Bruktpriser Rolex

EAS

Medlem
26. juli 2010
Hei allesammen. Ikke for å tråkke i salaten, men vil gjerne lufte mitt synspunkt på dette med bruktpriser på Rolex.

De som kjøper f.eks en hvittgull smurf for ca 250.000kr (Ja jeg vet at man ikke betaler fullpris i den prisklassen) aksepterer at etter 2 år er den ikke verdt mer enn la oss si 119.000kr. Samme gjelder AP RO og andre klokker i samme prisklasse. Folk taper 100+ på en sånn klokke.

Neste eksempel er en sub 116610LN. Nypris er 56.000 veil. Og alle vet at man får 10% hvis man sjekker litt rundt. Dvs 49.000kr kanskje også litt mindre. Når folk skal selge denne igjen etter 2 og et halvt år forventer de å få igjen +-44.000kr, gjerne med noen småriper og sår i tillegg. Jeg mener at man da overvurderer bruktverdien på klokken. Ser tydelige eksempler på dette bla i kjøp og salg her samt på finn.no. Klokkene med de prisene ligger (altfor) lenge til salgs. Og virker som det kommer flere og flere til salgs. Mulig jeg tar feil men jeg mener det er sunt hvis Rolex når et mer normalt bruktmarked enn i dag.

Hva mener dere ?

Mvh Emil

Hei allesammen. Ikke for å tråkke i salaten, men vil gjerne lufte mitt synspunkt på dette med bruktpriser på Rolex.

De som kjøper f.eks en hvittgull smurf for ca 250.000kr (Ja jeg vet at man ikke betaler fullpris i den prisklassen) aksepterer at etter 2 år er den ikke verdt mer enn la oss si 119.000kr. Samme gjelder AP RO og andre klokker i samme prisklasse. Folk taper 100+ på en sånn klokke.

Neste eksempel er en sub 116610LN. Nypris er 56.000 veil. Og alle vet at man får 10% hvis man sjekker litt rundt. Dvs 49.000kr kanskje også litt mindre. Når folk skal selge denne igjen etter 2 og et halvt år forventer de å få igjen +-44.000kr, gjerne med noen småriper og sår i tillegg. Jeg mener at man da overvurderer bruktverdien på klokken. Ser tydelige eksempler på dette bla i kjøp og salg her samt på finn.no. Klokkene med de prisene ligger (altfor) lenge til salgs. Og virker som det kommer flere og flere til salgs. Mulig jeg tar feil men jeg mener det er sunt hvis Rolex når et mer normalt bruktmarked enn i dag.

Hva mener dere ?

Mvh Emil

Verdien settes vel etter hva folk er villige til å betale for en klokke. Markedet bestemmer prisen.

Og noen varer har selvfølgelig større verditap enn andre. Man kan ikke forvente å ha lik verditap på alt.

Verdien settes vel etter hva folk er villige til å betale for en klokke. Markedet bestemmer prisen.

Og noen varer har selvfølgelig større verditap enn andre. Man kan ikke forvente å ha lik verditap på alt.

Det er som du sier markedet som bestemmer prisen.

Det jeg ikke skjønner er at folk er villige til å gi 43-44k for en 2år gammel sub når de kunne fått en ny for 48 250kr

119 for en smurf var nok veldig optimistisk, men uansett - bruktprisene styres av markedet, ikke selger. Det er jo mekanismen som har ligget bak åpne, frie markeder i alle år.

Brukte rolex holder seg bedre i pris enn det meste annet, dette er noe av grunen til at folk er villige til å betale den prisen rolex ber om i første omgang.

Jeg vet ikke helt om jeg forstår denne posten, er det egentlig at du ønsker at Rolex skal være billigere brukt?

Her er svaret såre enkelt. Det sitter 30stk i Norge til enhver tid å venter på en brukt Sub. De vet at disse flippes som ny, gjerne ikke mer enn 1-2 år gamle. Disse går for 40-42k noe som for alleogenhvermansen er 16k i rabatt. Går de under denne prisen rekker ikke folk å trekke på avtrekkeren før de er borte. Det er også allmenn kjent at dette er bruktprisen for en strøken brukt Sub, slik at folk da vet at tapet er tatt og selvom de da selger etter 2 år vil de kun tape marginalt.

Markedet på en Smurf vil varierer fra ingen til toppen 2stk. Her vet folk at den er tungsolgt og tapet er større. Ergo vil ikke folk betale mer brukt i fare for å tape penger. Nyoris er også mulig og forhandle samt at de orginale kjøperne av disse ofte har for mye penger og driter i et tap på 50k. Generelt er marginene mye bedre på dyre gullrolex enn de i stål...

