SEIKO SARD007. Kjøpt ny fra Seiya så bikker den vel 12k med moms, men det er da en nydelig klokke med pent presentert retrograd dag/dato på urskive i emalje (spennende med slik tredimensjonal emaljeskive) Jeg kan ikke se at det finnes konkurrenter i nærheten av det prispunktet.

SARD007:
sard007-b.jpg
 
The watch is as new and is located in the UK (London).

Hater kapping av tallenene, 8,9,10 går til nød ann, men 6 :mad:
 
The watch is as new and is located in the UK (London).

Hater kapping av tallenene, 8,9,10 går til nød ann, men 6 :mad:

jeg tolker trådstarter dit hen at det er en annen klokke han har mulighet til å kjøpe og at klokken i London kun er til illustrasjon.

Jeg er enig i at kapping av tall er en uting. jeg skjønner ikke hvorfor klokkeprodusenter ikke bare tar bort tall som kommer i konflikt med subdials og heller erstatter dem med små indekser.
 
For meg høres det ut som om du liker klokken godt nok! Bildene i den annonsen du lenket til var og særdeles fine.

Jeg har for noen dager siden begynt å se nærmere på SEIKO SARD007. Kjøpt ny fra Seiya så bikker den vel 12k med moms, men det er da en nydelig klokke med pent presentert retrograd dag/dato på urskive i emalje (spennende med slik tredimensjonal emaljeskive) Jeg kan ikke se at det finnes konkurrenter i nærheten av det prispunktet.

SARD007:

Takk -- jeg heller nok mot at jeg liker den godt nok. SARD007 er også nydelig, og veldig vellykket retrograde. Det eneste som trekker ned på den for meg er igjen overskriving av tall, og jeg er usikker på om jeg liker fonten på tallene. Men ja, det er kanskje ikke konkurrenter i nærheten i denne prisklassen.
 
The watch is as new and is located in the UK (London).

Hater kapping av tallenene, 8,9,10 går til nød ann, men 6 :mad:

jeg tolker trådstarter dit hen at det er en annen klokke han har mulighet til å kjøpe og at klokken i London kun er til illustrasjon.

Jeg er enig i at kapping av tall er en uting. jeg skjønner ikke hvorfor klokkeprodusenter ikke bare tar bort tall som kommer i konflikt med subdials og heller erstatter dem med små indekser.

Kappingen av 6 nok det største problemet med denne skiven, ja. Samtidig lurer jeg på om jeg synes kappede romertall ikke er like ille som kappede arabiske tall, som f.eks. på mange av de ellers så perfekte IWC Portuguese-modellene.

Og ja, det er en annen klokke jeg har mulighet til å kjøpe -- la denne med fordi den har de beste bildene jeg har funnet av klokken.