Bil med grønneskilter og plass til bein

Medlem
2. juni 2009
Sted
Fredrikstad
Heisann

I forbindelse med jobb er jeg på utkikk etter en bil med grønneskilter hvor jeg har plass til beina. Er 193 cm lang og i mange av de omgjorde personbilene blir det alt for liten plass mellom veggen og rattet. Har selv erfaring med touran, den kom jeg ikke inn i engang.

Siden det blir endel kjøring vil jeg gjerne ha en bil som kjører greit/bra og hvor jeg sitter godt.

Noen som har erfaring og kan komme med tips?

Du må være uhyre forsiktig!

Hovedregelen er at det her er stor bil = stor plass, også for fører!

Som du antyder så er det liten plass til fører. Det er fordi skilleveggen bak førersete har to hensikter.
1) forhindre at saker og ting kommer fykende fra lasterommet og ut i kupeen ved bråbremsing. Selvfølgelig smart tanke.
2) forhindre at setet kommer "for lang bak".

Punkt 2 har gitt mye (økonomisk) hodebry for flere lange eiere. Dersom setet dyttes for mye bakover kan dette få veggen til å løsne/flytte på seg. Resultatet er at det ved kontroll blir målt at lasterommet er 1cm for lite, og bilen blir definert som ombygget til stasjonsvogn. Dette klinger godt i statskassen, da avgiftene på bilen nå vil bli justert.

Det er flere som har fått en smell der, da veggen hadde flyttet på seg.
Kjøp en bil som er stor nok til at du sitter godt og slipper å presse setet bakover. Det kan fort lønne seg!

:cool:

Til nå er Fiat Freemont den jeg har prøvd med plass. Kan tenke meg at endel av pickupene kan passe da det ikke er vegg i de ofte og de har halv dobbel eller dobbel Cabin, men blir kanskje litt mye traktor og kjøre langt med? Finnes det noen pizza-varebil med plass og som er mulig å litt utstyr på, kanskje en spesial versjon av noe?

Har selv hatt 08 VW Caddy, ble sittende med ganske rett rygg, men opplevde det aldri som ubehagelig. Er 188 selv.
Vet ikke hvordan det er med Caddy Maxi, de er jo en hel del større. Prisen også.

Jeg har en Chevrolet Tahoe (min andre) som jeg er veldig fornøyd med.

Tror du skal ha plass nok der. Litt dyrere i drift enn den gjennomsnittlige bilen grunnet enn gjennomsnittlig jævlig mye større motor :)

Om du skulle vurdere en så er ikke LPG så dumt. Det hadde jeg på min forrige, og fikk drivstoffkostnaden ned i det normale.

Takker for tips. Tahoe er fin, men tror nok den knekker budsjett både i innkjøp og bruk. Men ser absolutt ut som det er både plass og comfort i den.

Med din høyde @rolf s tror jeg det er lurt å prøve en del ulike biler (av størrelse). Ut fra artikler på bla bilnorge.no og andre så kan du lett gå på en brøler med setet og justeringen. Det er viktig at du kan sitte bra, og da mener jeg comfortabelt uten å presse setet bakover. Det er bedre å betale 100-bærumstiere for en større bil enn å betale mindre for en mindre/rimeligere bil som drar mer i avgifter senere som følge av en presset seterygg. Tenk også på at det er din arbeidsplass og at du tross alt tilbringer mye tid. Plass, komfort, sikkerhet og bevegelighet. Det er mye denne bilen egentlig (egentlig!!) skal tilfredstille!

Redigert av en moderator:
Jeg er 196 og fikk god plass i Vivaro og nyeste Combo. Der er det ikke montert vegg sånn som i ombygde biler, men det er fast vegg. Transitt og Transporter går også akkurat greit.

Opp noen nivåer, MB (mercedes) er i feil ende av skalaen når det gjelder kvalitet og pålitelighet der. VW, Toyota er gode valg der.
(Jeg er 100% fornøyd Toyota eier og er vel kanskje ikke helt habil hvis Toyota kommer inn på banen, men MB har jeg lest nok om når det gjelder de spanske varebilene....)

Får gå litt rundt og titte og prøve, synd det er så trangt i de som ser ut som biler ikke busser eller lastebiler....

Hva har du tenkt deg av pris?
Jeg vil anbefale Land Rover Discovery eller Toyota Land Cruiser. Kjører rundt i en slik selv om dagen og jeg trives bak rattet. Hadde aldri trodd jeg skulle si det om en Toyota... Ellers er det vel pickups som du selv sier som kanskje kan tilby mest plass for pengene.

Litt usikker på budsjett enda, men s-Max var nevnt som et forslag. Da er kanskje galaxy hakket større. Synd det med veggen, for en smax hadde vært helt greit for meg. Ikke den værste bilen og kjøre rundt i, men ikke den beste heller.

Tror på Forden som er nevnt. Det er kar jeg kjenner som er på en-mange-og-nitti, og han får fint plass. Det bør også nevnes at vedkommende veier lang over 200kg - nei, jeg kødder ikke, han er noe av det største jeg har sett. Fullt på høyde med amerikanere på moped som ofte observeres på Youtube etc.

Leste nå nylig at Mitshubishi outlander kommer med grønne skilter. Det ble fremhevet at førerplassem var meget romslig.

Jeg tok skammelig feil ad S-max. Den kan ikke reguleres til bakre stilling. Det var Ford Galaxy som var romslig. Veldig romslig sammenlignet med alt annet personbilaktig min kraftige venn har prøvd. God å kjøre, spreke motoralternativ, mye utstyr etc.

Hverken han eller jeg er blodfans av Ford, men når det kommer til romslig førerplass er dette et bra alternativ. Kjøreegenskapene er langt bedre enn forventet.

Land Cruiser er komfortabel og litt personbilaktig. Amarok er pick-up, og selv om den har bedre kjøreegenskaper enn mange andre i den klassen, så er det fortsatt pick-up. Så om pick-up ikke er nødvendig ville jeg nok valgt noe annet.

Galaxy med 200 hk diesel med 6-trinns automat til kr 330K i Ghia-variant. Bøttevis av ekstrautstyr kan bestilles. En Land Cruiser koster raskt det dobbelte.

Pickup ser tøffest ut, men tror nok i det lange løp at kjøreegenskaper er best å prioritere. Må teste en galaxy.