Bilsnakk

Denne er jo så glorete at den blir kul. Hvordan opplevde du/din kompis den?
Både/og. Var ikke så mye han sa, men med en pris på 800K, så bør man forvente bedre feel.
Hongqi-gruppen på Facebook er visst ganske interessant :)
 
Ja - på sommerføre i urbane strøk. Jeg har hatt 2 stk i3 - aldri mer, helt håpløs på vinterføre og livsfarlig i hastigheter over 100 km/t.
Her må jeg støtte opp under @Gin!
@GrimReaper IKKE kjøp i3.
Jeg hadde en i3 som en lånebil i 2-3 måneder i 2020. En da ganske ny bil. Det er det j**ligste og farligste jeg noen gang har kjørt.

Jeg bytter bil hver 6.-12. mnd og har eid og kjørt mye forskjellig. I3 var på nivå med en ‘65 modell engelsk bil jeg hadde i mange år.
Jeg hadde også en ‘72 modell japaner i mange år. Den var betydelige bedre (les stabil og bedre skrudd sammen) enn denne i3.

Jeg kjørte i3’en på langkjøring og bykjøring. Jeg er enig at den er ok til bykjøring på sommeren, men på vinter blåser det igjennom bilen så du må ha på vinterjakke hele tiden.
Og ikke finn på å kjør forbi en lastebil på motorveien med en i3. Det er risikosport og livsfarlig.

Jeg har aldri kjørt en slik buddy eller hva de plastbilene heter, men ser for meg de er ganske like som i3.
 
  • Wow
Reaksjoner: Rød
Rart man kan ha så forskjellig oppfatning av biler - les i3. Jeg har hatt i3 i noen år som bybil og har lekebiler ved siden av. Ikke hatt ett eneste problem - og to barn i baksetet funker finfint. Den er helt gull på vinterføre - jeg har konsekvent skrudd av/på antispinn så tillater en liten sleng med rumpa i alle kryss og svinger ;)
Bruker forvarming hver dag og sliter definitivt ikke med kald bil på vinteren. Syns heller ikke motorveikjøring er noe problem så kan ikke forstå annet enn at bilene over har hatt problem med hjulstilling? Klart den ligger ikke plantet som en sportsbil i 130 men er heller ikke ustabil.

PS: Og antispinn kan skrues helt av så man kan gå bananas på en øde parkeringsplass ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
110 i en i3?! Da gjelder det å holde godt fast i rattet, ellers vingler den voldsomt.
Feilfri i3, da har du vært heldig! Mine førte til at jeg var så mye på verkstedet at jeg nesten ble invitert med på deres julebord, siden mange trodde jeg jobbet der.
Høres ut som du har noe alvorlig galt med bilen din, ubalanserte dekk/felger eller noe lignende, slik skal det ikke være. Jobber på BMW verksted og i3 er så godt som feilfri. Eneste kjente svakheten er støtdempermansjetter foran, som de fleste rekker å få skiftet før garantien er gått ut.
 
Var også strålende fornøyd med i3, god fremkommelighet på vinteren (til å være rwd), lavt strømforbruk, artig i rollermode, aldri noe tull.
Solgt vel min på 75.000km uten et knirk
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
110 i en i3?! Da gjelder det å holde godt fast i rattet, ellers vingler den voldsomt.
Feilfri i3, da har du vært heldig! Mine førte til at jeg var så mye på verkstedet at jeg nesten ble invitert med på deres julebord, siden mange trodde jeg jobbet der.


Jeg har hatt fire I3 er, alt fra første 2014 modell til vår siste som var 2019 modell. Aldri hatt problemer eller utgifter utenom den særdeles rimelige standard serviceavtalen. Vinteregenskapene er glimrende (jeg kjører Subaru Forester ellers) og den tar seg særdes godt frem. Jeg kan være enig i at den ikke er veldig stabil i høye hastigheter, men helt ok
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Alle jeg kjenner som har i3 er strålende fornøyde, både med kvalitet og generelle kjøreegenskaper på vinterføre. Jeg hadde faktisk en i bestilling for noen år siden, men den ble avbestilt i forbindelse med en mild 40-års krise og byttet ut med noe morsommere med bakhjulstrekk.

