Blancpain?

HSR

Medlem
28. april 2011
Sted
Oslo
Noen her som kan fortelle litt om merket og/ eller har en slik? Modell er mindre viktig.

Opprinnelsen stammer fra 1735(!) og Jehan-Jaques Blancpain.

Merket er nok best kjent for sine dykkerur, som først gikk under navnet Tournek-Rayville. Disse dukket opp på 50-tallet som dykkerur for profesjonelle.
Etterhvert ble navnet Blancpain Fifty Fathoms rendyrket.

Blancpain gikk deretter konkurs på syttitallet under quartsrevolusjonen.
Jean-Claude Biver (Omega), blåste liv i merket igjen i 1983 og er nå en del av SWATCH Group.

Urene blir produsert enkeltvis av egen urmakermester.

Her er min fra ca 1970:
277de54f.jpg

Onkelen min har en Air command med blålilla skive som ser helt fantastisk ut, men som trenger service. Hvor bør han prøve? hvorfor er det så lite av de? Lav produksjon?

Hva ligger de egentlig på?

Onkelen min har en Air command med blålilla skive som ser helt fantastisk ut, men som trenger service. Hvor bør han prøve? hvorfor er det så lite av de? Lav produksjon?

Hva ligger de egentlig på?

Air Command er sinnsykt ettertraktet blant samlere. Aner ikke verdien. Men den ligger høyt om den er i ok original stand.

Urene blir produsert i meget små serier. Selv i dag lages kun ca 10 000 pr år. Rolex produserer til sammenligning mer enn det tidobbelte.

Jeg ville hørt med Alf Lie om service.
Men dette uret er så sjelden vare, at det er umulig å finne god informasjon om verken urverk eller årsmodeller.

Litt om Blancpain:
Ble (etter eget utsagn) etablert i 1735.
Gjenopplivet i 1983.
Har aldri produsert en quartz klokke.
Klokkene blir ikke produsert på "samlebånd" Hver klokke blir satt sammen av en urmaker fra begynnelse til ferdig produkt.
Bruker urverk fra Frédéric Piguet, som forøvrig deler en bygning med Blancpain.
Utga Fifty Fathoms i 1953. Klokken ble brukt av Jacques-Yves Cousteau under innspillingen av dokumentaren "'Le Monde du Silence".

I mine øyne er Blancpain noe av det flotteste klokke-verdenen har å by på.
En FF må jo være den ultimate dykkerklokken.:D

1735

Svogeren til broren min jobber faktisk som urmaker hos Blancpain og er en av kun to eller tre urmakere som lager toppmodellen 1735. Det tar ca. et år å lage alle de 745 delene for hånd og sette dem sammen.
Klokken blir peronslig overlevert fra urmakeren til kunden hvor enn han måtte befinne seg i verden.

Uret er ikke vanntett. Jeg ble fortalt at en arabisk prins/sjeik hadde det på seg mens han badet i svømmebassenget sitt. Det trengte vann inn i urverket og klokken måtte returneres til fabrikken, alle delene skrus fra hverandre, tørkes og skrus sammen igjen (selvfølgelig av den samme urmakeren som hadde laget klokken). Dette tok visst et par måneder.

Bruker urverk fra Frédéric Piguet, som forøvrig deler en bygning med Blancpain.

Kan du utdype litt, UJU? Bruker ikke BP in-house, eller går Frédéric Piguet (AP?) inn under in-house siden de deler bygning?

En Fifty står veldig høyt på min liste, og håper jeg en dag får muligheten til å eie en.

Kan du utdype litt, UJU? Bruker ikke BP in-house, eller går Frédéric Piguet (AP?) inn under in-house siden de deler bygning?

En Fifty står veldig høyt på min liste, og håper jeg en dag får muligheten til å eie en.

Frederic Piguet hadde lange tradisjoner som hoffleverandør for Blancpain, og ble såvidt jeg har forstått det kjøpt opp av Swatch Group i samme periode som de kjøpte Blancpain. For noen år siden overtok Blancpain formelt eierskap av FP, og FP er i dag en helintegrert enhet. I praksis vil urverkene til BP regnes som in-house, men de leverer også urverk til et knippe andre merker.

FP har etter det jeg vet ingen tilknytning til Audemars Piguet.

