Biler tåler ikke vaskemiddel?

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
898
Sted
Oslo
Hei

Leste artikkel i Motor der Møller sier at biler ikke tåler en hel haug med «vanlige» kjemikalier.
Snipper et av avsnittene:
Følgende listes opp:

● Spylervæske med økt andel frostbeskyttelse.

● Ufortynnet spylervæske eller frostbeskyttelse.

● Avisningsmidler.

● Aggressive rengjøringsmidler eller rengjøringsmidler med for høy konsentrasjon i bilvaskeanlegg.

● Aggressive pleieprodukter (poleringsmidler) og rengjøringsmidler generelt.


Så da blir jeg forvirret. Hvordan skal man takle norsk vinter hvis bilene ikke tåler spyleveske eller å bli vasket :rolleyes:

Stemmer dette eller er det bare skremsel for å selge egne merkeprodukter?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er nok litt "støtte" til Tesla som bør vaskes med Milo. Da vil jo også Møller 'ha sitt på det tørre ' når biler kommer inn med skade.

Hvordan skal du da gjøre bilen ren? Vindusspylevæske kommer jo alltid på billakken. Tåler bilen saltlaken i Oslo?

Dette går nedenom uansett.

8
 
Det er nok litt "støtte" til Tesla som bør vaskes med Milo. Da vil jo også Møller 'ha sitt på det tørre ' når biler kommer inn med skade.

Hvordan skal du da gjøre bilen ren? Vindusspylevæske kommer jo alltid på billakken. Tåler bilen saltlaken i Oslo?

Dette går nedenom uansett.

8

-Dette problemet ble løst av østtyskerne for lenge siden. Kjøp Trabant - med karosseri i en uhellig blanding av plast og papp. Mener huske at fargen er blandet i materialet den er støpt i, så det vil falme, men ikke skalle av...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Pollux
-Dette problemet ble løst av østtyskerne for lenge siden. Kjøp Trabant - med karosseri i en uhellig blanding av plast og papp. Mener huske at fargen er blandet i materialet den er støpt i, så det vil falme, men ikke skalle av...
Dette var vel en av årsakene til at Trabant ble 'Car of the year' i 1989.
Det var mange radikale løsninger på denne. (Sett i lys av de biler 'vi' var vant med).

Jeg leste i boken om Toyota i Norge. Der sto det om en forhandler i Oslo som hadde et 'østblokkmerke' som var laget i en slik plastbil i porteføljen. Husker dessverre ikke merket, men plasten hadde blannet inn bomull. Det som var morsomt var at bilene var utsatt for regn da de kom til bryggen i Drammen. På fredagen ble de nye fine bilene trillet inn i utstillingsvinduet. I løpet av helgen begynte bomullsfrøene i karosseriet å spire.

Det ble et populært sted å 'window--shoppe'.

8
 
For sterke produkter kan gjøre at plast tørker ut og krakelerer. Det ses ofte på kanten av baklykter, og gjelder alle merker. Problemet er vel i stor grad at produktet ikke skylles tilstrekkelig bort, men at det får bli liggende lenger enn tiltenkt. En børstevask, ev børsteløs vask brukes sterk kjemi, men skylles ikke veldig godt bort. Høytrykkspylerne bruker høyt trykk, men ikke nok vann til å fjerne eller hvertfall tynne ut nok.

Lakk kan slipes igjennom med poleringsmidler, men da skal du jaggu holde på en stund også. Det bør jo gå opp et lys etterhvert.

En vask med bøtte, hageslange og vaskevott er nok det beste.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel