Blir lume bedre etter hvert??

Medlem
24. mai 2011
Sted
Bergensområdet
Ja jeg maser om denne lumen, sorry...men da jeg kjøpt Certinaen var jeg skuffet over lumen. Selv etter vanlig charging under en lyspære i 30 sec forvant den rastkt. Men etter en uke på armen er den blitt merkbart bedre! Nå er den helt greit lesbar etter 8 timer i et mørkt rom, og etter en tur i solen ser jeg et grønnskjær i vanlig dagslys. Jeg er blitt veldig fornøyd, men er det vanlig at en klokke trenger tid på seg etter gud vet hvor lenge i boksen?

Etter min erfaring blir lumen bare svakere, hvordan du leser uret kommer an på ditt nattsyn, dette påvirkes selvfølgelig av lys og du må påregne sirka 30 minutter i totalt mørke for å oppnå ditt ideelle nattsyn. Det er viktig å huske på at nattsynet er svært forskjellig fra person- til person. Dette handler om tapper og staver i øyet og er ikke avhengig av normalsyn i dagslys hos optiker.
Tom

jeg innbiller meg at lume må lades opp litt ja, før den funker optimalt. Og sol lys er bedre enn annet lys. På Monsteret så lyser det "smågrønt" etter vanlig bruk i vestlandssol, men etter litt sollys er det reine leselyset. Man kan vell forsiktig si at det ikke har blitt mye leselys fra klokka i det siste, med det været vi har hatt på vestlandet :)