Har dog noen innvendinger til i3, og det er 80-sone og isete vei - typisk RV9 i Setesdal. Jeg har kjørt en langtur denne veien med i3, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt meg mer uttrygg i noe med fire hjul… Mulig det hadde vært bedre med piggdekk, men på piggfrie og smale sykkeldekk var det rett og slett skikkelig ubehagelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Rød
Testet et par forskjellige elbiler etter jul. Vi endte med en Ioniq 5, gleder meg til levering, den sjarmerte oss.

Den verste var Skoda Enyaq: aldri hatt så sterk følelse av å *konstant* sloss mot infotainment/ux i bilen.
 
110 i en i3?! Da gjelder det å holde godt fast i rattet, ellers vingler den voldsomt.
Feilfri i3, da har du vært heldig! Mine førte til at jeg var så mye på verkstedet at jeg nesten ble invitert med på deres julebord, siden mange trodde jeg jobbet der.
Tror det er individuelt hvor mye feil og tull det er med i3.
Jeg er nå på min i3 nr.to,og har kjørt tilsammen 135k km. på de siste seks årene-helt problemfritt og kostnadsfritt,med unntak av service(har service-avtale),dekk og forsikring.
Jeg tilbakelegger 130km. daglig,mest på motorvei,og synes bilen er helt grei,den er naturlig nok ikke retningsstabil som en Mercedes s-klasse e.l.-p.g.av akselavstand osv.
Fordelen med de smale pizzahjulene er at den er stabil på sporete asfalt.
Synd du ikke fikk en skikkelig bil når du hadde din-jeg er meget fornøyd med den.
 
Måtte le av kommentaren til en kompis etter å ha lånt en slik.

«Når man kjøper Rolls-Royce på Wish»:mrgreen:
Vis vedlegg 279451
Den der ser ut som om den er designet av Albert Speer og Piff Daddelido (fyll inn korrekt bling-rappernavn hvis du kan det:))

Angående smale dekk på i3: Jeg har kjørt i3 for lite til å uttale meg spesifikt, men generelt er smale dekk en fordel både når det gjelder stabilitet og vinterføre siden det gir mindre sporing og høyere marktrykk. Se på vinterdekkene til Petter Solberg. Det i svingene i høye hastigheter og til drag race man trenger brede dekk. Og til posering, da.
 
Redigert:
BMW var uansett ikke aktuelt og spesielt ikke i3 da jeg synes den ser helt latterlig dum ut. Såpass forfengelig er jeg dessverre når det gjelder bil.
Kjøpte bil i dag og det ble en Mercedes EQC 400 4-matic. Loaded med utstyr naturligvis for å kompensere for at den ikke har motor.
Valgte Designo matt lakk og er egentlig mest spent på hvor mye merarbeid den kommer til å gi meg med tanke på vask og vedlikehold. Noen som har erfaring med matt lakk? Den burde egentlig være vedlikeholdsfri mtp pristillegget.
Så med skam å melde har jeg nå dyppet tåen i elbilbassenget da jeg forstår at å prøve å bekjempe dette er nyttesløst. Håper mine fordommer blir gjort til skamme og jeg greier å glede meg over den.
 
Nå er det tydelig ulik oppfatning av i3 her inne ser det ut til, men det ser nå ut til at alle er enig om at den ikke er stabil. Det er nå et viktig poeng i en bil mener jeg. Sikkerhet er viktig spesielt oss med barn. Jeg følte meg ikke trygg med barn i baksete i den bilen.

Min første tur i den i3’en var Stavanger - Oslo. Jeg frøs venstre arm av meg fordi det ikke er isolasjon i bilen. Ja smale dekk har sine fordeler, men hele bilen rister når du kjører forbi et vogntog i 110 km/t. Dette er feil som gjør at denne bilen kun er brukans som en by-bil etter mitt syn.

Jeg endte opp med å kjøpe en e golf rett etter jeg leverte tilbake den i3’en. Den egolfen var en helt annen verden! Utrolig bra bil jeg ikke har noe negativt å si om. Og før denne i3 kom jeg fra en Porsche, og kjøpte ny Porsche etter noen måneder i den egolfen. Det var lenger avstand fra i3 til egolf enn fra egolf til Porsche for å si det slik.

