Bildeserie: "Dressy" kronografer fra Omega og Breitling

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Sted
Oslo
Jeg ble oppfordret til å dele mer av samlingen min, so here it goes:

Jeg er ganske fascinert av kronografer, og da i hovedsak pilot-ur. Men av og til har man bruk for ei klokke som går godt til dress. Som er litt mindre enn pilot-urene og som er litt mer classy (hvis dere skjønner hva jeg mener). Og som er en kronograf. ;)

Så her er noen bilder. De er tatt med et vanlig speilrefleks med et vanlig 55-105 objektiv. Har prøvd etter beste evne å gjøre klokkene rettferdighet, men som de sier på eBay: They look better in real life. ;)

Den første jeg gikk til anskaffelse av var en Omega Seamaster Deville, cal. 321 fra 1967, gull på stål, 36mm:

DSC_1157.jpg

DSC_1133.jpg

Disse bildene ble tatt med blits, her er et side-shot uten:

DSC_1136.jpg

Close-up av skiva:

DSC_1138.jpg

DSC_0339.jpg

Det siste bildet er tatt med et makro-objektiv ved en tidligere anledning. Et bilde av baklokket:

DSC_1165.jpg

Omega produserte på slutten av 60-tallet Seamaster-kronografer, og da med cal. 321 verk. Dette verket er det samme som ble brukt i såkalte pre-moon speedmastere før man skiftet til cal. 861 i 1969 (Skal komme tilbake til akkurat det) ;) For meg er dette en av mine absolutte favoritter blant vintage Omega-er.

Den neste klokka er en Breitling Top Time, Valjoux 7730 fra 1966, den også 36mm:

DSC_1148.jpg

Close-up:

DSC_1139.jpg

Liggende uten blits:

DSC_1145.jpg

Baklokket:

DSC_1166.jpg

Breitling produserte disse Top Time klokkene i runde og rektangulære (æsj!) utgaver. Verket, et Valjoux 7730 er et manuelt opptrekk som også ble brukt i militære Heuere. Skivene kom også i forskjellige konfigurasjoner. Kaller denne "ugla" av forståelige grunner. :) Av en eller annen merkelig grunn ble den også brukt i Thunderball.

Begge klokkene i sammen:

DSC_1155.jpg

DSC_1162.jpg

Buckle-shot ;)

DSC_1163.jpg

Så der har vi det. Mine dress-klokker med en kronograf-tvist. Og som begge har militære kronografverk i seg. Og det er mye av den røde tråden i min samling. Skal komme tilbake til det!

Wow, fantastiske klokker! Den DeVille'n var dritlekker :)

Her gleder jeg meg til å se hva mer du har å by på.

Absolutt nydelig Omega, og med 36mm er det jo perfekt dressklokke størrelse på den! Ikke umulig bukten og lignende må tråles nå ;)

Du verden, jeg sveipet innom denne tråden ved en tilfeldighet og dette var en positiv overraskelse. Kanskje den skulle vært lagt i bildetråden? Jeg trodde det var et spørsmål om tips til kjøp av dressy kronografer.

Flott klokker. Den Omegaen er jo helt super! Takk for at du deler disse bildene med oss. Og BTW, bildene er flotte og mer enn bra nok. Sammenlignet med hva jeg får til er jo dette proff-nivå.

Du verden, jeg sveipet innom denne tråden ved en tilfeldighet og dette var en positiv overraskelse. Kanskje den skulle vært lagt i bildetråden? Jeg trodde det var et spørsmål om tips til kjøp av dressy kronografer.

Flott klokker. Den Omegaen er jo helt super! Takk for at du deler disse bildene med oss. Og BTW, bildene er flotte og mer enn bra nok. Sammenlignet med hva jeg får til er jo dette proff-nivå.

Ja, kanskje jeg skulle endre tittelen noe? Var også usikker på hvor tråden burde ligge. Tenkte "vintage" måtte være greiene... ;)

Nå er jeg ikke så bevandret i forum-greier, men hvis noen moderatorer ønsker å flytte tråden eller noe, feel free!

Nydelige begge to, spesielt Top Time. Engentlig er Omegaen minst like fin, men for meg er det en annen som ligner (med litt godvilje) som er er på lista, nemlig vintage Carrera med lys skive. Mmmm....

Stilige ur du har der også! :)
Er veldig glad i svarte chronoer med hvite subdials om dagen. Kanskje jeg bør gi etter snart... ;)

Nydelige begge to, spesielt Top Time. Engentlig er Omegaen minst like fin, men for meg er det en annen som ligner (med litt godvilje) som er er på lista, nemlig vintage Carrera med lys skive. Mmmm....

Helt enig mht Carrera! Så lenge på vintage Carrera før jeg slo til på Breitlingen. Den er ikke glemt! :) Spesielt den med blå subdials...

Lekkert!

Var Omegaen den som lå på Finn for en god stund siden? Mener å ha sett en tilsvarende en der for et år eller to siden nemlig.. :)