Hei, jeg er ny her (introduserte meg før idag) men tenkte jeg skulle dele en litt morsom men bisarr opplevelse i forbindelse med mitt siste klokkekjøp. Dette skjedde i Juli 2007.... i Paris....
Jeg hadde mailet litt med ulike forhandlere i forkant og hadde en prioritert rekkefølge på hvem jeg skulle besøke først osv... Main target: IWC Aquatimer 2000 automatic i titan (og titan lenke).
Dette ble en merkelig opplevelse. Etter å ha sett på hjemmesidene til disse stedene var jeg overbevist om her jobbet ALVORLIGE menn og kvinner, seriøse folk man ikke kunne "forhandle" med.
Så... bekledd med min Omega Seamaster Planet Ocean 45,5mm og skjorte med
korte armer toget vi (hadde med kjæresten) ivei. Det var jo bare å bare gå rett inn i butikken. Trodde jeg.
Neida. Først skulle en sikkerhetsvakt "sjekke" oss inn. Litt startvansker. Problemet var vel at vi så
ut som turister (noe vi også i tillegg var) men han fikk raskt øye på Omegaen.... dette så til å fjerne alle problemer med vår "turist-status".
Vi kom rett inn og en selger materialiserte seg. Denne viste seg
etterhvert å være innehaveren av butikken. En meget hyggelig kar. Såååå..... hadde vi en lang og god
samtale om klokker, urverk og diverse... kaffe og kaker kom på bordet og
selv sikkerhetsvakten fikk luftet sine meninger.... Det var sånn at når en
kunde var inne (ihvertfall i DENNE butikken) så slapp de ikke inn flere.
Har ikke opplevd det i noen andre storbyer eller "boutiquer".
I tillegg IWC var de også AD på Panerai og jeg ble sterkt fristet av en PAM005, det
samme med Chopard Mille Mignlia Gran Turismo som jeg virkelig digger.
Vel, etter mer snikksnakk ble det til at jeg ville gå for aquatimeren jeg i utg.punktet hadde bestemt meg for. Luringen gikk umiddelbart igang med å size til lenken... tok det vel for gitt at salget var i boks... MEN gliset ble borte da jeg begynte å prute eller forhandle som jeg kaller det... Han ville ikke selge den for mindre enn det som sto på prislappen. End of story eller Le jeux son fait siden vi er i Paris da.
Så etter mer kaffe og snakk ble det til at jeg og min kjæreste sa takk for
oss og forlot butikken. Etter å ha gått 5 meter hørte vi det ropte bak
oss. Da kom han etter oss på gaten og foreslo at vi hver for oss skulle
skrive opp en pris (i Euro) på et papir og så sammenligne. Jeg skulle
skrive opp det meste jeg ville gi, så skulle han skrive opp det minste han
kunne la den gå for. Wicked game.....
Ok... så min grense var vel 3.100 euro og på hans lapp sto det 3.500 euro
så vi ble "enige" om 3.300 euro. Papirer ble skrevet og esker hentet frem.
Jeg fikk til og med pratet til meg en IWC jakke, cap og en sånn
nøkkelhengersak som senere viste seg å være med Bell & Ross logo, but who cares?
Av redsel for å bli frastjålet posen med klokken og eske, tok jeg den
heller klokken på den andre armen. Så da jeg gikk rundt i Paris den dagen hadde
jeg en Omega PO XL på den ene armen og en IWC AT 2000 titan på den
andre.... så vel rimelig dumt ut....
Så det er min historie om hvordan det kan være å kjøpe klokken du har lyst
på fra en "eksklusiv" AD i klokkedistriktet i Paris. Ikke så ulikt
markedet i Thailand eller Kina egentlig.....
