Bilsnakk

Det virker som at den økte renten gir flere betalingsutfordringer. Det kan gi en økning i antall Porscher i markedet fremover:
Men, hvordan vil selgers marked være til høsten?
Har du råd til bilen står hos en forhandler over vinteren, så kan det være en løsning.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Det ligger (lå) noen ute på Nabobil tidligere vet jeg. De var priset ganske stivt. Leasing tror jeg neppe du får til for mindre enn 3 år.
Det kan være du klarer å få til et privat leieforhold i noen måneder via f eks Medhus eller Formula. De har leid ut biler tidligere vet jeg.

Økonomisk så tror jeg du kommer best ut av det om kjøper en 911 på Finn til en god pris, og selger den etter sommeren. Om du er heldig så slipper du unna med kun omreg, forsikring og noen få tusenlapper i verditap.
Bare husk å kjøp en som ikke skal ha service eller fornyelse av PAW innen de neste 3-6 mnd etter du skal selge den igjen.
Takk for innspillet!
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Det virker som at den økte renten gir flere betalingsutfordringer. Det kan gi en økning i antall Porscher i markedet fremover:
Men, hvordan vil selgers marked være til høsten?
Har du råd til bilen står hos en forhandler over vinteren, så kan det være en løsning.
Det har allerede kommet mange flere 911’er på markedet siste 5-9 måneder. Det er derimot spesielt stor økning av de til 1.2 mill og oppover. En 911 er stort sett en bil nr 2 og derfor unødvendig å ha i garasjen om ikke økonomien tilsier det.

Hvordan markedet vil være til høsten er et godt spørsmål, men jeg tror det vil være mer normalt da. Folk trenger 1+ år på å omstille seg og redusere kostnader/forbruk. Så til høsten har nok de fleste som må/vil selge solgt, tatt tapet og gått videre.

Det som derimot blir det store spørsmålet er hva skjer på nybil fronten?? Det er full stopp i salg av alt som heter ny bil, også el. Så salgstallene for 2023 kommer til å være blodrøde. Hvordan vil det påvirke andrehåndsmarkedet..? Spennende blir det!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det som derimot blir det store spørsmålet er hva skjer på nybil fronten?? Det er full stopp i salg av alt som heter ny bil, også el. Så salgstallene for 2023 kommer til å være blodrøde. Hvordan vil det påvirke andrehåndsmarkedet..? Spennende blir det!

Er du sikker på dette? Det er forskjell på registrering og bestilling. Med tanke på rushet før jul er det ikke unaturlig at det blir en pause i registreringen.
 
Er du sikker på dette? Det er forskjell på registrering og bestilling. Med tanke på rushet før jul er det ikke unaturlig at det blir en pause i registreringen.
Jeg har god kontakt med flere bilforhandlere (premium segment) og de sier alle det samme. Ingen salg av nybil på lang tid.
Kan selvsagt hende at f eks Toyota selger i bøtter og spann om dagen, selv om jeg tviler.

Sier seg litt selv når Finn flommer over med rekordantall biler til salgs og rekordantall nordmenn hamstret el biler ila 2022. Mange husstander sitter nå med både 2 og 3 biler i disse dager, etter flipp som ikke har gått som planen grunnet overflod på Finn og reduserte priser hos forhandler.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Norge: Verste på 60 år
I Norge, som er i elbil-toppen, har markedsandelen for første gang på to år falt under 80 prosent.

«Norge har opplevd det verste månedlige passasjerbilsalget på over 60 år, med bare 1860 biler solgt, inkludert elbiler», skriver Rystad.

Elbilsalget sto for 76,3 prosent av dette, altså 1419 biler. Rystad mener en rekke nye norske skatter har bidratt til dette.

I Tyskland, Europas største økonomi og bilmarked, har både bilsalget og andelen elbilene utgjør, stupt.

Antall solgte biler i Tyskland var 27 000 i januar. Markedsandelen elbiler falt «utfor stupet» fra 55 prosent i desember, til 15 prosent i januar.
 
Er denne et fornuftig kjøp (for visse verdier av "fornuftig")?

Sett i lys av det meste annet du har ervervet deg og vurdert når det kommer til bil så er dette absolutt ikke ille.

Ett soleklart ja fra meg også :)
 
  • Liker
Reaksjoner: steind
Prisen er ikke hakkende gal? Lite å sammenlikne med!

Edit:

Pro: Fikk tilbud om å få den for 365K nå
Con: Den har vært kræsjet på Rudskogen på et tidspunkt, men i følge selger kun panelskader.
Con: Litt slark i et stag, men i seg selv er jo ikke det noen issue.

(Con: Boxter finnes)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Prisen er ikke hakkende gal? Lite å sammenlikne med!

Edit:

Pro: Fikk tilbud om å få den for 365K nå
Con: Den har vært kræsjet på Rudskogen på et tidspunkt, men i følge selger kun panelskader.
Con: Litt slark i et stag, men i seg selv er jo ikke det noen issue.

(Con: Boxter finnes)

Hvis den har vært krasjet så ville jeg ha undersøkt den meget nøye. Da av fagfolk.
 
Det er det jeg er litt usikker på

Hvis du ønsker noe sportslig, som også virker, kan du vurdere en sånn:

 
@kvasbo Har du kjørt Elise/Exige tidligere?
Anbefaler deg en testsitting før du vurderer kjøp, jeg tror aldri jeg har sett mindre kul ut enn når jeg klemte meg inn i en Elise med taket på, tenk bena bak nakken type øvelse. Den eneste bilen jeg har opplevde verre var Renault Megane RS01.
Vurderte Elise en stund, men den yoga øvelsen der kan jeg ikke leve med. Er 193cm så det kan jo ha en sammenheng...
 
Haha, er 170 så det går nok bra, men kollisjonsskaden (eier er proff oppretter og har gjort det selv, så sikkert bra gjort men likevel...) samt at den først ble opplyst om sent i samtalene gjør at jeg tror jeg står over denne bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
B041785D-0019-4BFC-AFED-88E07BF5506D.jpeg