breguet?

Disse tror jeg ganske bestemt ikke er laget av Breguet. Ligner på urverk som jeg har sett i flere lommeur fra perioden.

Men Breguet handlet visstnok også litt med ferdige verk (litt som enkelte merker og ETA), så man kan ikke utelukke at urene har gått via ham. Her må du nesten ta tydeligere bilder og kontakte Breguet direkte for å høre om de har noe mer informasjon.

Takk for tilbakemelding. Her er jeg novice, men jo mer man forsøker å sette seg inn i noe, jo mer interessant blir det. Urene har nok ligget i en skuff i mange år. Min mor ville nok visst hvor de kommer fra, men dessverre gikk hun bort i sommer og dermed blir det bare gjetninger. At de er kommet til Norge via Danmark er jeg imidlertid ganske sikker på.
Du råder til å ta kontakt med Breguet direkte, vil de vurdere bilder også, eller må man møte opp personlig?

I begynnelsen av sin karriere brukte Breguet denne typen spindel ur. Disse urene kjøpte han ferdig å bygde dem om til quarter repeatere. Han sluttet med å bruke disse verkene etter noen år. Da hadde han opparbeidet seg nok penger til å kunne produsere sine egne verk.

Pga. at disse enkle urene ble masseprodusert, og at Breguet brukte dem i starten, så har de blitt forfalsket med Breguet sitt navn i snart 250 år.

Når det gjelder denne Bregueten, så er det et par ting som ikke passer. Det første er skiva som det står Breguet a Paris.
Breguet brukte aldri "a Paris" på skivene sine. Han brukte det kun på verket. Formen på viserne stemmer heller ikke. Viserene han brukte er av den samme formen som du har på det andre uret. Dette kan jo selvsagt ha blitt byttet en gang i tiden etter en skade etc.

Når det gjelder selve verket så er det vanskelig. Den beste måten jeg kan se noe feil på er når jeg sammenligner bilder fra George Daniels sin bok The Art of Breguet. I boken er graveringene på verkene av navnet Breguet, ikke det samme som på graveringen av dette uret. Det skal også være gravert inn et nummer på verket, som jeg ikke ser på bildene.

Jeg er ingen ekspert, så min vurdering er ut i fra hva jeg ser og leser i bøkene om dette tema. Jeg vil nok også anbefale deg å ta en videre sjekk hos noen som kan gi deg et bedere svar.

Kilder:
George Daniels, The Art of Breguet.
Louvre edition, Abraham-Louis Breguet L´horlogerie à la conquête du monde.

Takk for meget opplysende svar. Esken urene ligger i virker å være orginal og tilpasset akkurat disse to urene. På innsiden av lokket står det Schoecklin som virket fra 1875 til 1895 og som angivelig satte sammen en del ur, men ikke hadde noen egenproduksjon. Jeg tror også at tiden kan stemme, dvs min oldefar generasjon. Har du noe kunnskaper til denne produsenten?