I begynnelsen av sin karriere brukte Breguet denne typen spindel ur. Disse urene kjøpte han ferdig å bygde dem om til quarter repeatere. Han sluttet med å bruke disse verkene etter noen år. Da hadde han opparbeidet seg nok penger til å kunne produsere sine egne verk.
Pga. at disse enkle urene ble masseprodusert, og at Breguet brukte dem i starten, så har de blitt forfalsket med Breguet sitt navn i snart 250 år.
Når det gjelder denne Bregueten, så er det et par ting som ikke passer. Det første er skiva som det står Breguet a Paris.
Breguet brukte aldri "a Paris" på skivene sine. Han brukte det kun på verket. Formen på viserne stemmer heller ikke. Viserene han brukte er av den samme formen som du har på det andre uret. Dette kan jo selvsagt ha blitt byttet en gang i tiden etter en skade etc.
Når det gjelder selve verket så er det vanskelig. Den beste måten jeg kan se noe feil på er når jeg sammenligner bilder fra George Daniels sin bok The Art of Breguet. I boken er graveringene på verkene av navnet Breguet, ikke det samme som på graveringen av dette uret. Det skal også være gravert inn et nummer på verket, som jeg ikke ser på bildene.
Jeg er ingen ekspert, så min vurdering er ut i fra hva jeg ser og leser i bøkene om dette tema. Jeg vil nok også anbefale deg å ta en videre sjekk hos noen som kan gi deg et bedere svar.
Kilder:
George Daniels, The Art of Breguet.
Louvre edition, Abraham-Louis Breguet L´horlogerie à la conquête du monde.