Breguet fake eller ekte
Hallo der
alle clockofile/clockoholics, clockomaniacs og alle som har klokke-dilla.
"Klokkene ringer for dere", når der er sagt, så har jeg lyst til å være med på denne samtalen/debatt angående Breguet.
Som dere sikkert vet, Breguet har vært kopiert/faket. Enkelte ganger har det vært forsøk på å "gifte sammens"/koble sammens originale skiver på uorginale verk og originale verk på uorginale skiver osv osv.
Jeg prøver her å legge en del eksempler på det, se forøvrig linken som jeg legger til i første omgang. Som dere vil se er det dårlige kopier av Breguet, dog ganske gamle og et eksempel der er et forsøk å gifte sammens et verk ned en skive.
Den ene med den hvite porselenskive og navn Breguet er en dårligere kopi, tross inskripsjonene/referanser og stemplene her og der.
De to andre er finere kopier og man må ha god trening for å skille de fra en ekte. De har praktisert emaljeskiver og sølvskiver, men det som kjennetegner en ekte Breguet, er på verksiden (og under skiven).
George Daniels, den store engelske urmakermesteren, var en av de i Europa som fikset/reparerte mange Breguet klokker, så ble han så inspirert av det, at klokkene hans er på en måte en avart av Breguet.
Turid sin klokke/lommeur har mange referanser. Utifra kasse, skive' "halsen" på kasse og visere trekker i retning som en ekte.
Dog bildene er ikke så gode, alt må sees under lupe for å se om det er en 100% Breguet.
Som dere vil se fra bildene jeg har i linken, den ene som er ekte (med feil skive) har veldig høy kvalitet på løpeverket og kraften fra fjæra/kjede/inngripingen mellom tannhjulene frem til balansen er "firm" og perfekt, blå skruer og under skiven (den vises ikke på bildet) er slik Breuget lagde dem.
Kort sagt for å avslutte her, i første omgang så er Turids klokke interessant, men slik bildene er lagt, trekker i begge retninger.
Når det gjelder verdien av en sånn, er et annet kapittel.
Jeg fant ikke mine referansearkiv for å verifisere de tallene som er oppgitt. Jeg kunne holdt et langt foredrag om det, men ha en fin Klokkekveld og husk "klokkene ringer for dere"
Breguet Photos by Clockomaniak1 | Photobucket
Mvh
Clockomania K1
Her er en link til
http://s1024.photobucket.com/user/Clockomaniak1/library/Breguet 2?sort=3&page=1