Solgt Breguet Type XX ref 3800 "first series"

Medlem
8. juli 2011
Sted
Norge
Ait, her kommer den. En favoritt som stort sett har ligget i safen de siste 2-3 år.

En ekte neovintage fra midten av det herlige 90-tall.
Grungen traff oss hardt de årene. De som ikke var like interessert i fett hår, skitne jeans og DocMartens kalte vi for sosser. Og en av disse sossene kjøpte nok denne Bregueten mens han lo av oss "latterlige ungdom nå til dags".
Og nå har jeg den altså. Circle of life.

Vel, nok mimring.

Breguet har antagelig en fransk tilnærming til serienumre, så det er ikke godt å si nøyaktig hvilket år denne klokken er produsert, men det var kun den første serien av legendariske ref.3800 som kom med forgylt lokk på skrukrone og 20 ATU (200m) vannresistens. Så klokken er ca 1995-1996.
Det forgylte lokket på kronen er det ikke ofte å se. Derfor er det også et mareritt å prøve å finne prisreferanser på denne klokken.
LENKE: Det gikk en på Christies tilbake i 2018, men denne hadde byttet visere. Det er den eneste andre klokken med forgylt krone jeg finner pris på.

Det var skiven jeg falt for når jeg kjøpte klokken. En ekte Big Eye, hvor alle subdials har forskjellig diameter. Matt sort og nydelig patinert tritium på timemarkører og visere.
Det hjalp også med domet glass og at logoen manglet strek over "t", som også er et av kjennetegnene på de tidlige 3800.

LENKE: Hvis du vil lese mer om Type XX og ref.3800, så finner du det på Monochrome.

Klokken er fra ca 1995
Diameter: 39,5 mm
Kasse: Stål
Skive: Sort, matt, ekte "Big Eye", og subjektivt sett nydelig kremgul patina.
Urverk: Cal. 582U, automatisk
Komplikasjoner: Tid, Flyback kronograf
Tilbehør: Breguet service boks, brun lærrem
Servicebehov: Ukjent

TS-Pris: XX.xxx

IMG-5163.jpg

IMG-5167.jpg

IMG-5169.jpg

Redigert: