Bilder av min nye radiomir Hamilton 917 homage

Medlem
26. nov. 2009
Innlegg
34
Sted
Oslo
Har laget en Homage med et Hamilton 917-urverk fra et gammelt lommeur fra 1930-tallet.
Problemet med dette bygget, var at ingenting passet. Har brukt visere som er tilpasset eta-urverk 6497, men hullene i viserne passet ikke. Tok de originale viserne fra Hamilton-uret og slipte av så jeg bare hadde igjen senter-sylinderen. Slipte vekk senter-sylinder fra de nye viserne og limte på sylinderene fra Hamiltonviserne med epoxy.

Krone og Stem passet heller ikke, så jeg fikk tak i NOS stem som jeg slipte av både på tykkelse og lengde. Etter tilpasningen limte jeg krone/stem med epoxy.
Urskivas fester og diameter passet heller ikke, så den fikk en runde i dremelen der jeg slipte diameteren på skiva så den passet med urkassa. Festene til urksiva knakk jeg av og festet den til urverket med små tape-pads.
Urverket passet heller ikke i kassa, så jeg måtte modifisere en ring som fulgte med kassa til den passet.
Til slutt sydde jeg en rem av ei gammel dameveske jeg fant på et loppemarked:) Brukte naturell lintråd innsatt med bivoks og sydde "saddle stich", så det skulle holde en stund:) Skal ta bilder av det andre bygget mitt med hamilton urverk. en pilotklokke der jeg har brukt samme metoder.
Hva syns dere?
radiomir-hamilton-917-001.jpg

radiomir-hamilton-917-002.jpg

radiomir-hamilton-917-003.jpg

radiomir-hamilton-917-004.jpg

radiomir-hamilton-917-005.jpg

radiomir-hamilton-917-006.jpg

radiomir-hamilton-917-007.jpg

radiomir-hamilton-917-008.jpg

radiomir-hamilton-917-009.jpg

radiomir-hamilton-917-010.jpg

radiomir-hamilton-917-011.jpg
 
Kun hobbyvirksomhet

Men utvider etterhvert som kunnskapene kommer og jeg trenger flere utfordringer:)
 
glemte forresten å si

at begge klokkene er timet over lengre tid og går så godt som perfekt med noen sekunders variasjon over flere dager.