Brukt eller ny?

Hvilken Sub er din favoritt?

• Stål

Stemmer: 32 71,1%
  • Gull/Stål

Stemmer: 3 6,7%
  • Gull

Stemmer: 10 22,2%

• Antall stemmer
    45
Medlem
9. juli 2016
Sted
Oslo, Norge
Jeg har funnet ut at drømmeklokken er en Rolex Sub gull/stål. Og tenker å kjøpe en snart. Det store spørsmålet er om det er værdt det å betale mer for noen klistremerker, eller om jeg skal gå for brukt. Og er det noen "second-hand dealers" dere han anbefale?
Axel

Slenger ved en liten undersøkelse, mitt valg er klart, liker best gull, men siden den er så dyr er gull/stål den som passer meg best.

Det er ingen nedre- eller øvre aldersgrense ved å bruke et ur i edelt metall, men du vil kanskje være mer utsatt for ran eller ytre påvirkninger ved ulike aktiviteter som 16-årig gutt? IMO........
Kanskje heller satse på en Seiko i doublè? :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: AxelChristensen
Tror korrekt svar er å kjøpe brukt. Og det er ofte ikke vanskelig å finne en brukt sub. Om det er TT (gull/stål) du helst vil ha, så holder de seg noe dårligere i pris enn modellene i kun stål (selv om de selvsagt likevel er dyrere). Kan til og med tenkes du kan få noe prisavslag på veiledende pris på modellene i gull/stål direkte fra butikk, noe som er temmelig vanskelig på modellene i stål. Men det kan være vanskelig å få på Rolex generelt.

Helt ærlig synes jeg personlig at til en på din alder er riktig valg en sub i stål. Men er også enig i at det ikke er noen aldersgrense på å bære klokker med gull. Ville dog ikke anbefalt helgull til en på din alder.

En stålsub med dato koster ca 75k ny. Du finner antakelig brukte fra 60-70, avhengig av om den feks er 5 eller 1 år gammel.

En delgullmodell får du kanskje ned mot 85-95 brukt, veil er ca 115-120k. Avhengig av alder og om du ønsker svart eller blå (sistnevnte litt dyrere).

Følg med på kjøp/salg sidene her på TS.

Legger ved noen bilder av mine. Er kun den blå i gull/stål jeg har nå av sub. Ellers har jeg en GMT BLNR som jeg også varmt kunne anbefalt til deg.

image.jpeg
Vis vedlegg 11868
image.jpeg
image.jpeg

Redigert:
Ville helt klart gått for brukt. Blir gjerne litt frem og tilbake med de første urene før man finner ut hva man liker og foretrekker. Greit med minst mulig tap ved å kjøpe brukt. Vil selv varmt anbefale 116710BLNR. Herlig kombo med polerte midtledd på lenke og en blåfarge i bezel som forandres hele tiden i forskjellig lys. Dette gjør at den skiller seg litt mer ut fra den gjengse sub, men likevel ikke mer enn at man må på nært hold for å se det. Anbefaler å få prøvd de forskjellige du vuderer på armen før du bestemmer deg. Mange som (ikke) tiltaler på bilder, men gir helt motsatt effekt når du får dem på håndleddet. Hadde en slik opplevelse før jeg gikk for BLNR. Synes den så helt ok ut på bilder, men etter en lokal GTG (Get together: samlig av klokkegalinger:rolleyes:) fikk jeg prøve en på armen, og var da helt solgt.

Passer til det meste av aktiviteter.

Enkelt spørsmål. Du er 16 og det eneste som betyr noe er å få pult. Mest mulig. Derfor skal du ha helgull sub, som kjent virker den som fluepapir på damene. Brukt eller ny? Samme det, velg det som tar kortest tid - her gjelder det å komme i gang med sjekkingen. Du er bare et SMS lån unna :cool:

Jeg hadde nok, som de aller fleste andre, startet med stål.
Da har du tid til å teste om du liker design og bærekomfort uten å måtte tape "en haug med penger" om du ikke skulle finne den perfekt.

En pent brukt 116610 får du for ~65K og mest sannsynlig får du det samme om f.eks. ett år om du da søker etter gull/stål eller helgull. Husk at helgull veier 60-70 % mer og "kan" føles mindre komfortable i lengden om det er den klokken du skal bruke hele tiden.

Personlig liker jeg bedre bærekomfort på GMT, så ville også vurdert den, som andre over har nevnt.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: AxelChristensen
Hvis jeg forstår trådstarter rettt - via hans andre innlegg her på TS - så er budsjettet ca. 45K.

Hva som er andres favoritt er ikke så viktig, fordi du må selv føle hva som er riktig for deg selv.

Drømmeklokke? Det finnes alltid en drømmeklokke - og det er den du ønsker rett etter at du har kjøpt den som var drømmeklokka før. Glem drømmeklokke og kjøp den du vil ha. Hvis det mot formodning er en Submariner (Date) i TT eller helgull, så er 45K i budsjett ikke realistisk.

Mitt råd er å kjøpe en 14060. De er innenfor 45K. De er solide og bærer komfortabelt. Og er tidløse.

Lykke til.

12132892_636791806424480_695985478_n.jpg

Hvor store håndledd har du? Om du ikke har store klubber, forenkler det svaret ytterligere. Da er det en eldre sub som gjelder, eksempelvis en 14060 som nevnt over. Om noen om noen år har vokst deg til litt, og håndleddene er litt mer beefy, kan du jo vurdere en nyere sub. De har en del større kasser. Sea-Dweller er jo også flott, så kikk litt på den også. Selvom jeg har svart gull i pollen din, er jeg enig i at stål er det beste til å starte med. Battlescars etter alle småripsene du drar med deg blir det uansett, og det ser bedre ut på stål enn gull, om du spør meg.

Blir det ikke terte nå, harru flaks!:p

Takk for gode innspill, og et morsomt, hehe. Så om jeg forstår dere riktig ville dere gått for stål fordi den holder prisen bedre? Budsjettet mitt har steget til noe høyere enn 45k. Liker egentlig ikke å snakke om penger, så vi sier heller at jeg har fått nok til å kjøpe en Sub TT på Bjerke.
Jeg vil jo gjerne ha en TT eller YG, men hadde det vært smartere å starte med en stål og kanskje kjøpe en til senere?

T Liker egentlig ikke å snakke om penger, så vi sier heller at jeg har fått nok til å kjøpe en Sub TT på Bjerke

Ikke utsett det du kan aksjonere nå. Glem stål.

Gå til Bjerke på mandag og kjøp en 116613LB og vær ferdig med det - og nyt den.

Å kjøpe en billig Sub i stål er nok et feilgrep når TT er det du vil ha.

13129752_979924208794394_388528659_n.jpg

13166770_1294720443876735_1491704706_n.jpg

tumblr_o7ndrbBTDN1tqz0xzo1_1280.jpg

13649164_273959376319898_265208466_n.jpg

13774240_573061016235511_884638101_n.jpg

Redigert: