Blancpain Fifty Fathoms - Artikkel i Lettres du Brassus

Medlem
3. aug. 2009
Sted
Planet Earth
Heisann!

Da jeg mottar et meget innholdsrikt og hyggelig magasin fra Blancpain ca hver 3. måned - og samtidig vet det er en del Blancpain Fifty Fathoms-interesserte hardcore afficionados her ute - tenkte jeg å dele en meget interessant artikkel om nettopp dette ikon av et ur fra siste utgave.

095d571a.jpg

Muligvis er det flere som mottar magasinet; - "Lettres du Brassus" fra Blancpain, og allerede har lest den, men i utgaven jeg fikk i forgårs (Issue 09), står nevnte artikkel å lese.
Ettersom Fifty Fathoms fyller en så sterk historie hos Blancpain, ble det ifm dette urets over 50 års virke laget en 15 siders reportasje, som dekker arrangementet Blancpain hadde i denne anledning.

Jeg har jo selv hatt en Fifty Fathoms Air Command, og vil alltid ha et spesielt forhold til Blancpain som manufaktur. En gang vil jeg nok også skaffe meg en ny Blancpain. I denne artikkelen er det diver´n som gjelder, og jeg erindrer vi har en og annen her på sonen av disse.

Ifall det er av interesse; - enjoy!

Jeg har ikke tilgang på scanner her jeg befinner meg, så jeg tok likegodt bilde av sidene. :D

166b6487.jpg

072d0aa8.jpg

a05b9719.jpg

01f88f98.jpg

bbc4c193.jpg

e9670f65.jpg

63ef344a.jpg

f8d4ab11.jpg

82218eb0.jpg

d96b7d83.jpg

7b670c54.jpg

d8f66aac.jpg

94aa9f01.jpg

2e152b02.jpg

Spennende :)

Hvordan gjør man seg fortjent til slike magasiner? Må man handle hos dem?

Spennende :)

Hvordan gjør man seg fortjent til slike magasiner? Må man handle hos dem?

Jeg vil mene en email til Monsieur Jaquier hos Blancpain i Sveits vil hjelpe på den saken.
Uten at du handler eller eier, vil jeg likevel mene Blancpain er hyggelig nok til å inkludere en potensiell kunde i Norge i sitt register.

Sender deg den på PM.

PS!
Er det flere som er interessert, så bare gi meg et hint om det.
:cool:

Flott artikkel!

Skal ha en BP FF igjen..!

Enig!
Det er flotte ur.

Morsom kommentar den legendariske Robert Maloubier gir journalisten med Rolex Submariner 5513:
-"I worked on the creation of a diving watch much better than that!"...

Vi får vel tro ham på det....;)

Veldig interessant artikkel, takk for at du deler. Over hundre forskjellige
variasjoner av FF, herregud. Det er en jungel der "ute":rolleyes:

Takk for at du tar deg bryet med å poste disse bildene, Moore :)

Alltid kjekt å lese om Fiftyen. Her er også en litt kort, men grei gjennomgang av historien.

Morsom kommentar den legendariske Robert Maloubier gir journalisten med Rolex Submariner 5513:
-"I worked on the creation of a diving watch much better than that!"...

Vi får vel tro ham på det....;)

Ingen dum påstand det der. 5513 hadde bi-directional bezel når den kom ut, noe som kunne medføre at, dersom man var uheldig, kunne vri bezelen clockwise utilsiktet under dykket og gjøre bunntiden kortere enn den egentlig var. Resultatet blir bends eller trykkfallsyke på norsk, og kan være fatalt.

Blancpain derimot, lanserte Fiftyen ett år før Submarineren, og hadde uni-directional bezel som gjorde at dersom man skulle være så uheldig å få vridd bezelen utilsiktet så ville resultatet være en lengre bunntid enn man egentlig hadde. Med andre ord en sikkerhet og mer konservativ løsning.

Rolex innså dette senere og innførte uni-directional bezel på alle dykkerurene sine.

Uffda ser ut som en Fifty Fathoms må inn i samlingen etterhvert, virkelig nydelige ett par av de vintage diverne.
Evt en anniversary :D den var lekker og jeg likte størrelsen.

Artig historie. Morsomt dette med forskjellige merkenavn på skivene. LIP lagde faktisk kvalitetsklokker den gang med egne verk.

Bump!

Noen som visste dette - og aner hva som har skjedd med den norske batchen...? Der snakker vi Grail :)

Beyond the French diving units the 50 Fathoms was also adopted by the Israeli, German, Swedish, Norwegian, Danish, Finnish, and most famously, American fighting forces. When the Americans were looking for a dive watch, there was a resolute "Buy American" policy for all units - so no watch with "Blancpain" on the dial would ever pass muster. So, an American company named Tornek-Rayville took the 50 Fathoms and rebranded it - they may or may not have replaced the Swiss jewels with American jewels for good measure. About 1000 Tornek-Rayville 50 Fathoms were produced, and most were destroyed by the Navy at the end of the commission, so they are indeed very hard to find.

A Historical Look At The Blancpain Fifty Fathoms + Live Photos Of Some Early Classics — HODINKEE - Wristwatch News, Reviews, & Original Stories

Nesten litt dårlig gjort å bumpe denne. Nå fikk jeg usannsynlig lyst på en FF.:p

Ser at Mikke er på bumper'n om dagen. Lite nytt her i det siste eller...?;)

Takk for at du deler Moore. FF har fasinert meg siden jeg først så den. Det var en No Radiation dial og den fikk pulsen til og øke en smule. Jeg legger meg inn i rekkene om at en sånn må jeg ha. Og som sagt før meg her, lysten blir ikke akkurat mindre av og lese en så fin artikkel som dette. :)