Blancpain brukt av norske styrker ?

Hmmhm.....sikkert en hyggelig onkel, men tillegg nå ikke en bataljonssjef den viten du viser til! ;)
Jeg er hærmann,- say no more! :cool:

Jeg snakket med min bror (du vet vel kanskje hva han driver med, Brio?), han mente det aldri var delt ut klokker av denne kaliber til soldater i Norge.;)

Dette uret er ikke offisielt innkjøpt av Forsvaret, men noen avdelinger kjøper inn diverse utstyr lokalt for å dekke spesifike operasjonelle behov.

Det er med dette ikke umulig at en liten mengde av denne typen ur er innkjøpt nettopp av denne grunn.

(Eller så er det mange fabrikanter som skryter på seg Forsvaret som bruker av sine produkter uten at dette er tilfelle.)

Siden det virker som om det sitter noen med kunnskap om/fra forsvaret her:

Er det noen klokker som kjøpes inn "offisielt" - og i tilfelle hvilke?
Hva med spesialavdelinger - er det noen klokker som i nyere tid/i dag benyttes mye i forsvaret?
Håper ikke alle løper rundt med sort G-shock ;)

Vi fikk ikke utdelt noen klokke, hverken i 2.Bn eller som STING. Men alle gutta i min tropp tuslet rundt med forskjellige varianter av digitale klokker av ymse kvalitet. Mye Polar vet jeg. med hederlig unntak av han korpulente mekanikeren med russisk stridsvognkommandørklokke for leir og seiko for felt.

Siden det virker som om det sitter noen med kunnskap om/fra forsvaret her:

Er det noen klokker som kjøpes inn "offisielt" - og i tilfelle hvilke?
Hva med spesialavdelinger - er det noen klokker som i nyere tid/i dag benyttes mye i forsvaret?
Håper ikke alle løper rundt med sort G-shock ;)

Frodo > ;) yes!
G4RM > Jeg mener bestemt at Forsvaret ikke har kjøpt inn noen offiselle armbåndsur.
EiK > Noen avdelinger har sikkert gjort "lokale" mindre innkjøp av slikt nødvendig utstyr. Regner med at det i så fall har vært "plast"-ur av typen quartz Casio o.l.

Min stedatter :Dtj.gjorde ved KJK ifjor og fikk utdelt en grønn Casio, noe hennes medsoldater også fikk..

EiK > Noen avdelinger har sikkert gjort "lokale" mindre innkjøp av slikt nødvendig utstyr. Regner med at det i så fall har vært "plast"-ur av typen quartz Casio o.l.

Kan bekrefte dette ang "plast" ur av typen Casio - brukes på MDK...

Da jeg var inne vet jeg at minedykkerne og marinejegerne hadde digitale Casio, mens oss dødelige fikk utdelt seiko-dykkere (quartz) med DFS + et ID nummer gravert på siden av urkassen, som selvsagt måtte leveres inn etter endt tjeneste..... min lå og støvet på lugaren, mens citizen diveren fikk være med på all morroa

Jeg la merke til noen quartz dykkere fra Seiko hos minedykkerne som tjenestegjorde ombord på fartøyet jeg var på. Spurte min NK(som har fartsstid i MDK og er litt klokkeinteressert) om saken ettersom han hadde lik. Han sa at de var noe ræl de hadde på lager, ellers gikk det G-Shock og Suunto. La også merke til at han ene instruktøren på et kurs hos MDK hadde en forholdsvis sliten Breitling Seawolf som hadde vært gjennom mye.

Ahhhhh, minner.............

Hvis noen har lyst til å ringe og spørre :);

KNM Tordenskjold
Dykker- og froskemannskolen
Telefon: 55 50 33 44
Faks: 55 50 37 92
e-post: knmt.dfs.ledelse@mil.no

20 år siden: Om det ble delt ut/lånt ut noen klokker husker jeg ikke, men det som var VERSTING uret, og som gjaldt blant dykkerne var i hvert fall citizen! Men hukommelsen kan jo være sviktende da.................

For 30 år siden .....

20 år siden: Om det ble delt ut/lånt ut noen klokker husker jeg ikke, men det som var VERSTING uret, og som gjaldt blant dykkerne var i hvert fall citizen! Men hukommelsen kan jo være sviktende da.................

De som bestod minedykker kurset på DFS fikk utlevert Seiko Diver (150 m) til bruk i tjenesten. Bezel vribar i begge rettninger (den gang), men med click. Pepsi bezel (rød og blå) og Seiko orginal gummi reim (ikke silikon).

Glemte jo helt ut å nevne at Seikoen selvfølgelig var av quarts typen. Mekaniske klokker, eller automatic som vi sa den gang, var overhode ikke populære.