Blodstrupmoen
Støttemedlem
Syns det er vanskelig, men burde ikke være det. Logisk er å være sikrest 95 % av tiden. Samtidig så er is så brutalt og kan komme brått på. Hvis jeg vet det er glatt er det enkelt å kjøre sakte, men den ene svingen i skyggen ved siden av elva…Som du sier finnes det ikke et rett svar. Du må velge mellom piggfritt som er best/like bra i 95% av tilfeller, eller pigg som er bedre på klink is som man har noen ganger i året. Klink is er jo noe som er glatt uansett om man har pigg eller piggfritt, men pigg biter jo litt bedre. For min del veier piggfrie egenskaper tyngre, men jeg kjøpte et sett med hurtigkjetting jeg kan bruke om det blir for ille (299kr). Skal sies at de ikke har vært brukt på 6 år, så det sier jo litt om hvor ofte jeg trenger mer enn vanlig piggritt.
Piggfri 100%OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?
Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.
Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...
Kjør debatt! Følelser og fakta!
OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?
Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.
Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...
Kjør debatt! Følelser og fakta!
OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?
Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.
Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...
Kjør debatt! Følelser og fakta!
Noen som har kjørt ute i Oslo i kveld? Ser ikke glatt ut, men smågatene er glasert. Kjørte pent, men skvatt allikavel over hvor langt jeg skled for å stoppe (20km/t slakt nedover). Stor forskjell med stor S ift pigg. Søndag kveld var også gatene glassert etter kulde, sludd, regn. Slik er det hele vinteren. Vurdere sterkt pigg igjen ja Snøføre er forutsigbart og fint, ser for meg piggfritt er best, men is og smågater som er polert foran alle kryss. Ikke bra.Bor i Oslo og færdes her.
Mitt svar er pigg, pigg, og pigg på alle fire hjulene.
Jeg kjørte piggfritt i to sesonger etter at jeg kjøpte en bil hvor det fulgte med nye piggfrie. Det som var spennende å prøve første vinteren ble en nedtur. Jeg hadde jo problemer med å komme inn garasjen! (OK, det er en fellesgarasje hvor folk (les amatører?) gir gass for å komme inn når det er glatt). Ellers så var dette ikke samme trygghetsfølelse. Den påfølgende vinteren følte jeg det var litt ille å hive så nye dekk, så jeg gav dem en sjanse til, før de kunne hives med "god" samvittighet.
Jeg anbefaler ikke piggfritt til venner!
Siden jeg skal kjøre bilen selv og ønsker å kunne gjøre det om vinteren så er det kun piggdekk som gjelder. Piggfritt støyer mindre, men tar det igjen med utrygghet.
(OK jeg hadde piggfritt på MX5'n. Jeg gadd ikke betale piggdekkskatt på den. Jeg må bare innrømme at de piggfrie dekkene var herlige på sommerføre. De er så myke at det gikk fint å komme sidelengst gjennom svingene. Men med hensyn til bremselengde og sikkerhet så anbefaler jeg ikke piggfritt på sommerføre heller til venner....)
8
Off topic, men hvor i alle dager er kommunens mannskaper hen når det er sånne føreforhold i bebygd strøk??? Dette været har jo vært forutsett i over en uke. Dette burde jo vært saltet/strødd for lengst.Noen som har kjørt ute i Oslo i kveld? Ser ikke glatt ut, men smågatene er glasert. Kjørte pent, men skvatt allikavel over hvor langt jeg skled for å stoppe (20km/t slakt nedover). Stor forskjell med stor S ift pigg. Søndag kveld var også gatene glassert etter kulde, sludd, regn. Slik er det hele vinteren. Vurdere sterkt pigg igjen ja Snøføre er forutsigbart og fint, ser for meg piggfritt er best, men is og smågater som er polert foran alle kryss. Ikke bra.
Vis vedlegg 385534
Hovedtraseene hvor busser og det meste av trafikken går er bare, sjure og fine (trolig pga mye kjøring). Sjekk google: Stasjonsveien mye trafikk, ok. Bjørnveien lite trafikk, speil. Salt, brøyt og strø prioriteres naturlig nok der buss og flest er. Også varierer fører veldig, vanskelig å kreve sjure småveier.Off topic, men hvor i alle dager er kommunens mannskaper hen når det er sånne føreforhold i bebygd strøk??? Dette været har jo vært forutsett i over en uke. Dette burde jo vært saltet/strødd for lengst.
Vanskelig ja - men kommunene har faktisk en plikt om å opprettholde adekvat friksjon og føreforhold på alle kommunale veier. Europaveier og riksveier ligger under Statsens vegvesens ansvar og Fylkesveier under fylkeskommunalt ansvar. Så at de er bedre er ingen overraskelse da de tar dette litt mer på alvor en kommunene som såvidt ofrer et motvillig salt/sandkorn hvis noen klager.Hovedtraseene hvor busser og det meste av trafikken går er bare, sjure og fine (trolig pga mye kjøring). Sjekk google: Stasjonsveien mye trafikk, ok. Bjørnveien lite trafikk, speil. Salt, brøyt og strø prioriteres naturlig nok der buss og flest er. Også varierer fører veldig, vanskelig å kreve sjure småveier.
Sånn, eller værre, ser gatene ut "hele vinteren". Derfor jeg vurderer pigg.Det bildet du viser er jo helt skandaløst!
Jeg hadde vurdert brodderSånn, eller værre, ser gatene ut "hele vinteren". Derfor jeg vurderer pigg.
Nettopp dilemmaetDu trenger ikke piggdekk, men kjettinger @Genta….
Vet ikke hva som har skjedd med Bjørnveien siden jeg bodde på Holmen, men som du selv skriver så er jo ikke hovedveiene så dårlige. Du får ta det rolig til du er ute i Stasjonsveien!
Hovedproblemet med piggdekk er jo nettopp at du kun trenger dem på 9 av 10 kjøreturer, men da trenger du dem virkelig. Kan du leve med det faktum at piggfrie dekk er best på de 9 kjøreturene, og mye dekkstøy, så er det jo bare å velge piggdekk.
På sånt føre er piggfritt fantastisk. Når man skal kjøre bil på en ishockeybane som i gata til @Genta så må nok kjetting til. Minst.