Veel.. Jeg tror det norske markedet er såpass begrenset at vi er styrt av importpris..
Hypotetisk case:
Sett at jeg legger ut en ny GMT II på finn nå. Da er jeg en av to GMT II på det norske markedet. Jeg priser den selvsagt da etter utenlandspris + moms, jeg er jo "eneste" i det nasjonale markedet, og da er importpris styrende pris.
Selvsagt kan en mulig kjøper ringe meg å fortelle hvordan nyprisene er lik over hele verden og at min dermed burde vært 25% billigere. Mitt svar blir jo da selvsag at jeg er eneste i det norske markedet, alternativet for deg er å bestille fra utlandet. Så versågod, bare gjør det. Men det blir minst like dyrt, og langt mer tungvindt.
Selvsagt kan du vente på neste GMT II som kommer for salg i norge, men når han legger ut er nok han også "eneste" i det nasjonale markedet. Og da blir igjen importpris styrende. Selvsagt kan du kalle det en hypet pris, jeg kaller det en markedspris.
Det kan jo skje for en avgrenset periode at det ligger mange GMT-II på markedet, og da vil nok prisen synke noen tusen, for så å resettes neste gang markedet er tørket rent for GMT II.
Og slik vil det nok fortsette til det norske markedet er stort nok til å sette sine egne priser.
Ps. Verdt å merke seg at dette gjelder for kurante modeller. Ukurante blir fort billige i norge fordi markedet er så begrenset.
Ps 2. De reelle norske prisene ligger stort sett litt under utenlandsk+mva. Hvertfall for det jeg driver å snuser på nå.