Bilsnakk

1000021188.jpg


Min gamle Alfa hadde også annen farge foran.
 
OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?

Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.

Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...

Kjør debatt! Følelser og fakta!
 
Som du sier finnes det ikke et rett svar. Du må velge mellom piggfritt som er best/like bra i 95% av tilfeller, eller pigg som er bedre på klink is som man har noen ganger i året. Klink is er jo noe som er glatt uansett om man har pigg eller piggfritt, men pigg biter jo litt bedre. For min del veier piggfrie egenskaper tyngre, men jeg kjøpte et sett med hurtigkjetting jeg kan bruke om det blir for ille (299kr). Skal sies at de ikke har vært brukt på 6 år, så det sier jo litt om hvor ofte jeg trenger mer enn vanlig piggritt.
 
Som du sier finnes det ikke et rett svar. Du må velge mellom piggfritt som er best/like bra i 95% av tilfeller, eller pigg som er bedre på klink is som man har noen ganger i året. Klink is er jo noe som er glatt uansett om man har pigg eller piggfritt, men pigg biter jo litt bedre. For min del veier piggfrie egenskaper tyngre, men jeg kjøpte et sett med hurtigkjetting jeg kan bruke om det blir for ille (299kr). Skal sies at de ikke har vært brukt på 6 år, så det sier jo litt om hvor ofte jeg trenger mer enn vanlig piggritt.
Syns det er vanskelig, men burde ikke være det. Logisk er å være sikrest 95 % av tiden. Samtidig så er is så brutalt og kan komme brått på. Hvis jeg vet det er glatt er det enkelt å kjøre sakte, men den ene svingen i skyggen ved siden av elva…
 
OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?

Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.

Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...

Kjør debatt! Følelser og fakta!
Piggfri 100%

Har ikke hatt en pigg på noen av bilene mine på 15 år. I mine øyne er pigger falsk trygghet og unødvendig støy. De 2-3 dagene piggene kanskje har en bedre effekt er det gjerne meldt om glatt føre og da får man heller ta det litt rolig.
Dette gjelder både privat og næring for mitt vedkommende.
 
OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?

Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.

Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...

Kjør debatt! Følelser og fakta!

Har alltid kjørt piggfritt, men så bor jeg en liten time utenfor Oslo der jeg jobber, og har ikke hytte.

Den eneste gangen jeg virkelig har hatt utfordring, er i nysnø til opp Hafjell med en BMW med bakhjulstrekk.
Ikke sikkert piggdekk hadde utgjort noen forskjell heller...

Det er kort vei til hovedveier, og hvis det er holke hjemme eller på hovedveier, er det uansett best å la bilen stå (KAOS!), hvilket jeg har mulighet for (tog/hjemmekontor). Har således egentlig ikke testet mye piggfritt på rent holkeføre.

Men firehjulstrekk er gull på de verste dagene, særlig den siste lille oppoverbakken hjem som aldri er brøyta før jeg kommer hjem fra jobb.

Så - med mindre man MÅ ut av huset på holkeføre; Piggfritt.
Et alternativ er også piggfritt på hovedbil, piggdekk på bil nr. 2. :p
 
OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?

Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.

Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...

Kjør debatt! Følelser og fakta!

Bor i Oslo og færdes her.
Mitt svar er pigg, pigg, og pigg på alle fire hjulene.

Jeg kjørte piggfritt i to sesonger etter at jeg kjøpte en bil hvor det fulgte med nye piggfrie. Det som var spennende å prøve første vinteren ble en nedtur. Jeg hadde jo problemer med å komme inn garasjen! (OK, det er en fellesgarasje hvor folk (les amatører?) gir gass for å komme inn når det er glatt). Ellers så var dette ikke samme trygghetsfølelse. Den påfølgende vinteren følte jeg det var litt ille å hive så nye dekk, så jeg gav dem en sjanse til, før de kunne hives med "god" samvittighet.

Jeg anbefaler ikke piggfritt til venner!

Siden jeg skal kjøre bilen selv og ønsker å kunne gjøre det om vinteren så er det kun piggdekk som gjelder. Piggfritt støyer mindre, men tar det igjen med utrygghet.

(OK jeg hadde piggfritt på MX5'n. Jeg gadd ikke betale piggdekkskatt på den. Jeg må bare innrømme at de piggfrie dekkene var herlige på sommerføre. De er så myke at det gikk fint å komme sidelengst gjennom svingene. Men med hensyn til bremselengde og sikkerhet så anbefaler jeg ikke piggfritt på sommerføre heller til venner....)

8
 
Bor i Oslo og færdes her.
Mitt svar er pigg, pigg, og pigg på alle fire hjulene.

Jeg kjørte piggfritt i to sesonger etter at jeg kjøpte en bil hvor det fulgte med nye piggfrie. Det som var spennende å prøve første vinteren ble en nedtur. Jeg hadde jo problemer med å komme inn garasjen! (OK, det er en fellesgarasje hvor folk (les amatører?) gir gass for å komme inn når det er glatt). Ellers så var dette ikke samme trygghetsfølelse. Den påfølgende vinteren følte jeg det var litt ille å hive så nye dekk, så jeg gav dem en sjanse til, før de kunne hives med "god" samvittighet.

Jeg anbefaler ikke piggfritt til venner!

Siden jeg skal kjøre bilen selv og ønsker å kunne gjøre det om vinteren så er det kun piggdekk som gjelder. Piggfritt støyer mindre, men tar det igjen med utrygghet.

