Blancpain brukt av norske styrker ?

Jeg stusset også over den. Hadde vært kult å se det dokumentert :D

Jeg måtte i så fall kjøpt en, uansett pris. Så kanskje best om ingen finner ut.

Onkelen min som har jobbet i de fleste grenene innen Forsvaret har en Fifty Fathoms.
Hvor han har plukket den opp er jeg usikker på, han jobbet hovedsaklig i hæren til han ble flyttet over til NATO.

Kan spørre han neste gang jeg møter han.:D

Onkelen min som har jobbet i de fleste grenene innen Forsvaret har en Fifty Fathoms.
Hvor han har plukket den opp er jeg usikker på, han jobbet hovedsaklig i hæren til han ble flyttet over til NATO.

Ser frem til å høre historien! :)

Nydelige klokker! Ser at de skriver i artikkelen at Fifty Fathoms ble unfanget før Rolex Submariner. Begge ble laget i 1953, men jeg trodde den almenne oppfatningen var at Rolex var først? Finnes det noe endelig svar på dette?

Er ikke dette spørsmålet for viktig til å utsettes til neste familietreff? Tror du må ringe han etter middag...:)

Jeg tror ikke konsensusen er helt klar på den, topale. Jeg har lest mange steder at Rolex kopierte endel elementer fra FF, men ble lansert først likevel.

From what I understand there's never been much real resolution to the FF/Sub debate. From what I recall the Sub was announced first (Basel '53?) but the FF was delivered first in small numbers to French military. Whether that constitutes a true "market release" is where the question gets a little sticky, and as I understand it Rolex is typically given credit for fisrt bringing a proper dive watch to the civilian market. This is based on a rather foggy understanding on my part though, so don't quote me. Personally, I consider the FF and Sub to be contemporaries and close enough in release to be considered relative equals.

(Fra MWR forum.)

Ikke offisielt innkjøpt, men litt mer uoffisielt kanskje? Det gjør det hele enda litt mer spennende :D Her kan vi på TS rett og slett snakke et ur opp i skyhøye priser! GO FOR IT!

WTB neste nå.

Det står jo også i artikkelen at den ble brukt i hele norden, men til nå har jeg aldri sett det kommentert på danske eller svenske forum. Må desverre si meg enig i skepsisen som råder.

Ser frem til å høre historien! :)

Fikk svar på SMS, han hadde kjøpt den under tiden han jobbet i Forsvaret.
Han sa også at den ikke har blitt gitt til soldater, så det er nok oppspinn.

Siden han alltid har vært interessert i klokker, og han har jobbet som bataljonssjef her og der vet han sikkert hva han prater om.:)

Ja ja. Ingen historie. Men det gjør ingenting. :D
Jeg ønsker meg fremdeles en Blancpain FF.