Jeg har bilder av meg selv MED klokkene på via min hjemmeside. Dette er ikke en klokkeside, men en side for å promotere mitt studio. I bildegalleriet er det allikevel bilder av meg med ulike klokker. Moderator for heller fjerne dette om jeg bryter noen regler...
http://www.espenkraft.com
EK
Jeg hadde mailet litt med ulike forhandlere i forkant og hadde en prioritert rekkefølge på hvem jeg skulle besøke først osv... Main target: IWC Aquatimer 2000 automatic i titan (og titan lenke).
Dette ble en merkelig opplevelse. Etter å ha sett på hjemmesidene til disse stedene var jeg overbevist om her jobbet ALVORLIGE menn og kvinner, seriøse folk man ikke kunne "forhandle" med.
Så... bekledd med min Omega Seamaster Planet Ocean 45,5mm og skjorte med
korte armer toget vi (hadde med kjæresten) ivei. Det var jo bare å bare gå rett inn i butikken. Trodde jeg.
Neida. Først skulle en sikkerhetsvakt "sjekke" oss inn. Litt startvansker. Problemet var vel at vi så
ut som turister (noe vi også i tillegg var) men han fikk raskt øye på Omegaen.... dette så til å fjerne alle problemer med vår "turist-status".
Vi kom rett inn og en selger materialiserte seg. Denne viste seg
etterhvert å være innehaveren av butikken. En meget hyggelig kar. Såååå..... hadde vi en lang og god
samtale om klokker, urverk og diverse... kaffe og kaker kom på bordet og
selv sikkerhetsvakten fikk luftet sine meninger.... Det var sånn at når en
kunde var inne (ihvertfall i DENNE butikken) så slapp de ikke inn flere.
Har ikke opplevd det i noen andre storbyer eller "boutiquer".
I tillegg IWC var de også AD på Panerai og jeg ble sterkt fristet av en PAM005, det
samme med Chopard Mille Mignlia Gran Turismo som jeg virkelig digger.
Vel, etter mer snikksnakk ble det til at jeg ville gå for aquatimeren jeg i utg.punktet hadde bestemt meg for. Luringen gikk umiddelbart igang med å size til lenken... tok det vel for gitt at salget var i boks... MEN gliset ble borte da jeg begynte å prute eller forhandle som jeg kaller det... Han ville ikke selge den for mindre enn det som sto på prislappen. End of story eller Le jeux son fait siden vi er i Paris da.
Så etter mer kaffe og snakk ble det til at jeg og min kjæreste sa takk for
oss og forlot butikken. Etter å ha gått 5 meter hørte vi det ropte bak
oss. Da kom han etter oss på gaten og foreslo at vi hver for oss skulle
skrive opp en pris (i Euro) på et papir og så sammenligne. Jeg skulle
skrive opp det meste jeg ville gi, så skulle han skrive opp det minste han
kunne la den gå for. Wicked game.....
Ok... så min grense var vel 3.100 euro og på hans lapp sto det 3.500 euro
så vi ble "enige" om 3.300 euro. Papirer ble skrevet og esker hentet frem.
Jeg fikk til og med pratet til meg en IWC jakke, cap og en sånn
nøkkelhengersak som senere viste seg å være med Bell & Ross logo, but who cares?
Av redsel for å bli frastjålet posen med klokken og eske, tok jeg den
heller klokken på den andre armen. Så da jeg gikk rundt i Paris den dagen hadde
jeg en Omega PO XL på den ene armen og en IWC AT 2000 titan på den
andre.... så vel rimelig dumt ut....
Så det er min historie om hvordan det kan være å kjøpe klokken du har lyst
på fra en "eksklusiv" AD i klokkedistriktet i Paris. Ikke så ulikt
markedet i Thailand eller Kina egentlig.....
Jeg har bilder av meg selv MED klokkene på via min hjemmeside. Dette er ikke en klokkeside, men en side for å promotere mitt studio. I bildegalleriet er det allikevel bilder av meg med ulike klokker. Moderator for heller fjerne dette om jeg bryter noen regler...
http://www.espenkraft.com
EK