Beste klokke for 30,000?

Medlem
7. aug. 2015
Sted
Oslo
Vet at dette har blitt postet før, men med tanke på hvordan prisene på brukt markedet har steget en god del siden den tråden jeg fant (2012) så tenkte jeg det hadde vært interessant å høre hva folk her inne mener nå. :)

Jeg tenker å gå til innkjøp av mitt første "ordentlige" ur i løpet av høsten. :D Siden jeg er student så har satt meg selv en maks grense på 30,000kr pluss minus et par tusen. Selv vipper mellom en eldre Datejust eller en Speedy pro, men syns det hadde vært interessant å høre hva andre mener om saken. Så, hva ville du valgt om du skulle ut med 30,000kr av dine penger?:)

For meg er det lett: mitt sparemål, Speedmaster.

Vet ikke om det er den beste. Men for meg er det den fineste, mest spennende og interessante klokken i den prisklassen. Jeg må langt opp i pris før jeg ville valgt noe annet.

Hva med en Rolex 16570? Må nok ut med litt over 30k, men da får du etter min mening mye klokke for pengene, og også en klokke som kan brukes til nesten alt (kanskje ikke den aller fineste stasen). Kjøpte selv en 16570 for ikke så lenge siden, og blir bare mer og mer glad i den.

• Liker
Reaksjoner: aslakd
En IWC aquatimer bør være mulig å få til den prisen.
Personlig hadde jeg valgt nesten hvilken som helst IWC over en Omega.
Manneklokke vs. konfirmantklokke.;)

Tviler på at du finner noe annet enn Datejust hvis det er Rolex du vil gå for.
16570 går vel for rundt 40k i disse dager.
En fullstendig undervurdert klokke i mine øyne.
Klarer ikke fatte og begripe hvorfor disse går for mangfoldige tusen mindre enn en Sub.

Anbefaling henger sammen med ditt bruksområde, hva er det?

Syns Speedyen (til tross for konfirmasjonspåstander) har mer sjarm enn en Palagos, men Pelagosen kan du bruke til absolutt alt, finnes vel knapt en mer robust klokke i denne prisklassen. Selv sliter jeg med manglende vanntetthet på Speedyen. Skal du bare ha en klokke vil jeg anbefale en som tåler å bli brukt til det meste.

IWC-en som @Koffen har for salg er en av mine favoritter. Men skinnrem er heller ikke praktisk til løpeturer og bading.
Det ligger også en flott Ingenieur til salgs i din prisklasse, den er superflott!

Men for å gjøre valget enkelt: Dropp alle disse forslagene å kjøp en Tudor 79090:)

Redigert:
Som vanlig vil jeg slå ett lite slag for Nomos. Merket har jo nå forhandler i Norge og de har mange klokker rundt 30000kr. Finner noen bilder i Nomos tråden eller så er nettbutikken til Nomos veldig bra.Thune på Aker Brygge ligger under nettbutikken til Nomos i pris.

Dette skiller seg jo litt ut fra de millionene av Rolexer og Omegaer som finnes her inne.....

Gode forslag som har kommet her, jeg er forøvrig enig i at 16570 er.. vel, ikke underpriset, de er dyre, men at de er kupp sammenlignet med andre Rolexer.

Anyway, jeg tror jeg veit hva jeg ville kjøpt innenfor 30k:

aedd75b0244ab374cf5d2600c2c764b1.jpg

Black Bay 36 ser helt fantastisk ut!

Gode forslag som har kommet her, jeg er forøvrig enig i at 16570 er.. vel, ikke underpriset, de er dyre, men at de er kupp sammenlignet med andre Rolexer.

Anyway, jeg tror jeg veit hva jeg ville kjøpt innenfor 30k:

aedd75b0244ab374cf5d2600c2c764b1.jpg

Black Bay 36 ser helt fantastisk ut!

BB 36 er også godt innafor budsjett, 21k på skinn, 24k på lenke, så da er det penger igjen til å kjøpe en Seiko-beater.

• Liker
Reaksjoner: UJU og Preacher
Hverdagsklokke: BB36
Beater: Seiko
Dressklokke: Orient bambino eller Tissot Visodate

BOOM! Komplett klokkesamling til 30k.
Vil nesten si at BB36 på en pen skinnreim også kunne funket til dress? I så fall kan 30k-samlingen bestå av to klokker, med et eller annet bølletøft fra Sinn/Damasko som beater, så er du i mål.

• Liker
Reaksjoner: Alinoe
Her må jeg slå et slag for Rolex Explorer 14270. Fantastisk pen klokke. Klassisk størrelse og stilrent design som både passer til tur i fjellet og til dress. Disse ligger vel enda på ca 30.000kr, og skulle jeg brukt 30.000 i dag hadde det utvilsomt blitt på en slik.
4ADjbxJ.jpg

Her må jeg slå et slag for Rolex Explorer 14270. Fantastisk pen klokke. Klassisk størrelse og stilrent design som både passer til tur i fjellet og til dress. Disse ligger vel enda på ca 30.000kr, og skulle jeg brukt 30.000 i dag hadde det utvilsomt blitt på en slik.

Enig, men jeg tror du har flaks hvis du slipper å gå over budsjettet på en slik en!

• Liker
Mye gode forslag her, problemet er bare at jeg har like lyst på alt.. noen som kjenner seg igjen? haha:D

Hadde vært greit med en klokke som kan funke til alt, men i og med at jeg har et par seikoer og en steinhart så har jeg jo "hverdagsbeaterene" på plass, så er kanskje på tide med en som passer godt til finstasen?

Hverdagsklokke: BB36
Beater: Seiko
Dressklokke: Orient bambino eller Tissot Visodate

BOOM! Komplett klokkesamling til 30k.

Dette er ingen dum idé! "beater" her har jeg jo beater fra før, så kan jo da legge enda mer i de to andre:D

Fasit.:cool:
+ WIS-status

Tvilsomt.
Her må du nok opp i 35k +++.

Kan du utdype "WIS-status"? Har sett "WIS" flere steder, men aldri helt skjønnte hva det betyr..
Edit: Fant ut dette selv, et litt dypere google søk var alt som trengtes:rolleyes:

4ADjbxJ.jpg

Om 14270 er mulig å få tak i for rundt 35k så er det mye mulig jeg er solgt:rolleyes: Denne må da gå strålende til finstasen om jeg får på en pen skinnrem? Også lenke til hverdags og en seiko som beater? :D

Redigert:
Rolex datejust 16XXX?? 16233 med saphire krystal, stål/18kt og 3135 urverk er som guru Archie Luxury sier - 'Good Buying....Wankers'.

• Liker
Kan du utdype "WIS-status"? Har sett "WIS" flere steder, men aldri helt skjønnte hva det betyr..
Edit: Fant ut dette selv, et litt dypere google søk var alt som trengtes:rolleyes:

Om 14270 er mulig å få tak i for rundt 35k så er det mye mulig jeg er solgt:rolleyes: Denne må da gå strålende til finstasen om jeg får på en pen skinnrem? Også lenke til hverdags og en seiko som beater? :D

Denne blir nok meget pen på en skinrem! Tror faktisk en ganske tynn svart croco (f.eks den fra Hodinkee) hadde passet den glossy skiven veeeldig godt.

• Liker
14270 passer godt på brun skinnreim, synest personelig den ikke kler blank sort reim(eller sort reim i det hele tatt) det på tross av gjentatte forsøk på og like det.

• Liker