Frederic Piguet hadde lange tradisjoner som hoffleverandør for Blancpain, og ble såvidt jeg har forstått det kjøpt opp av Swatch Group i samme periode som de kjøpte Blancpain. For noen år siden overtok Blancpain formelt eierskap av FP, og er i dag en helintegrert enhet. I praksis vil urverkene til BP regnes som in-house.

FP har etter det jeg vet ingen tilknytning til Audemars Piguet.

Takk for oppklaringen, Juice.

Prøvde en Fifty Fathoms no radiation hos en meget hyggelig dame hos B & B i Geneve forrige uke. Samboeren måtte neste slepe meg ut fra butikken som et gråtkvalt barn i en lekebutikk. Vil ha!!! Hadde også gjort seg om vi fikk en AD i Norge snart også :grin:

Air Command er sinnsykt ettertraktet blant samlere. Aner ikke verdien. Men den ligger høyt om den er i ok original stand.

Urene blir produsert i meget små serier. Selv i dag lages kun ca 10 000 pr år. Rolex produserer til sammenligning mer enn det tidobbelte.

Jeg ville hørt med Alf Lie om service.
Men dette uret er så sjelden vare, at det er umulig å finne god informasjon om verken urverk eller årsmodeller.

Alf Lie her på forumet? blir vel dyr service slik det høres ut her?

Prøvde en Fifty Fathoms no radiation hos en meget hyggelig dame hos B & B i Geneve forrige uke. Samboeren måtte neste slepe meg ut fra butikken som et gråtkvalt barn i en lekebutikk. Vil ha!!! Hadde også gjort seg om vi fikk en AD i Norge snart også :grin:

Ooohhh... Hva lå den på i pris?

Jeg skal til Paris i sommer og der har de tre-fire BP AD´er. Gjett om jeg skal inn og titte :)

Ooohhh... Hva lå den på i pris?

Jeg skal til Paris i sommer og der har de tre-fire BP AD´er. Gjett om jeg skal inn og titte :)

Den ligger på 15100 CHF - 8% mva.. Hun kunne selge den til meg for ca 80' NOK. Stiv pris, men den satt utrolig godt :cool:

"No radiation" henspiller på den nye tributeutgaven, tenker jeg. Prisen stemmer i hvert fall bra overens med det jeg har blitt forespeilet tidligere.

Utrolig tøff.

Fifty-Fathoms-No-Radiations.jpg

Jeg har selv hatt en av de nye Blancpain FF, og selv om jeg fant ut at 45mm ble litt mye for meg etter hvert, så var det en fantastisk klokke med utrolig flott finish. Og saffirbezel trumfer både metall og kjeramisk bezel i min bok.

Kundeservicen er dessverre litt varierende i min erfaring. Bestilte en lenke til klokken min, og den var i bestilling i et år før jeg gav opp. At de er kjent for å være litt vanskelige, er nok også grunnen til at det foreløpig ikke finnes noen norsk AD.

Jeg var så heldig å få kjøpe meg en Blancpain air command for ikke så lenge siden - og kan fortsatt ta meg i å beundre flotte detaljer og super finnish uten å ane hva klokken er:D

2-6131FE40-1002550-800.jpg

Bildet ble tatt i dag med mobilkamera og yter desverre ikke klokken rettferdighet, men likevel...Når det gjelder service sa de i hvertfall på Tidemann i Oslo at de tok service på denne modellen, alternativet er så vidt jeg vet å få sendt den via Swatch Group til Sveits for stell og pleie.

Det er helt riktig som Santos sier den nye tributemodellen. Den har også kasse på 45mm, men jeg synes den føltes mindre enn en Panerai med 44mm kasse. Det lille jeg prøvde den synes jeg den var veldig behagelig og siden dette var en utstillingsmodell hadde remmen blitt formet litt mot for en som var helt ny.

Huff... nå sitter jeg her og fikler med visitkortet til B&B.

Det er helt riktig som Santos sier den nye tributemodellen. Den har også kasse på 45mm, men jeg synes den føltes mindre enn en Panerai med 44mm kasse. Det lille jeg prøvde den synes jeg den var veldig behagelig og siden dette var en utstillingsmodell hadde remmen blitt formet litt mot for en som var helt ny.

Huff... nå sitter jeg her og fikler med visitkortet til B&B.

Ok :)

Jeg har vært litt skeptisk til kassen på 45 mm, men har lyst til å prøve den på armen :)