bruk av automatic klokke

Medlem
22. april 2012
Innlegg
106
Er ein automatic klokke meir ømfintleg ved bruk? Tenker da å ha kun en(!!) klokke som går til alt. Eller må klokken tas av ved hogging av ved,hamring osv..? Rekner med at quartz klokker er fy fy 'her inne'!? Innspill mottas med takk.
 
Jeg har en Tag Heuer Aquaracer med quartz verk til 11k.

Strålende fornøyd med den og har fått god respons fra "WIS"-folka her inne :)

Men såklart.. det er litt mer med et mekanisk verk. Blir litt mer sjel og levende.
 
En automatisk klokke tåler det aller meste man foretar seg i hverdagen.. Ingen problem å hogge ved eller kjøre slalåm etc. Det er jo forskjell på automatiske klokker også. Feks et dressur med skinnreim vs en robust dykkerklokke med lenke..
 
Så en automatisk klokke er ikkje meir sårbar i daglig bruk enn 'tilsvarende' klokke i quartz utførelse?
 
Så en automatisk klokke er ikkje meir sårbar i daglig bruk enn 'tilsvarende' klokke i quartz utførelse?

Jo mer sårbar er den, men enig med Timekeeper i at å snekkre eller hogge ved ikke skal være noe problem. Om klokken skal brukes i et yrke der den får slag flere ganger til dagen, ville jeg derimot kansje ikke valgt en vanlig automatisk klokke. Da ville jeg enten sett etter en automatisk klokke som har "shock resistant" urverk, eller en quartz.
 
Certina sine ds'er er vel laget for en del 'juling'?!?

Jeg mener å ha lest at noen av de eldre Certina klokkene benyttet gummi rundt urverket som beskyttelse mot slag, men jeg vet ikke hvordan de nye er. Det får nesten noen andre svare på.

Eneste klokkene jeg sånn umiddelbart kan komme på som skal tåle en ekstra trøkk er Sinn UX eller Ball Hydrocarbon. Men da et du jo oppe i en høyere prisklasse også;) Men om du ikke tenker å bruke klokken til unormalt mye vedhogst, ville jeg ikke bekymret med unødvendig mye for dette. Kjøp deg heller en Seiko beater som du kan bruke til dette formålet:)
 
Driver ikkje akkurat så veldig mye med vedhogst men har jobb i industri samt holder på med diverse småjobber på kveldene..Klokka er på heile tida, kun av ved bading og dusjing. Titan er heilt ok likedan safirglass.
 
Har akkurat hatt noen gode motorsagøkter med min Rolex Sub-c LV, så røff behandling tåler sportsurene. Det er litt opp til deg hvor mye av riper osv du kan leve med. Dressklokker eller ur på lærreim egner seg IMHO dårlig til fysisk krevende aktiviteter.
 
Har en slektning som hogde ved med sin 73" GMT Master, endte med at rotoren løsnet. Han fikk litt snut fra urmakereren, men dette er mange år siden. Moderne automatiske ur tåler kanskje mere?
 
Mekaniske ur tåler det meste.

Men korte støt er de ikke veldig glad i.
F.eks hogging av ved og klapping. Golf, sier også noen.

Det være sagt så skal det nok en del til før det går gale.. Jeg er ikke redd for å bruke ett av mine automatiske ur til sånt noe.
 
Jeg har satt en italiensk gummireim på Certina DS First, og den utsettes for det meste av gårdsarbeid og på jobb i Nordsjøen. Den har badet i oljemud og hestedritt, den er med på slåmaskinen og skogsarbeid. Den har ikke så høyglanspolerte detaljer lenger, men det synes jeg bare er bra. Om den skulle bli ødelagt kommer jeg til å anskaffe en Damasko, den tåler vel mer enn de fleste andre klokker:

da36detail1gr0zx.jpg


Technical Specifications - Model DA36
Movement:
-ETA 2836-2, self-winding, mechanical movement
-25 jewels
-28,800 bph
-Shockproof according to DIN 8308
-Anti-magnetic according to DIN 8309

DA 36 functions:
-Hour, minute, permanent central sweep second
-Day/Date window with new, modified position

Case:
-Stainless steel, nickel-free, bead-blasted, entirely hardened
-Ice-hardened to guaranteed 60 HRC or 710 Vickers
-Integrated anti-magnetic inner cage, anti-magnetic to 80,000 A/m or 100 mT
-Sapphire crystal with anti-reflective coating on both sides, AR coating on the underside only, available on special request
-Crystal gasket resistant to UV radiation
-Solid screw back with O-ring Viton™ gasket
-All gaskets made from Viton™ which offers a premium chemical resistance and supersedes most other materials used in the watch industry
-Permanent lubrication of crown via lubrication cell
-Screw-down crown with protective shoulders, crown tube screwed into the case for easy maintenance (“System Damasko”)
-Crown, stem, and tube hardened to 60 HRC
-Water resistant to 10 bars/100 metres according to DIN 8310
-Crystal has a secure fit even in case of a sudden negative pressure.