(OK jeg hadde piggfritt på MX5'n. Jeg gadd ikke betale piggdekkskatt på den. Jeg må bare innrømme at de piggfrie dekkene var herlige på sommerføre. De er så myke at det gikk fint å komme sidelengst gjennom svingene. Men med hensyn til bremselengde og sikkerhet så anbefaler jeg ikke piggfritt på sommerføre heller til venner....)

8
Noen som har kjørt ute i Oslo i kveld? Ser ikke glatt ut, men smågatene er glasert. Kjørte pent, men skvatt allikavel over hvor langt jeg skled for å stoppe (20km/t slakt nedover). Stor forskjell med stor S ift pigg. Søndag kveld var også gatene glassert etter kulde, sludd, regn. Slik er det hele vinteren. Vurdere sterkt pigg igjen ja:( Snøføre er forutsigbart og fint, ser for meg piggfritt er best, men is og smågater som er polert foran alle kryss. Ikke bra.

IMG_9905.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Eg har stort sett kjørt Piggdekk i alle år. Mest pga eg har hatt tyngre suv type biler og drar endel henger. Nesten samtlige biler har blitt levert med piggfrie og like ofte har eg bytta berre noken veker inne i vinterføret.
Men no har eg då piggfrie dekk på Bmwen som faktisk har fått meg til å stusse litt .

Eg er altso ikkje lenger like sikker.
Ja eg har pendla siste ukene langs indre kysten av midtre vestlandet med 4 mindre fjelloverganger på ruta. Vi har hatt 50cm snø på 2 dager, 12 minusgrader etterfulgt av regn , slaps og is. . Foreløpig har det gått helt greit. Eg rekker ferjene og har kun hatt et par ganger der eg har mista grepet et lite sekund eller 2 i islagt sving der farten uansett var lav.
Dekka er nokre 5år gamle continental , med relativt bra mønster.
Eg skal gi dei nokre veker til før eg bestemmer meg.
 
Noen som har kjørt ute i Oslo i kveld? Ser ikke glatt ut, men smågatene er glasert. Kjørte pent, men skvatt allikavel over hvor langt jeg skled for å stoppe (20km/t slakt nedover). Stor forskjell med stor S ift pigg. Søndag kveld var også gatene glassert etter kulde, sludd, regn. Slik er det hele vinteren. Vurdere sterkt pigg igjen ja:( Snøføre er forutsigbart og fint, ser for meg piggfritt er best, men is og smågater som er polert foran alle kryss. Ikke bra.

Vis vedlegg 385534
Off topic, men hvor i alle dager er kommunens mannskaper hen når det er sånne føreforhold i bebygd strøk??? Dette været har jo vært forutsett i over en uke. Dette burde jo vært saltet/strødd for lengst.
 
Off topic, men hvor i alle dager er kommunens mannskaper hen når det er sånne føreforhold i bebygd strøk??? Dette været har jo vært forutsett i over en uke. Dette burde jo vært saltet/strødd for lengst.
Hovedtraseene hvor busser og det meste av trafikken går er bare, sjure og fine (trolig pga mye kjøring). Sjekk google: Stasjonsveien mye trafikk, ok. Bjørnveien lite trafikk, speil. Salt, brøyt og strø prioriteres naturlig nok der buss og flest er. Også varierer fører veldig, vanskelig å kreve sjure småveier.
 
Hovedtraseene hvor busser og det meste av trafikken går er bare, sjure og fine (trolig pga mye kjøring). Sjekk google: Stasjonsveien mye trafikk, ok. Bjørnveien lite trafikk, speil. Salt, brøyt og strø prioriteres naturlig nok der buss og flest er. Også varierer fører veldig, vanskelig å kreve sjure småveier.
Vanskelig ja - men kommunene har faktisk en plikt om å opprettholde adekvat friksjon og føreforhold på alle kommunale veier. Europaveier og riksveier ligger under Statsens vegvesens ansvar og Fylkesveier under fylkeskommunalt ansvar. Så at de er bedre er ingen overraskelse da de tar dette litt mer på alvor en kommunene som såvidt ofrer et motvillig salt/sandkorn hvis noen klager.
Det bildet du viser er jo helt skandaløst!
 
Redigert:
Du trenger ikke piggdekk, men kjettinger @Genta….

Vet ikke hva som har skjedd med Bjørnveien siden jeg bodde på Holmen, men som du selv skriver så er jo ikke hovedveiene så dårlige. Du får ta det rolig til du er ute i Stasjonsveien!

Hovedproblemet med piggdekk er jo nettopp at du kun trenger dem på 9 av 10 kjøreturer, men da trenger du dem virkelig. Kan du leve med det faktum at piggfrie dekk er best på de 9 kjøreturene, og mye dekkstøy, så er det jo bare å velge piggdekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Du trenger ikke piggdekk, men kjettinger @Genta….

Vet ikke hva som har skjedd med Bjørnveien siden jeg bodde på Holmen, men som du selv skriver så er jo ikke hovedveiene så dårlige. Du får ta det rolig til du er ute i Stasjonsveien!

Hovedproblemet med piggdekk er jo nettopp at du kun trenger dem på 9 av 10 kjøreturer, men da trenger du dem virkelig. Kan du leve med det faktum at piggfrie dekk er best på de 9 kjøreturene, og mye dekkstøy, så er det jo bare å velge piggdekk.
Nettopp dilemmaet:)
Har bodd i området siden 2012, kona siden forrige årtusen. Blir bare værre. Og betydelig mye mer is enn eks nede på Smestad. Store lokale forskjeller.
Kjører minst mulig, men selv bussen måtte gi opp både opp og ned ved Grimelundsbakken flere ganger i fjor vinter...
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere