Hei. Et spørsmål til de som er mer bilkyndige enn meg selv:
Kjøpte en GLC 350e i 2020 for 500k. Godt fornøyd med den. Den har nå kjørt i underkant av 50k km, og jeg vil anslå salgsverdi rundt 370k.
Bor på Vestlandet. Kjører mest korte turer (ergo: elektrisk), og har ingen store bompengeutgifter. Så driftskostnadene er relativt lave.
Har overveid skifte til helelektrisk (en ny Tesla model Y long range 4wd, eller tilsvarende), men jeg ønsker å få en bedre forståelse av forventet totalkostnad over en 10 års periode før jeg avgjør dette. Skjønner at man ikke kan spå fremtiden (ulike avgiftsendringer og endring i bruk), men tror dere det vil være en stor forskjell i totalkostnad (verditap + driftskostnader) de neste 10 (ish) årene ved:
Alternativ a) Beholde hybriden
Alternativ b) Selge hybriden nå, og kjøpe Model Y (eller tilsvarende)
Hvis vi legger vekk faktorer som lyst på ny bil, komfort, opplevd kvalitet, design, image osv, og kun ser
veldig forenklet på det økonomiske bildet med noen momenter som bør være gyldige i her:
-
De største kostnadene er definitivt verditap
-Hvis man kjører mye vil også andre faktorer være viktig, som drivstoffkostnader (og det påvirker også verditapet, vedlikehold osv), men ser her bort fra dette.
-De første årene etter kjøp er som regel størst i verditap, både i kr og %.
-Risikoen for uforutsette utgifter går opp etter garanti/reklamasjonsrett, dvs. etter 5 år.
-
En elbil har ekstremt lave løpende utgifter ift. både regelmessig service, drivstoff og feil, så det er ikke dumt å skifte til dette.
-Markedet har vært og er fortsatt i endring - det blir bare større konkurranse i elbilmarkedet, ift hva man får for pengene (inkludert størrelse og rekkevidde som har vært kritiske faktorer for valg av bil, og frem til i det siste sterkt bidratt til å begrense utvalget til noen få og dyre biler). Siden det selges lite fossibiler, har (og vil?) ikke verditapet her være så ekstremt som mange kanskje trodde med elbilenes inntog. De er fortsatt gode alternativer brukt for mange.
-Avgiftsendringer kan selvsagt påvirke og kan være vanskelige å forutse, men ovenstående prinsipper er likevel gyldige...
Prinsipielt kan det derfor lønne seg å kjøpe en 1-2 år gammel bruktbil hvor det største verditapet er tatt (og småfeil allerede fikset på garanti så man slipper litt hassel. Feil er det på alle biler), men fortsatt har garanti/reklamasjonsrett, og beholde den til reklamasjonsrett går ut (om man er nervøs for uforutsette utgifter), eller behold den lengst mulig (som kan være lønnsomt selv om man får noen ubehagelige overraskelser).
Derfor er mitt råd basert på ovenstående;
-Det største verditapet på GLC er tatt. Du har garanti. Du kjører lite (ift. drivstoff/service).
Behold den til 2025 pga. reklamasjonsrett, og kjøp deg elbil da, og helst en ca 2 år gammel bil hvor mye av verditapet er unnagjort.
Et usikkerhetsmoment er selvsagt avgiftsøkninger (som også påvirker bruktmarkedet), men jeg tviler på at det kommer til å skje ekstreme endringer, selv om det blir full mva, så er det kanskje mindre økning (særlig om du kjøper brukt), enn verditap du tar om du kjøper ny nå.
(Jeg vet forøvrig ikke om f.eks. model Y nå er nesten like rimelig å kjøpe ny som 1-2 år gamle brukte, så har ikke tatt hensyn til slike spesielle faktorer på bruktmarkedet, men antar det ikke er tilfelle).
Et tips litt på sidelinjen er også å kjøpe en elbil med lang rekkevidde selv om du ikke har akutt behov for det. Tenker da særlig på å velge den utgaven med lengst rekkevidde av en spesifikk modell. Det er deilig å slippe detaljplanlegging på langtur, og det vil være lettere å selge enn en med kortere rekkevidde (særlig om man sammenligner samme modell).
Så får man også ta hensyn til eventuelle muligheter som oppstår underveis f.eks. hvis noen vil gi mer enn markedspris for din bil, eller du kommer over en underpriset "ny" bil.