Jeg har ingen erfaring med hvor lite feil det er på bilene, men siden det er tysk så antar jeg det er lite feil. (Sammenlignet med et visst annet amerikansk merke)

Oppsummert så var poenget mitt at det er viktig å skille på feil på en bil, og hvor bra den er på veien.
I3 kan ha verdens laveste statistikk på feil for alt jeg vet, men bra på veien er den ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gin
BMW var uansett ikke aktuelt og spesielt ikke i3 da jeg synes den ser helt latterlig dum ut. Såpass forfengelig er jeg dessverre når det gjelder bil.
Kjøpte bil i dag og det ble en Mercedes EQC 400 4-matic. Loaded med utstyr naturligvis for å kompensere for at den ikke har motor.
Valgte Designo matt lakk og er egentlig mest spent på hvor mye merarbeid den kommer til å gi meg med tanke på vask og vedlikehold. Noen som har erfaring med matt lakk? Den burde egentlig være vedlikeholdsfri mtp pristillegget.
Så med skam å melde har jeg nå dyppet tåen i elbilbassenget da jeg forstår at å prøve å bekjempe dette er nyttesløst. Håper mine fordommer blir gjort til skamme og jeg greier å glede meg over den.
Nå ble jeg litt overrasket @GrimReaper Jeg var sikker på at du var en av de siste her inne som kom til å gi etter for batteripresset ;)Uansett, grattis med ny bil! Jeg har en kamerat som har EQC 400 4-matic og han er storfornøyd. Jeg gikk mange runder selv da jeg bestilte bil i høst, og landet etter mye om og men på en hybrid. Gav på mange måter etter, men unngikk ren batteribil. Det fristet rett og slett ikke. Nå venter jeg på en blytung bensinbil på 2,5 tonn med el-rekkevidde på ca. 9 mil. På papiret et svært dårlig kompromiss, men i praksis er den heldigvis ikke det. Skulle egentlig fått bilen denne måneden men nå har levering blitt skjøvet til juni/juli på grunn av chip-problematikken. Det som er positivt er at BMW Norge og Bavaria tar en tredjedel hver av avgiftsøkningen på 60k.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
BMW var uansett ikke aktuelt og spesielt ikke i3 da jeg synes den ser helt latterlig dum ut. Såpass forfengelig er jeg dessverre når det gjelder bil.
Kjøpte bil i dag og det ble en Mercedes EQC 400 4-matic. Loaded med utstyr naturligvis for å kompensere for at den ikke har motor.
Valgte Designo matt lakk og er egentlig mest spent på hvor mye merarbeid den kommer til å gi meg med tanke på vask og vedlikehold. Noen som har erfaring med matt lakk? Den burde egentlig være vedlikeholdsfri mtp pristillegget.
Så med skam å melde har jeg nå dyppet tåen i elbilbassenget da jeg forstår at å prøve å bekjempe dette er nyttesløst. Håper mine fordommer blir gjort til skamme og jeg greier å glede meg over den.

Liker ikke hvordan i3 ser ut, men kjøper en annen formløs klump? :mrgreen:
Matt lakk er forøvrig alt annet enn vedlikeholdsfri og krever spesialprodukter :)
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Liker ikke hvordan i3 ser ut, men kjøper en annen formløs klump? :mrgreen:
Matt lakk er forøvrig alt annet enn vedlikeholdsfri og krever spesialprodukter :)
I3 er alt annet enn formløs ;) ja, jeg vet den krever mer enn vanlig lakk, men det er vel ikke mye mer enn såpen som må byttes ut med en som er tilpasset matt lakk? Eller tar jeg feil?
 
Nå ble jeg litt overrasket @GrimReaper Jeg var sikker på at du var en av de siste her inne som kom til å gi etter for batteripresset ;)Uansett, grattis med ny bil! Jeg har en kamerat som har EQC 400 4-matic og han er storfornøyd. Jeg gikk mange runder selv da jeg bestilte bil i høst, og landet etter mye om og men på en hybrid. Gav på mange måter etter, men unngikk ren batteribil. Det fristet rett og slett ikke. Nå venter jeg på en blytung bensinbil på 2,5 tonn med el-rekkevidde på ca. 9 mil. På papiret et svært dårlig kompromiss, men i praksis er den heldigvis ikke det. Skulle egentlig fått bilen denne måneden men nå har levering blitt skjøvet til juni/juli på grunn av chip-problematikken. Det som er positivt er at BMW Norge og Bavaria tar en tredjedel hver av avgiftsøkningen på 60k.
Jeg var sikker på det samme. Men jeg begynner å innse realiteten i det hele og innser motvillig at på en bruksbil så er det ikke til å unngå. Hybrid ser jeg ikke helt poenget med og til vårt bruk så faller det mellom to stoler. Men den dagen jeg skal ha et leketøy til far så blir det en vaskeekte fossilbrenner med ordentlig godlyd :)
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg