Breitling, Omega m.m. fra dødsbo

Takk for svaret. Skal prøve å legge ut litt bedre bilder, forhåpentligvis. Er ikke flink med å ta bilder av klokker.

Forstår godt at det ikke er så lett å få innpass i "stammesamfunn" når én ikke mestrer språket. Du spør hva jeg lurer på. Jeg har arvet klokker, lommeur, frimerker etc., og vet ikke hva jeg skal gjøre med dem. Skal de kastes, gis til noen som samler på dem eller selges? Jeg kan ikke svare da min kjennskap til klokker er overfladisk. Søk på nettet førte meg til Tidssonen.

Nå til bildene – Omega (diameter 34-35 mm uten krone); Breitling (diameter 33-34 mm uten krone), kjøpt senest 1938. Begge har ligget i skuffen i ca. 40 år.
Vis vedlegg 55670 Vis vedlegg 55671 Vis vedlegg 55672

Se der, det var bedre.

Breitlingen kan beholdes som kuriosa slik jeg ser det, den har nok ikke så mye verdi hverken fra et penge- eller samler-ståsted.

Omegaen derimot er interessant. Skulle gjerne ha hatt et bilde av verket, men jeg vil tippe at det kanskje tikker et cal. 30T2 i denne, og det er et velkjent og historisk viktig verk. Det er forløperen til kaliber 260 og 280. Fra Internet Horology Club 185:

"The Omega 30T2 is a movement caliber, used in a great many watches of the 1940s. This movement is likely responsible for much of Omega's reputation for quality and accuracy. The 30mm models were introduced in 1939, and found to be a highly adaptable base movement. Different versions were in production until 1963. The name derives from it's 30mm wide pillar plate. After 1949, Omega changed their movement nomenclature, and the same movements have three digit caliber numbers in the 260 and 280 ranges.

The standard 30T2 is a 15 jewel, manual wind movement with subseconds, but there are several variations (notably the 30T2RG variants) which bring the model up to chronometer status. There were also sweep seconds variants used in many military watches during World War Two. The British government ordered over 100,000 during the war, and a few found their way to the US Army."

Som @MINUTE_REPEATER sier er det en økende interesse for disse klokkene, tipper at du kan få rundt 3-4000 skulle du treffe riktig kjøper (ikke alle liker disse gamle klokkene på 35 mm). Men da for en som nettopp har hatt service, noe som koster 2-3000, så noe butikk kan man ikke si at det er, skulle du ønske å selge. At din er original og ikke restaurert trekker opp, da de fleste Omega-ene fra denne tiden har blitt nettopp restaurert. Det samme vil være tilfellet, skulle det være en tidlig 30T2 fra 1939 eller deromkring. Disse tingene, skulle de vise seg å være riktig, vil øke samle-verdien, som igjen kan øke interessen og prisen noe.

Men alt avhenger av at det er 30T2 selvsagt, som må bekreftes ved at man får sett verket.