Bilsnakk

Glede = diesel?
Det drivstoffet er ment for traktor og anleggsmaskiner.
Min Ferrari høres ut som en stor og mektig mengde mygg på høyt turtall.
Et hyl på riktige turtall.
Personbil og diesel har jeg eid 2 mnd siden 1987.
Mye heller elbil enn diesel. Grusomt drivstoff aka støy!
Jeg har vel aldri forfektet diesel i så måte. Men fossil drivlinje uavhengig av hva man putter på tanken er min preferanse. Jeg liker forutsigbarheten og dynamikken en motor gir.
Lyden i en hissig bensinmotor er jo fantastisk, men en grom diesel på 3-4 liter gir også fra seg et deilig grynt i mine ører. Bybiler/småbiler/budbiler kan gjerne gå på strøm, det er ikke poenget mitt.
Poenget er at jeg vil ha muligheten til å velge selv. Jeg liker ikke å bli påtvunget ting.
La de som tror de redder verden kjøre det de vil, la de som synes elbil er helt ok av økonomiske eller andre personlige årsaker gjøre det. Også må det være plass til de av oss som gjerne vil ha en skikkelig god gammeldags motor også.

Men slik er det jo.
Vi står jo fritt til å velge.BMW introduserte akkurat den nye serien av 3-serie og har noen versjoner av 5-serie med både bensin og med traktordrivstoff. Og om jeg måtte ha en Mercedes med traktorlyd, så hadde jeg importert en.
Jeg ser ingen begrensninger om jeg vurderte ny(e) biler nå.
Det er nok å velge i.

• Liker
Reaksjoner: Ivar
Men slik er det jo.
Vi står jo fritt til å velge.BMW introduserte akkurat den nye serien av 3-serie og har noen versjoner av 5-serie med både bensin og med traktordrivstoff. Og om jeg måtte ha en Mercedes med traktorlyd, så hadde jeg importert en.
Jeg ser ingen begrensninger om jeg vurderte ny(e) biler nå.
Det er nok å velge i.
Nok engang - den traktorlyden er jeg ikke så opptatt av. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du henger deg så opp i den. Lyden er egentlig litt irrelevant oppi det hele, det er de andre egenskapene til den fossile drivlinjen jeg foretrekker. Lyd er kun relevant hvis man har en bil som du har, eller i det segmentet ( sportslig lyd,) Om det kakler eller summer fra en småbil/bruksbil/varebil er beside the point.

Edit: og staten gjør jo sitt absolutt ytterste for å begrense mulighetene, så det er ikke flust av valg. Såpass realistiske må vi være. Ellers hadde ikke denne debatten funnet sted i utgangspunktet.
Hvis vi hadde hatt en likestilt andel med el og fossilt i føringene hadde det ikke vært noe problem.

Jeg er ikke så opptatt av hva andre velger å bruke pengene på, uansett om det er bil, hus eller mat.
Men det er få ting som engasjerer så mye som "elbil-hysteriet". Mange ekstremt sterke meninger den ene eller den andre veien. Jeg er nøytral der, ingen sterke meninger.
Kona kjører 5-serie bensin som også fungerer på langturer, jeg har kjørt i3 i 7 år og en sjelden gang morobilen. Funker veldig greit for vår familie.

Glede = diesel?
Det drivstoffet er ment for traktor og anleggsmaskiner.
Min Ferrari høres ut som en stor og mektig mengde mygg på høyt turtall.
Et hyl på riktige turtall.
Personbil og diesel har jeg eid 2 mnd siden 1987.
Mye heller elbil enn diesel. Grusomt drivstoff, aka støy!

Det @Rød sa

• Elsker
Reaksjoner: Rød
Poenget er å ha flere valgmuligheter med tanke på bil og motorteknologi, lydbilde og engasjement. :)

Motormoralen må være at ingen bil kan alt, men alle biler kan noe. Så må man velge bil etter formålet med turen. F. eks.:

- i3 med elmotor = lettkjørt og artig å kjøre til sitt bruk
- X3 med rekkesekser B58 = artig å kjøre for å få litt "sjel"

Savner dog en 60-talls Camaro/Mustang med V8 for sommercrusing og -lydbilde

Poenget er å ha flere valgmuligheter med tanke på bil og motorteknologi, lydbilde og engasjement. :)

i3 med elmotor = lettkjørt og artig å kjøre til sitt bruk
X3 med rekkesekser B58 = artig å kjøre for å få litt "sjel"
Savner en 60-talls Camaro/Mustang med V8 for sommercrusing og -lydbilde
Amen

"...Mustangs like this is kinda like an old watch being in the family for ever. Everything may have moved on - and yet you don't care - because when you drive it you feel you're in another place. You feel you're in another time. You're in a time machine..."

Så var jo valget...original eller restomod:

Ren terapi å se denne videoen. :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: knb
Junior har begynt med øvelseskjøring, og derfor trenger han egen bil med manuell kasse.
Han lurte på hvor motoren var.
1717244150268.jpeg

• Haha
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Sciarra
Dagens motorer er ikke alltid så synlige, så skal ikke si noe på det. Min ligger også under et tykt lag med plast. En peilepinne kan jo være avslørende…

Er jo litt sjarmerende gjort av Mazda dette da.
3,3 ltr. rekke 6’er diesel!

Har kjørt denne, godt fraspark og fin lyd under belastning. Veldig fin på langtur, men til daglig kjøring fortrekker jeg å slippe dieselklakking og giring generelt.