Bildeserie: "Dressy" kronografer fra Omega og Breitling

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!

Påsken er en fin tid til å drive med research på nettet. Som dere vet er det viktig å ha god kontroll på modellene og variantene som ble tilbydt tidligere, slik at man unngår å bli brent med frankenklokker eller (gud forby) fakes. I min evige søken på nettet etter informasjon om vintage-klokker kom jeg over denne Omega-brosjyren fra 1968. Nedenfor ser dere et utsnitt hvor Omega Seamaster Deville cal. 321 er avbildet:

Deville_utsnitt.jpg

Dette er første gangen jeg ser min klokke offisielt avbildet og for meg den endelige bekreftelsen på at jeg har en original tidsriktig modell av en Omega Seamaster Deville, cal. 321. Spesielt når du har gått til anskaffelse av noe sjeldent hvor varianten fort kan tas for å være franken, er dette viktig. Og den beste kilden i så måte er gamle brosjyrer. Jeg har altså en C-4A som kostet den nette sum av USD 185 i 1968. Den som hadde hatt en tidsmaskin... ;)

For de av dere som har smakspreferanser mot svart skive og hvite sub-dials, er det også interessant å merke seg at klokka også kom i en slik variant. Det var for meg helt ukjent, og jeg har ALDRI sett en slik til salgs på nett eller andre steder. Men det er klart: Fikk med en gang lyst på en. Rart med det. ;)

Denne brosjyren er hentet fra Chronomaddox.com. Fantastisk ressurs for vintage-interesserte, og da spesielt Omega og Speedy-samlere. Nettstedet samler nett-artikler fra den ultimate WIS, Chuck Maddox som dessverre døde i 2008. Anbefales!

Og for ordens skyld: Min Breitling Top Time er også original og tidsriktig. Dette forsikret jeg meg om før innkjøp ved å finne den i en gammel Breitling-brosjyre fra 1969:

breitling_top_time_catalog.jpg

Noe dårligere kvalitet på bildet, men nok til å forstå at jeg har en referanse 2002.3 som kostet USD 100 den gang da...