Bring ringte på dørklokka igjen.....

Min datter var lite fornøyd med effekten av saltlaken, så nå ligger kassen i boks med et hardkokt egg. Jeg liker svært dårlig å leke med mat, men dette ansees som kunstnerisk utfoldelse, og da er allt lov ;)

...og sånn går nu dagan....

http://www.flickr.com/photos/65270776@N02/8282984793/

EDIT: Dette er nok en dårlig strategi for eventuelt videresalg av denne haien... Bra heading kunne vært: FS: Helson SD Bronzo, flott patina, både visuelt og luktmessig. Lukter gammel søndagsfrokost (aner ikke hvorfor- HELT SANT ASSA!!).

Få ett før / etter bilde da, så får vi se effekten. :)
Har handlet Helson selv, så trenger litt tips for å få perfekt patina.. Finnes det noen tråder som tar for seg dette?

Få ett før / etter bilde da, så får vi se effekten. :)
Har handlet Helson selv, så trenger litt tips for å få perfekt patina.. Finnes det noen tråder som tar for seg dette?

Tror ikke det er noen egen tråd for dette her på TS. Men det er jo bare å starte en ;)

Her er et bilde før saltlake og egg:

Untitled

Her er etter tre timer med egg. Stoppet behandlingen, og tror jeg vil ta tiden til bruk for resten. Ment som en cickstart:

IMG_1691

Redigert:
Først må jeg si at det var en helt rå klokke.

Deretter har jeg spørsmål rundt dette med Patina. Har lest det ordet på forumet her et par ganger, men aldri skjønt hva det er for noe.
Er det kun en metode for å påvirke finishen på klokken, og isåfall hvorfor?

For min del synes jeg den så bedre ut på før bildene, men regner med at dette er et spørsmål om preferanser.

Igjen må jeg berømme klokken, som må være den tøffeste dykkerklokken jeg har sett.

Først må jeg si at det var en helt rå klokke.

Deretter har jeg spørsmål rundt dette med Patina. Har lest det ordet på forumet her et par ganger, men aldri skjønt hva det er for noe.
Er det kun en metode for å påvirke finishen på klokken, og isåfall hvorfor?

For min del synes jeg den så bedre ut på før bildene, men regner med at dette er et spørsmål om preferanser.

Igjen må jeg berømme klokken, som må være den tøffeste dykkerklokken jeg har sett.

Patina for meg, er spor av "tidens tann". Antikviteter bærer spor av historie, gjennom sin imperfekte tilstand.
Når det kommer til min hulk, er ikke dette annet enn eksperimenter. I og med at kassen er av bronse, og at det er en dykker, er nok meningen at den skal skifte farge og sjateringer med årene. Bronse reagerer som kjent på salt. Det jeg har gjort er å cickstarte prosessen, for gi den et unikt preg. Det samme vil oppnås ved normal bruk over tid, bare ved å utsette den for luftforurensing, svette og annet.
Like eller ikke like- det er bare å pusse den ren med messingpuss, eller rett og slett legge den i noen timer i sitronvann eller ketsjup (det eneste fornuftige å bruke ketsjup til imo...), så blir den som ny. Intet å tape på å prøve m.a.o :)

Patina for meg, er spor av "tidens tann". Antikviteter bærer spor av historie, gjennom sin imperfekte tilstand.
Når det kommer til min hulk, er ikke dette annet enn eksperimenter. I og med at kassen er av bronse, og at det er en dykker, er nok meningen at den skal skifte farge og sjateringer med årene. Bronse reagerer som kjent på salt. Det jeg har gjort er å cickstarte prosessen, for gi den et unikt preg. Det samme vil oppnås ved normal bruk over tid, bare ved å utsette den for luftforurensing, svette og annet.
Like eller ikke like- det er bare å pusse den ren med messingpuss, eller rett og slett legge den i noen timer i sitronvann eller ketsjup (det eneste fornuftige å bruke ketsjup til imo...), så blir den som ny. Intet å tape på å prøve m.a.o :)

Jeg ser at den får litt mer personlighet når den får en annen finish. Morsomt å se prosessen. Vil også tro at dette forandrer utseende så betraktelig at et klokke man er lei av å ha på armen kan få et helt nytt liv med en slik "makeover" Dette må prøves en gang:)