Jeg vet ikke helt om jeg forstår denne posten, er det egentlig at du ønsker at Rolex skal være billigere brukt?

+1

Henger meg på den jeg også..

Hva vil du egentlig from til???

Mener du alt alle som prøver og selge klokkene sine skal gå ned i pris??

Hvis man får en 1-2 år gammel Smurf til 119k så ville jeg virkelig vurdert en :) :) :D :D

Det finnes selvsagt drømmere også.. Men alt kommer selvsagt ann på hvor klokken er kjøpt.

Norge / Utlandet hvordan klokken er brukt. Man har 5 års reklamasjons rett i Norge. Det er noen som kjøper en Rolex Submariner og bruker den i gang i uka til selskap eller noe slikt, så det er klart noen av disse klokkene kan være til nærmet strøkene.. Og da forventer man litt andre priser en for en som er GODT brukt.

Følger alle papirer med sertifikat, dobbel Box tags og div..

Flere faktorer her...

@EAS er du på jakt etter en ny klokke? :D :D :) :)

Redigert av en moderator:
@jacek og Timekeeper; dere har mange gode poenger, og jeg prøver ikke å provosere noen her. Men bare viser til mine egne observasjoner. Jeg vet at det er forskjell på nytt og brukt. Alle hevder at klokkene alltid er helt strøkne, men man vet aldri om de har gått i bakken 3 ganger, brukt mye i saltvann osvosv. Derfor mener jeg at bruktprisen skal gjenspeile at den er brukt. Ihvertfall på en Sub som er masseprodusert og ikke vanskelig å få tak i. Det ligger nå 3stk brukte 116610LN på finn.no til 44k, og jeg vet at de har ligget der ihvertfall en måned, mulig også mye lengre. I tillegg til 2 hulker som også har ligget en god stund.

Da er tydeligvis ikke de 30 ivrige subbruktkjøperne like ivrige allikevel, hvertfall ikke når flere AD i Norge tilbyr 10%+ rabatt på en fersk klokke. Bare min mening.

@ Jacek, jeg har akkurat handlet ny klokke så jeg må vente litt, men er i markedet for en sub, men med de bruktprisene som er nå handler jeg heller ny når den dagen kommer.

Redigert av en moderator:
Tja jeg vil si at nyprisene på Rolex er et større mysterium enn bruktprisene:eek:. Godt maskin- ehhm kremt håndtverk ja men at de gjennom årene har brukt prisøkning for å sementere sin status ja det mener jeg bestemt.

Jeg forstår fortsatt ikke; du vil at prisene skal være lavere enn de er ?

De fleste 116610LN vil gå et sted mellom 42 og 44 tusen avhengig av hvem som selger, alder og stand.
At noen vil forsøke å få 44 for sine må de vel få lov til ?

Jeg mener bare at når alle legger seg på 44 tror jeg de går glipp av potensielle kjøpere. Jeg hadde ihvertfall ikke vurdert en 2 år gammel brukt med diverse bruksmerker til 44 hvis man får en helt ny en med garanti for 48. Og jeg er tydeligvis ikke den eneste som tenker det i og med at de som ligger ute ikke blir solgt (innen rimelig tid ihvertfall)

Jeg mener bare at når alle legger seg på 44 tror jeg de går glipp av potensielle kjøpere. Jeg hadde ihvertfall ikke vurdert en 2 år gammel brukt med diverse bruksmerker til 44 hvis man får en helt ny en med garanti for 48. Og jeg er tydeligvis ikke den eneste som tenker det i og med at de som ligger ute ikke blir solgt (innen rimelig tid ihvertfall)

Hvor får man en ny 116610LN for 48, altså 15 % rabatt? Da er jeg enig i at 44 er drøyt for en 2 år gammel;)

Jeg mener at 44 er for dyrt. 40ish er mer riktig. Jeg sier ikke at det er eksakt 30 med penga klar, men det er et mye større marked.. Dessuten sitter nok mange på gjerdet. Legger du ut en Sub for 38 er den solgt på 5min. Lykke til Eas, du bør finne en meget pent brukt til ca 40. Da mener jeg det er grunn til å kjøpe brukt.

Om klokkene selger for 44K, så er den prisen korrekt. At noen er såpass dumme at de ikke heller kjøper en ny en for bare noen flere lapper forandrer ikke på dette.
Så er spørsmålet, får de solgt klokkene til denne prisen? At de averteres til 44K betyr ikke at de blir solgt til denne prisen.

Jeg er også litt usikker på hvor du evt får tak i en norsk klokke til 48 kliss ny om dagen...

Redigert: